Full version: Snaps
Scout
Jag köpte billigt brännvin i Tallin, vill nu göra snaps på det. Vad är gott att krydda med? Hur mycket växt ska man ta till vilken mäng sprit? Hur länge ska det dra?

Johannesörten har inte fått några knoppar ännu (tror att dessa ska användas)
Pors har jag inte hittat någon i Uppsalatrakten, växer den här?
Har någon provat med kirskål? (vet inte om det går)
Det sägs att små späda granskott är bra.
zaaritha
Du kan ju ta citronmeliss!
Eller anis!
Eller koriander!!
karjo
Eller citronskal! (Kanske man inte har i trädgården.. men gott blir det ) tongue.gif

Ta skalet av en citron, bara det gula, inte det vita, till 75 cl sprit. Låt ligga i ca 2 h. Fin färg blir det oxå!

Lycka till!
netaave
citrontimjan
Sagosessa
Uppsalatrakten säger du? Då finns slånbär i din närhet.
Själv bor jag i Småland och fick be min far (upplänning) plocka slånbär och ta med när han hälsade på. Otroligt fin julsnaps. Härligt läcker röd snaps med mild, snäll smak (bra för folk som inte är så förtjusta i snaps).
Det är bara att plocka mogna bär, lägga i frysen någon vecka (annars blir det inte goda) och sedan pilla ner i flaskan (ett rätt bra gäng). Bör dra någon vecka. Sila, filtrera och buteljera. Flaskan bör stå ca 3 veckor innan du dricker den.

biggrin.gif
KURT
Det är ju snart dags för den klassiska fläderblomman! Annars finns det också mycket bra böcker, både för snaps- och likör-kryddning.
SaraS
Köp en bra bok! Det är lite olika mängd och extraheringstid beroende på krydda! Pors finns det gott om i Uppland också, åk till en sjö med mycket växtlighet, där hittar du garanterat pors!
Sagosessa
Pratar vi böcker rekommenderar jag HirkumPirkum av författare som jag inte kommer på just nu *återkommer*
Sagosessa
http://www.bokpris.com/9175865858
Siri
Det finns så mycket,,,

Dill
Nypon
Körsbär
En
Citron och vanilj
Malört
Blåbär
Fläder
Svarta vinbär
Röda Vinbär
Vinbärsblad
Rönnbär
Pepparrot

osv osv

Är det något speciell smak du är intresserad av så har jag många recept och många erfarenheter!
Eleanor
Åbrodd är otroligt gott. Odlar den i min örtagård. Gör några flaskor till varje sommarfest som vi har i juli varje år. Alla tycker den är förädiskt god & blir bra lulliga...!
Scout
Underbart, här regnar tipsen!
Jag har inte odlat nån malört, mor min hävdar att den innehåller ämnen som inte alls är nyttiga, (cancerogena tror jag)
Har någon provat med Gråbo? De är nära släkt tror jag och de luktar rätt likt. fungerar det istället?
160kvm stort hus
Hej!
VAd är åbrodd?

Mvh G - som är expert på att göra snaps.. ( och att dricka den )
SaraS
Om malörten är så skadlig vetetusan, blir att sila mygg och svälja kameler, att dricka snaps är ju skadligt som sjutton i sig. Klart du ska våga dig på en bäsk! Det är den bästa av alla! wub.gif
Scout
Ja sila kamelerna ja... så sannt! Då ska jag prova med gråbo. Kan ju inte bli värre än illa.

Nu har jag satt sprit och följande i varsin burk
1. Det gula från maskros
2. Nästan utslagna röllekablommor och lite blad
3. Granskott, enskott, och mogna (men torra) enbär

Jag gjorde lite koncentrerat (mycket bitar och bara sprit så att det täcker) som jag blev tipsad om förut. Sen silar man bort allt i fast form och fyller på med sprit i en flaska tills det blir lagom starkt, sägs det. Den stora frågan är bar hur länge det ska dra.
Hoppas att det blir bra nu!
Fenja
CITAT (16kvm stor balkong @ 09-06-2005, 15:46)
Hej!
VAd är åbrodd?

Mvh G - som är expert på att göra snaps.. ( och att dricka den )

Åbrodd är en malörtssläkting om jag inte missminner mig... Åbrodd.
Mvh
Fenja
160kvm stort hus
Fenja!
Du har då svar på allt!! biggrin.gif

Tack så mycket!

p.s Jordgubbsplantorna växer så det knakar! Massor av blommor och stora är dom oxå!
Bara hoppas att solen kommer fram nu oxå.

Mvh G
Killensomvillhagrönafingrar
Vad passar bäst till sillen på midsommar då?

Skall med andra ord inte behöva ligga mer än max 1 vecka och gärna vara sommrig.

*funderar på dill*

Får gärna vara fin med, alltid kul om man har nån vacker blomma i flaskan.
noora
Malört innehåller ett nervgift som heter tujon, som bl.a. även finns i salvia. Mängderna är inte så stora att det är någon fara.

Stjärnanis blev trevligt som snaps, liksom dragon. Dragon är dock aningens roligare som likör. Det är lätt att prova - ta ett litet glas av snapsen och tillsätt vit sirap (sockerlag) tills det är lagom sött.

Jag har även gjort snaps på blandade ätliga blommor: salvia, kryddtagetes, lavendel m.m. från örterna på balkongen. Det blev väldigt intressant, speciellt med den lilla eftertonen av lavendel.

Annars kan jag definitivt rekommendera älgörtslikören som beskrivs i "Sannas likörbok". Den har blivit en riktig hit bland våra gäster, och passar utmärkt till t.ex. en ostbricka. Om jag minns rätt låter man helt enkelt några älgörtsblad dra i spriten i en dag (smaka av, om det inte smakar tillräckligt än kan man låta dem dra ett tag till) och sedan sötar man med vit sirap.
160kvm stort hus
Var det nån som tittade på tv4 i morse?
Där gjorde en tjej snaps.

Ta citronskal ( bara det gula ) hacka i små stavar.
1 vanliljstång, delad.
Två knippot mynta.

Så tom riktigt snyggt ut.

Mvh G
jes / københavn
Mine favoritter:

Myrrhis odorata: 40 - 50 grønne, næsten modne frø trækker i 3 - 4 dage i en 1/2 flaske vodka. Eller man bruger Bladene, stængler eller blomster fra Myrrhis odorata - alt bliver bare godt.

og så er der selvklart porsen som jeg laver hvert år og gæmmer til julens smørgåsborde.

Glad sommer
jes
Siri
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 17-06-2005, 12:42)
Vad passar bäst till sillen på midsommar då?

Skall med andra ord inte behöva ligga mer än max 1 vecka och gärna vara sommrig.

*funderar på dill*

Får gärna vara fin med, alltid kul om man har nån vacker blomma i flaskan.

Lägg i några dillkvistar, ska dra 12 timmar. har man kvar snapsen längre än några dagar måste man ta ut kvisten.Den blir tråkig annars.
Christoffer
CITAT (noora @ 20-06-2005, 13:59)
Annars kan jag definitivt rekommendera älgörtslikören som beskrivs i "Sannas likörbok".

Var hittar jag "Sannas likörbok"?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Christoffer @ 22-06-2005, 01:41)
Annars kan jag definitivt rekommendera älgörtslikören som beskrivs i "Sannas likörbok".

Sannas likörbok av Sanna Töringe är en toppenbok jag köpte min på bokrean för några år sedan. Jag tror inte den finns att köpa längre jag fick bara en träff på bokfynd och när jag gick in och tittade på den stod det att boken utgått ur sortimentet.

Men man brukar kunna låna alla böcker på biblioteket, har de inte boken så brukar man kunna låna på fjärrlån. +Man kan ju leta efter den på antikvariat.

(kan lägga till att stjärnanis också funkar bra att krydda snaps med)
noora
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-06-2005, 09:50)
CITAT (Christoffer @ 22-06-2005, 01:41)

Sannas likörbok av Sanna Töringe är en toppenbok jag köpte min på bokrean för några år sedan. Jag tror inte den finns att köpa längre jag fick bara en träff på bokfynd och när jag gick in och tittade på den stod det att boken utgått ur sortimentet.

Men man brukar kunna låna alla böcker på biblioteket, har de inte boken så brukar man kunna låna på fjärrlån. +Man kan ju leta efter den på antikvariat.

(kan lägga till att stjärnanis också funkar bra att krydda snaps med)

Jag köpte min på bokrean förra året. Det är ju synd om en så bra bok har utgått från sortimenten hos bokhandlarna sad.gif
Scout
Mina snapsar fick varierande succé vid midsommarbordet. Detta är helgens slutsatser och betyg (1-5):

(betyg 1)Maskros fick OK av nån enstaka men inte mer. De flesta frynte på näsan. Den blev lite söt med en konstig smak. Det blir inget maskrosvin om maskrosor smakar så.

(betyg 2)Röllekan fick lite fler OK men flera frynte på näsan även åt denna, kryddig men med en lite konstig söt eftersmak.

(betyg 4)Rabarber måste dra mer än ett dygn och borde nog inte sötas för mycket. Den har dock klar utvecklingspotential att bli sådär lagom kärv.

(betyg 4)Limeskal blev lagom starkt redan efter ett dygn. Lättdrucket, så de flesta tyckte bra om den.

(betyg 5)Enskott, granskott och enbär fick klart flest goda vitsord. Enbären tog över helt så skotten kunnat jag nog skippat helt. För två veckor sen när jag spädde ut koncentraten som fått dra en vecka smakade den lagom mycket, men den verkar trots kaffefilterfiltreringen ha dragit ännu mer så nu smakade den aningens mycket, som att svälja en flytande enbuske. Mustigt och väldigt smakrikt. Enbär är klart att rekomendera till snaps.

Min estlandssprit är nästan slut nu så det blir bara lite flädersnaps men troligen desto mer flädervin i stället.
Scout
Jag provade nyss med lite flädersnaps. Tog blommor i en burk och hällde på sprit så att det precis täckte. Efter en dag märkte jag att de översta centimetern blommor blivit bruna, efter tre dygn var nästan alla blommor bruna. efter tre dagar filtrerade jag bort koncentratet från blommorna. Blandade ut med sprit. och smakade av.
Det smakade lite fläder, men mest en kvalmig unken sötma mycket snarlik den i maskrossnapsen och röllekasnapsen (som båda blev bruna i växtdelarna och inte så goda).

Vad beror detta nu på?
Jag har funderat på om det börjat ruttna/jäsa och blivit dåligt. Men vilka bakterier/svampar/mikroorganismer överlever i 50% etanol? Eller är det någon rent kemisk reaktion t.ex. oxidation?

Växtdelar flyter automatiskt upp till ytan borde jag lägga nåt på dem så att de ligger på bottnen så att luften inte kommer åt dem?

Nån som haft liknande problem och vet vad det är för fel och vad man ska göra åt det? Eller ska det bli brunt och smaka såhär?
Jag är trött på att slösa sprit på osmakliga misslyckanden...
Siri
Jag vet inte riktigt vad som gått fel eller hur det ska förklaras men det brukar vara bra att låta spriten täcka det som det ska göras på. (Och det brukar stå så i recepten).Kanske var det inte riktigt täckt ändå?

Så här gör du fläderbrännvin: Du behöver 2-3 kraftiga blomflockar. Det är viktigt att det rensas från alla stjälkar, endast de vita blommorna ska vara med. Lägg dem i 35 cl sprit i två dygn. Vinner inte på lagring, gillar du inte smaken så blir den inte bättre.

Jag undrar om det kan ha med spriten att göra att det inte blir gott. Det bästa är att använda sig av Brännvin Special eftersom den är neutral och mild i smaken.
Scout
Nä helt täckt verkar svårt att få då blommorna flyter på ytan. Ska man hålla dem nertryckta med något kanske?
Jag hade inte tagit bort alla skaft utan endast klippt ner blomflocken till små mindre flockar. Men kan det förstöra smaken så mycket?
Ugglan
Om Du fortfarande har kvar okryddat brännvin rekommenderar jag svarta vinbär. Ta en kaffekopp bär och ett halvt dussin små blad, och knöka ner dem i en butelj. Fyll på med sprit, och glöm flaskan tills det är dags för julsnapsen. biggrin.gif

Ugglan
arnek
om man vill krydda med malört och enbär är det torkade eller färska blad/bär man skall använda?
Zarah P
Ville bara rekommendera en enormt smidig liten länk från Reimersholms, som inte är rädda för konkurrensen i stugorna (all heder åt dem!) utan delar med sig av recepttips.
http://www.reimersholms.se/kryddasjalv.asp
Hoppas att du hittar något du gillar!
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon