|
jessica zon6
05-06-2005, 21:22
Jag har precis köpt en Dimage z3 men undrar hur man får till så där fina extremnärbilder som en del här tar. Jag har läst och provat lite men har promlem med bl.a. focus och zoomen. Har ni några förslag på hur man gör..  Tycker att regndroppar på blommor är så vackra, men får inte riktigt till det.  Mvh jessica
fruberglund
05-06-2005, 21:33
Träning och åter träning...det är inte så lätt som det verkar. Men eftersom du har en digitalkamera så kan du ju ta hur många kort som helst och experimentera så mycket du vill...är ju bara att radera och börja om om du inte blir nöjd. Jag lägger bara ut dem som jag är nöjd med, många kort blir suddiga men det är ju bara att ta fler tills ett bli bra, man behöver ju inte visa de suddiga
Hannele
06-06-2005, 00:07
CITAT (fruberglund @ 05-06-2005, 22:33) Träning och åter träning...det är inte så lätt som det verkar. Helt rätt, fruberglund. Man kan kanske skaffa enkelt 1-bent stativ också. Denna kostar inte mycket, teleskopskaft 52-170 cm, väger lika litet som kameran, ca 300 g.
jessica zon6
06-06-2005, 09:39
Då är det ett stativ jag måste införskaffa,för inte är jag ju så stadig på handen. Det är ju konstigt att det inte skrivs lite mer detaljerat i bruksanvisningen hur man ska ta olika sorters bilder. Jag har iallafall märkt att jag inte ska använda Auto,och använda macro och manuell fokus, men något mer har jag inte listat ut ännu...Ut och testa mer...  Tur iallafall att det är digital så man lätt kan radera allt som blir suddigt. Mvh Jessica
Ljusalfheim
06-06-2005, 10:24
jag har märkt att min kamera tar bäst närbilder när blixten är avaktiverad. då krävs det dock att kameran sitter på ett stativ eller hålls jäkligt stilla.
Sulawesii
06-06-2005, 10:33
Håller helt med. Blixten är ingen hit. Och stativ ett måste om ljuset är dåligt.
LillaTiger
06-06-2005, 14:53
För att få bra närbilder med din z3 måste du använda knappen med blomman på. Två tryck så blir närgränsen 1 cm. det blir en blomma med ett s fram i nederkanten på skärmen. =) Supermacro. Sen brukar jag faktiskt använda auto focus. Håller på och lär mej min kamera jag med.
dimage z3 kan du använda dej av den lilla gubben som springer om du har svårt att hålla kanmeran stilla fast den e ju för att fota fart o fläkt men de går på macron me fast de e alltid bra o ta många bilder för o få en bra
krellus
08-06-2005, 07:58
Det här med digitalkameror är klart intressant. kanske ska vi ha en större diskussion och jämföra tips&erfarenheter?
Jag har en Fuji Finepix S5500 tror jag den heter.
Hur jag gör? Träning och tålamod. Tålamod, tålamod, tålamod - i alla fall när det gäller de levande småkrypen med egen vilja  . Och att ställa in kameran rätt. Jag kan antingen ha kameran inställd på "normal" (vanligt auto) och zooma in så jag kommer nära. Det kan bli ganska bra bilder, men inte perfekt skärpa, fast skärpedjupet blir bättre. Eller så ställer jag in kameran på "närbild". Då kommer jag tre centimeter ifrån. Men behöver ha kamernas "zoom" inställd på "mitten", inte vidvinkel och inte zoom alltså. De bilderna blir bäst i skärpa - men å andra sidan blir skärpedjupet ungefär lika med noll. Alltså, bara ett visst avtånd blir skarpt, en millimeter längre bort, eller närmare, blir suddigt. Ungefär så långt har jag kommit nu  när jag är ute i trädgården och försöker övertala flugorna att ställa upp som modeller
Väljer du större bländartal så får du större skärpedjup också men behöver nog stativ för att kunna hålla kameran stilla.
CITAT (Rossi @ 08-06-2005, 20:34) Väljer du större bländartal så får du större skärpedjup också men behöver nog stativ för att kunna hålla kameran stilla. Ja, just det, det har du rätt i. Tack! Redan nu tar jag ofta stöd av något när jag håller kameran. Lutar handen mot marken, mot en gren, mot knät, eller nåt.
När jag testade min kamera första gången, så fotograferade jag en broschyr. Bra med ett motiv som var både färgglatt och hade lite text. Och som låg stilla. Då kunde jag verkligen prova olika inställningar utan att motivet hade ändrats.
krellus
09-06-2005, 07:00
Jag vet inte om jag har skakiga händer men jag tycker att det ganska ofta blir lite "suddiga" bilder. En tripod som någon nämnde verkar smart. Vad kostar en sådan?
Till er som har en KonicaMinolta Z3: Har ni problem med att ta bra inomhusbilder? Mina blir så lätt gulaktiga utan blixt och obehagligt ljusa med blixt. Vilken av inställningarna använder ni för att få bra resultat? Jag vill helst slippa använda manuella inställningar...
Utomhusbilderna blir för övrigt fantastiska med kameran och supermacron är rolig att använda.
Bilderna i mitt album är till största delen tagna med en äldre kamera. Mina z3-bilder kommer dit när jag har tid.
CITAT (Fredi @ 09-06-2005, 08:03) Till er som har en KonicaMinolta Z3: Har ni problem med att ta bra inomhusbilder? Mina blir så lätt gulaktiga utan blixt och obehagligt ljusa med blixt. Vilken av inställningarna använder ni för att få bra resultat? Jag vill helst slippa använda manuella inställningar...
Utomhusbilderna blir för övrigt fantastiska med kameran och supermacron är rolig att använda.
Bilderna i mitt album är till största delen tagna med en äldre kamera. Mina z3-bilder kommer dit när jag har tid. Nu är det inte en sån kamera jag har men om din kamera är av den modernare sorten så kan du förmodligen ändra vitbalansen för att få andra nyanser på bilderna. Kolla i instruktionshäftet.
Nu vet jag inte om jag är en av de som tar fina bilder fast jag tänkte svara ändå om det är ok? Allmäna tips: Stäng av blixt eller använd stativ Sätt på skaksydd ( bildstabilisering ) Aktivera makro ( närbildsläge ). Kolla närgränsen i burksanvisningen. Använd bästa upplösningen, maximalt antal pixlar. Ställ in kameran s aufofokus på punktmätning, så ser man bättre var skärpan hamnar. Strunta i färgbalans, vitbalans osv- det går att justera i efterhand i datorn Alla kameror tar inte bra närbilder det är mycket optikberoende, om det är någon tröst. Kameran jag använder är en Nikon Koolpix 4300, börjar bli gammal men den fungerar fin fint även upp til A4 stolek på bilderna. JAg använder aldrig stativ  Om ni undrar om kameror finns det bra recensioner och omdömen om olika modeller på Cyberphoto.se, visserligen en affär men det finns bra kommentarer om de flesta digitalkamoror där. Mvh
När du nu nämner Cyberphoto .... Dom kan varmt rekommenderas om ni tänker handla kamera eller tillbehör. Snabb leverans och bra priser!
På min kamera har jag ett läge där jag samlar mina egna favoritinställningar så behöver jag inte hålla på att fibbla och ställa om varje gång jag ska fotografera.
Och om du ändå inte är nöjd med dina närbilder så kan du ju alltid köpa till ett makroobjektiv så att du kan komma ÄNNU närmare. Det står på min önskelista.
Sulawesii
09-06-2005, 11:30
Jag skulle inte rekommendera att köpa kamera på nätet. Det blir så krångligt om den går sönder. Köpte min på nätet. Den gick sönder nästan på en gång, så det var bara att skicka iväg den. Nu, efter ca ett år har den börjat fungera väldigt underligt, så det är nog bara en tidsfråga innan den brakar ihop. Nästa gång köper jag en i stan, även om det blir dyrare!
CITAT (Sulawesii @ 09-06-2005, 12:30) Jag skulle inte rekommendera att köpa kamera på nätet. Det blir så krångligt om den går sönder. Köpte min på nätet. Den gick sönder nästan på en gång, så det var bara att skicka iväg den. Nu, efter ca ett år har den börjat fungera väldigt underligt, så det är nog bara en tidsfråga innan den brakar ihop. Nästa gång köper jag en i stan, även om det blir dyrare! Kan säga att jag bara har väldigt goda erfarenheter av att köpa både kameror och datorer på nätet. Vi har köpt dator för 20 000 på nätet, en digital systemkamera för 11 000 och en digital kompaktkamera för 4000 på nätet och det har aldrig varit några bekymmer. Snabba leveranser, perfekta varor och lägre priser än i affärerna.
Sulawesii
09-06-2005, 11:53
Nä, just den biten är det ju inget problem med, det är när det blir något vajsing som det blir jobbigt, tycker jag. Att behöva skicka iväg kameran. Vilket blir väldigt dyrt om man skickar den med rek. Och gör man inte det, så riskerar man ju att blir av med den.
Nej, jag förstår att det inte kan vara något kul men min erfarenhet är att det är rätt bra kvalitet på de här elektroniska prylarna (oavsett om de köps på nätet eller i vanlig butik - det är ju samma artiklar) och varken vi eller de andra vi känner som har köpt kameror, MP3-spelare, datorer etc. på nätet har haft några problem med att prylarna har gått sönder. Men visst är det tråkigt om man drabbas. Det kan ju vara bökigt att skicka tillbaka o.s.v. men rent prismässigt så blir det nog ÄNDÅ billigare än att från början köpa prylen i vanlig butik. Det är ju ändå trots allt bra att det fortfarande finns de som handlar i vanliga butiker. Jag tillhör internethandlarna men tycker ändå att det vore synd om många vanliga butiker tvingades lägga ner. Så jag är lite kluven.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|