Full version: Om paraplyaralior
Bessie
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att föröka paraplyaralior från sticklingar och vill dela med sig av sina lärdomar? Jag har sett ett väldigt stiligt exemplar tillhörigt en väninnas sambo och tänkte höra om det inte är dags att beskära den. :-)
Reserv
CITAT (Bessie @ 06-06-2005, 08:20)
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att föröka paraplyaralior från sticklingar och vill dela med sig av sina lärdomar? Jag har sett ett väldigt stiligt exemplar tillhörigt en väninnas sambo och tänkte höra om det inte är dags att beskära den. :-)

Paraplyaralian är jättelätt att ta sticklingar ifrån, men jag personligen tycker att man förstör moderplantan när man kapar i den. Där du snittar plantan så kommer oftast två eller tre nya stammar ur, men det blir som en liten stubbe mellan dom nya stammarna. Om det går att ta en stickling utan att det syns nåt nämnvärt så gör det, men förstör inte växten om den är stilig nu. unsure.gif Jag kör ner mina sticklingar i vatten tills det kommer lite rötter, andra kör ner sticklingen direkt i jorden med plasthuva på. Det är en smaksak tror jag. rolleyes.gif
Bessie
CITAT
Om det går att ta en stickling utan att det syns nåt nämnvärt så gör det, men förstör inte växten om den är stilig nu.

Naturligtvis inte ohmy.gif
Man ska inte stjäla står det ju i Bibeln. Mina moraliska skrupler innefattar även sticklingar. Men det är en stor och yvig sak, säkert 120 cm.
wolkenkrabber
CITAT (Bessie @ 06-06-2005, 12:53)
CITAT
Om det går att ta en stickling utan att det syns nåt nämnvärt så gör det, men förstör inte växten om den är stilig nu.

Naturligtvis inte ohmy.gif
Man ska inte stjäla står det ju i Bibeln. Mina moraliska skrupler innefattar även sticklingar. Men det är en stor och yvig sak, säkert 120 cm.

jag tror att Reserv menade att om du kan ta en stickling på din planta utan att det blir ett stort hål i den så ska du göra det. Hon/han/den/det menade nog itne att du skulle stjäla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon