|
zaaritha
06-06-2005, 01:05
Jaha --nu är det en björn "på gång"... ja--då måste väl alla anse att den ska skjutas??!! Eller...?? Alla rovdjur "ska" väl skjutas?
AndreasBlomquist
06-06-2005, 01:11
Tjohoo! Skjut bara, skjut!
Nä, skämt å sido.. tycker det är alltför få av dessa magnifika djur kvar i vår natur. För min del får de gärna sprida ut sig ända ner till söder. Otroligt vackra att se på. Härligt vore väl om även vargen och lodjuret kunde sprida sig lite mer också!?
Ja det är nog så att de flesta vill ha kvar en stark och frisk rovdjursstam - men "helst inte just här där jag bor" Björn i Skaraborg - var?? Här?
Bettson
06-06-2005, 08:29
Rovdjur där jag bor, helst inte! Jag har mött riktig vildlevande varg. Var tagen av att det inte var en långbent frilevande schäfer som man gärna tror när man ser djurparksexemplaren. Det var ett STORT rovdjur. Större än min shettlandsponny. Har haft lo-djur som fällt och lämnat halvätna rådjur i min hästhage. Det kunde lika gärna vara ponnyn eller fölet jag hade då. Nej-tack ingen Lo. OCh björn sen då!. Om jag inte är rädd för min personliga säkerhet när det gäller varg och lo, så är jag det definintivt när det gäller björn.Hade jag en sådan nära runt knutarna så skulle det kännas som rena vilda västern. Gå inte ut utan bössa. Och jag är normalt sett ingen fegis.
*solis*
06-06-2005, 08:33
Skulle inte vilja möta en björn när jag är ute med mina hundar.
Men skulle heller inte vilja att alla björnar dödas.
Sulawesii
06-06-2005, 09:19
Jag blir så förbannad på att inga andra än vi människor ska ha rätt att leva!  Om det är något rovdjur som är livsfarligt så är det väl vi! Vi dödar andra människor, vi dödar djur och vi förstör naturen. I skogarna runt mammas sommarstuga springer det runt både varg och björn. Visst är det lite läskigt, men inte vill jag väl att de ska utrota dem därifrån för det!
fruberglund
06-06-2005, 09:29
CITAT (Sulawesii @ 06-06-2005, 10:19) Jag blir så förbannad på att inga andra än vi människor ska ha rätt att leva!  Om det är något rovdjur som är livsfarligt så är det väl vi! Vi dödar andra människor, vi dödar djur och vi förstör naturen. Helt rätt...människan har blivit nån sorts j-la herre över allt som tror de kan bestämma vem som ska leva och dö! Tur att många trots detta kämpar för och värnar om naturen och dess innevånare som i många fall var här före oss. Det är ju faktiskt vi, människan, som breder ut oss mer och mer och tar mer och mer av deras revir i vårt anspråk fast vi inte egentligen har någon rätt till det. Tänk om ett djur också kunde köpa mark/tomt som vi kan, nä ibland blir jag bara så trött på det självupptagna och fåfänga människosläktet
*Felix matte*
06-06-2005, 09:35
För drygt 10 år sedan fick en av våra grannar ta bort sin hund ...worsteh.. efter det den mött björn... bara en bit härifrån...hunden fick björnfrossa och som han sa... "det blev aldrig människa av han efter mötet". Jag har aldrig sett björn men väl älgar, renar, rävar, harar och hermeliner här strax utanför huset.
Bettson
06-06-2005, 13:40
CITAT (Sulawesii @ 06-06-2005, 10:19) Jag blir så förbannad på att inga andra än vi människor ska ha rätt att leva!  Om det är något rovdjur som är livsfarligt så är det väl vi! Vi dödar andra människor, vi dödar djur och vi förstör naturen. I skogarna runt mammas sommarstuga springer det runt både varg och björn. Visst är det lite läskigt, men inte vill jag väl att de ska utrota dem därifrån för det! Tycker inte det är så mycket att bli förbannad för. Eller på någon. Jag har inte något som helst emot levande djur. Men jaktlagstifningnen som säger att jag inte får försvara mina egna djur från att grymt bli skadade eller uppätna, den har jag en hel del emot. Eller är det så att det är bara de fria levande rovdjuren som skall ha fripass. Är inte de tama djuren som hästar, hundar och får något värda. Om de lider när de blir offer för något rovdjur så är desas lidande mindre värt en det rovdjur som jagas. För att man inte vill att de skall vara runt mina bopålar eller hagar så innebär det inte att jag vill att de skall utrotas. Och åsikten är fri.
När åsikten är fri....varför måste alla framhäva sina egna? Fattar inte hur man orkar käfta om något som ändå inte leder någon vart.
Sulawesii
06-06-2005, 14:59
CITAT (Bettson @ 06-06-2005, 14:40) Eller är det så att det är bara de fria levande rovdjuren som skall ha fripass. De har väl knappast fripass. Det finns ju skyddsjakt t ex.
Lilla Selma
06-06-2005, 15:28
CITAT (gunvor @ 06-06-2005, 07:47) Ja det är nog så att de flesta vill ha kvar en stark och frisk rovdjursstam - men "helst inte just här där jag bor" Björn i Skaraborg - var?? Här? Ja just det - VAR DÅ NÅNSTANS I SKARABORG??? Måste vara beredd med kameran... Hälsar Selma spänt
Det var väl nånstans i närheten av Borås. Dom intervjuade en kille på radion - han och hans tjej hade sett en björn häromkvällen. Reportern frågade om dom var säkra på att det verkligen var en björn. "Jaadå" sa killen "vi kollade i en bok när vi kom hem".
Bettson
06-06-2005, 15:37
CITAT (Klinta @ 06-06-2005, 15:13) När åsikten är fri....varför måste alla framhäva sina egna? Fattar inte hur man orkar käfta om något som ändå inte leder någon vart. Sorry Klinta att jag störde dig. Åsikter får man tydligen ha så länge man håller som för sig själv. Ska hålla käften  Fast är ett fora inte just till för att byta åsikter? Eller?
Sulawesii
06-06-2005, 17:50
CITAT (Bettson @ 06-06-2005, 16:37) Fast är ett fora inte just till för att byta åsikter? Eller? Därför jag är på dig, Bettson.....
Bettson
06-06-2005, 17:53
Jamen törs vi byta några då. Stackars Klintan vet väl inte var han skall ta vägen då? Tycker liksom inte om när man får höra att man framhäver sina åsikter. Vet liksom inte om att jag skulle vara så.......... dominant och otrevlig.  Oups,Rättade ett stavfel också. Säkrast!
Här hänger det en svartbjörn på väggen i hallen, men den kommer från Alberta i Kanada. Den har min sambo fällt.  mvh Berit
Bettson
06-06-2005, 18:14
CITAT (Sulawesii @ 06-06-2005, 15:59) CITAT (Bettson @ 06-06-2005, 14:40) Eller är det så att det är bara de fria levande rovdjuren som skall ha fripass.
De har väl knappast fripass. Det finns ju skyddsjakt t ex. Fö rövrigt skyddsjakt. Existerar bara till namnet när det gäller rovdjur. Om du har en flock med djur så räcker det inte med att rovdjuret varit och tagit flera i flocken. Den måsta angripa precis just då när du skjuter. Du måste kunna uppvisa skada på ditt djur annars fälls du för olaga jakt. Sedan kan ändå rätten säga att skyddjakt inte gäller. "Värdet" på djuret du skyddar kan av rätten anses lägre än "värdet " på rovdjuret. Det finns folk som har skjutit varg när denna angripit familjens hund på gårdsplanen. Hunden var skadad och ändå bedömde rätten vördet på hunden vara lägre än på vargen och satte skyddjakten ur spel. Han som skjöt för att rädda familjens älskade hund fick skaka galler. Det är ju knappt att mördare och knarklangare behöver göra i någon större utsträckning idag. Skulle mina djur bli angripna skulle jag självklart försvara dom. Om det innebär fängelse för min del så må det vara hänt. Jag är nämligen fruktansvärt noggrann med hur mina djur har det och tar väl hand om dom. Den rätten tänker jag inte avsäga mig för någon som helst rovdjurspoitik. Så är det så att det ingår i ett rovdjurs naturliga beteende att jaga för sin föda det accepterarjag. Då är det lika naturligt att jaga rovdjuret. Det är liksom naturens eget spel.
Bettson
06-06-2005, 18:17
CITAT (Bettson @ 06-06-2005, 19:14) [Fö rövrigt skyddsjakt. För övrigt skulle det vara. Tryckfelnisse framme igen. Har förmodligen glämt ta bloctrycksmedecinen idag. Skriver som en kratta igen. Fast rövrigt!!!!
Anki på Öland
06-06-2005, 18:58
CITAT (Klinta @ 06-06-2005, 15:13) När åsikten är fri....varför måste alla framhäva sina egna? Fattar inte hur man orkar käfta om något som ändå inte leder någon vart. Vems åsikter skall man då framföra?? Anki
Bettsson, jag framförde bara MIN egen åsikt.....fast det kanske inte alla får här på forumet.
Lilla Selma
06-06-2005, 20:34
CITAT (Berith @ 06-06-2005, 16:35) Det var väl nånstans i närheten av Borås. Dom intervjuade en kille på radion - han och hans tjej hade sett en björn häromkvällen. Reportern frågade om dom var säkra på att det verkligen var en björn. "Jaadå" sa killen "vi kollade i en bok när vi kom hem".  Herregud - Borås är inte beläget i Skaraborg! Det ligger i gamla Älvsborgs län, juh! Västra Götaland kan jag gå med på! Hälsar Selma
CITAT (Lilla Selma @ 06-06-2005, 16:28) CITAT (gunvor @ 06-06-2005, 07:47) Ja det är nog så att de flesta vill ha kvar en stark och frisk rovdjursstam - men "helst inte just här där jag bor" Björn i Skaraborg - var?? Här? Ja just det - VAR DÅ NÅNSTANS I SKARABORG??? Måste vara beredd med kameran... Hälsar Selma spänt I april såg jag nära E20 - ca 1 mil före Vara fr Göteborgshållet en vildsvinshona med stor kull ungar. Maffig syn - men jag villinte ha ut dom på vägen. Det lär vara mycket viltolyckor i det området. Att krocka med etts tort vildsvin är som att köra in i en betongvägg säger dom som överlevt!
CITAT (Bettson @ 06-06-2005, 14:40) Tycker inte det är så mycket att bli förbannad för. Eller på någon. Jag har inte något som helst emot levande djur. Men jaktlagstifningnen som säger att jag inte får försvara mina egna djur från att grymt bli skadade eller uppätna, den har jag en hel del emot. Eller är det så att det är bara de fria levande rovdjuren som skall ha fripass. Är inte de tama djuren som hästar, hundar och får något värda. Om de lider när de blir offer för något rovdjur så är desas lidande mindre värt en det rovdjur som jagas. För att man inte vill att de skall vara runt mina bopålar eller hagar så innebär det inte att jag vill att de skall utrotas. Och åsikten är fri.  Älgen är det verkliga rovdjuret. Man får inte ens försvara sitt eget liv! Jag skulle t ex vilja skjuta alla älgar som kommer i närheten av vägar och det får man inte! Älgar dödar varje år ca 15 människor och många fler skadas allvarligt, ändå så tillåts de springa lösa och det finns ingen debatt om att man borde ha rätt att försvara sig när en älg närmar sig vägen! Eller är det så att det är bara de fria levande älgarna som skall ha fripass? Är inte människor något värda? Om människor lider när de blir offer för älgar så är desas lidande mindre värt älgar. Det finns ju älgar i alla svenska djurparker och det borde väl räcka, dessutom finns det gott om älgar i övriga delar av världen, så vi behöver väl inte ha dem i befolkade områden. Naturligtvis gäller samma sak med rådjuren, de dödar visserligen inte mer än kanske ett par människor per år, men de attackerar ju trädgårdarna, så de kan vi också ha i djurparker.
CITAT (KURT @ 07-06-2005, 07:16) Man får inte ens försvara sitt eget liv! Jag skulle t ex vilja skjuta alla älgar som kommer i närheten av vägar och det får man inte! Älgar dödar varje år ca 15 människor och många fler skadas allvarligt, ändå så tillåts de springa lösa och det finns ingen debatt om att man borde ha rätt att försvara sig när en älg närmar sig vägen!
Eller är det så att det är bara de fria levande älgarna som skall ha fripass? Är inte människor något värda? Om människor lider när de blir offer för älgar så är desas lidande mindre värt älgar.
Det finns ju älgar i alla svenska djurparker och det borde väl räcka, dessutom finns det gott om älgar i övriga delar av världen, så vi behöver väl inte ha dem i befolkade områden.
Naturligtvis gäller samma sak med rådjuren, de dödar visserligen inte mer än kanske ett par människor per år, men de attackerar ju trädgårdarna, så de kan vi också ha i djurparker.  Rätta mig gärna om jag har fel, men nog är det väl ändå vi människor som kör på Älgarna?  Det är väl snarare så då att det är bilarna som dödar människorna när dom blåser på i 70-110 knyck på vägarna och inte hinner bromsa. Eller menar du kanske att ett barn som springer ut på vägen för att hämta en boll som rullar iväg, är skyldig till bucklan på bilen, när du kört på barnet så att det dör? Det går väl för faen inte att jämföra skogens vilda djur och dom som ränner på vägarna, (nu menar jag inte barnen) Älgarna "dödar" inte människan med vilje, det gör en trängd och skrämd Björn.
Hoppsan nu grälar pojkarna - det är fart på det här snackforumet. Hur man än vänder och vrider på det så var faktiskt både älgar och björnar och allt det andra "eländet " här innan vi ens hade uppfunnit hjulet, vilket så småningom ledde fram till bilarna m m. Visst dör folk i älgolyckor - men ännu fler dör av rattfylla och allmän brist på trafikvett!
Bettson
07-06-2005, 07:02
CITAT (Klinta @ 06-06-2005, 20:32) Bettsson, jag framförde bara MIN egen åsikt.....fast det kanske inte alla får här på forumet. Snälla Klintan. Jag tycker nog att det är just det man skall få göra, att framföra sin åsikt här på forat. Jag tycker nog också att man skall försöka tänka på hur. Det är önskvärt att skilja på sak och person. Det är önskvärt att man kan ha olika åsikter men ändå visa varandra respekt. Likaså så kan man säga sorry när man gör fel. Jag upplevde din första kommentar som ganska magsur och blev faktiskt lite illa berörd. Du tyckte ju inte om att man ständigt och jämt framhävde sin åsikt. Sedan i nästa kommentar så förbehåller du dig rätten att framföra DIN åsikt med efterföljande syra. Retar du dig på mig av någon anledning så kan jag uppriktigt säga att det inte är med mening jag sagt något som träffat dig. Jag är inte en sådan person som blixtrar till i första taget och jag biter hellre i köksbordet än är elak. Fast ibland slipprar det även grodor ur min mun.Jag ber i så fall om ursäkt. I annat fall så kan du väl vara lite mera tolerant och mjukare i tonen. Kram på dig och ha en bra dag
CITAT (gunvor @ 07-06-2005, 07:58) Hoppsan nu grälar pojkarna - det är fart på det här snackforumet. Hur man än vänder och vrider på det så var faktiskt både älgar och björnar och allt det andra "eländet " här innan vi ens hade uppfunnit hjulet, vilket så småningom ledde fram till bilarna m m. Visst dör folk i älgolyckor - men ännu fler dör av rattfylla och allmän brist på trafikvett! Visst, det fanns djur innan människan kom över huvud taget också. Men inte tycker väl du att vi ska sitta i bur för det? Utvecklingen gör att det kanske inte passar så bra att ha en lös Björn springandes lös i granngårn. Det finns inte längre det stora utrymmet som Björnarna och andra vilda djur hade en gång i tiden, man får anpassa djurens antal till vad som är realistiskt till deras revirutrymme. Tyvär så blir det på bekostnad av att det avlivas några Björnar och annat vilt, men sån är utvecklingen.
Bettson
Vilken härlig kommentar
"jag biter hellre i köksbordet än....."
Den tänker jag lägga på minnet!
Bettson
07-06-2005, 07:10
CITAT (gunvor @ 07-06-2005, 08:05) Bettson
Vilken härlig kommentar
"jag biter hellre i köksbordet än....."
Den tänker jag lägga på minnet! Kom till på den tiden när barnen matvägrade och jag upptäckte att jag tjatade på dom att äta, vilket egentligen var upphovet till problemet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|