jonols
Vi planerar att lägg aut grus på våra gångar och garageuppfart, totalt c:a 100 kvm. Jag föredrar att köpa natrursingel (8-12 mm), medan min fru vill köpa Flisby sjösten (8-16 mm)

Flisby själsten kostar 1990 kr/ton och det går då åt minst 6 ton, vilket gör en kostnad på 12 000 kr + transport. Natrursinglet går på cirka 2000 kr inkl transport. Inte så svårt val tycker jag, men min fru vägrar ge med sig.

Finns det någon möjlighet till kompromiss då? ja, det skulle i så fall vara om det gick att få tag på sjösten billigare. Nån som vet?

Vi har nu gångar och uppfart i väggrus (0-18 mm) och tänkte på det lägga ut fiberduk innan vi lägger ut singel eller sjösten, så att det inte ska blanda sig och för att det inte ska komma upp ogräs. Har dock hört att man bör ha t ex stenmjöl under singlet så att det ligger stabilare. Nån som har erfarenhet av det?
fruberglund
Blir det verkligen praktiskt med sjösten på garageuppfarten? Gruset flyttar ju rätt mycket på sig när man kör bilen över det (förutsätter att ni ska köra bil där). Borde ju bara bli stora fåror kvar. Sjösten är väl väldigt runda stenar?
Ralf
nu ska vi ta det lite lugnt
man skall bara lägga på ca en til två stenar tjockt lager med småsten, som en prydnadsyta. Under den ska man ha en hårt packad yta av stenmjöl o fint makadam säg ca 10 cm tjockt. undr denna yta fiberduk och under fiberduken ca 20 cm makadam, krossad..... ja.... nu blev det lite rörigt. Mnd et jag egetligen vill ha sagt är att om du beställer 6 ton singel så har du antigen en rasande stor garageuppfart eller tänkt att läga det alldeles för tjockt.
vidare rasade opraktikst när man skottar snö. Snöröjer man med snöslunga får ingen stå i omgivningen, inte heller bilen. '
Caprice
Jag skulle välja natursingel till en uppfart...

Sjösten är en vackrare sten självklart, men jag tror det kommer se väldigt konstgjort ut att ha sjösten på en uppfart / parkering...? Den passar helt enkelt inte där...
Sjösten har man gärna vid dammar, rabatter osv...

Varför inte ha natursingel, och längs ytterkanterna på parkeringen kan ni ha en ca 20cm bred kant av sjösten...?

Det skulle däremot bli snyggt...

Caprice
MrNorth
Jag skulle lagt krossad granit (om det går att få tag på) och sedan ramat i uppdarten med allhanda marktäckade växter, koreansk plymspirea, brkenväxter etc... blir fin kontrast mellan den ljusa graniten och det gröna.

Dock är alla sorters singel och grus oerhört opraktiska när man ska skotta! Det får man räkna med!!!

Nåt som är trevligt är att kombinera gräs med sten (att exempelvis lägga oregelbundna ölandssten där däcken går och sen ha gräsmatta i mitten och sidorna...

Eller gör som jag lägg byasten i ett fint mösnter.. kostar 350/m2 lagt o klart....

/henrik
Berith
CITAT (fruberglund @ 06-06-2005, 10:06)
Blir det verkligen praktiskt med sjösten på garageuppfarten? Gruset flyttar ju rätt mycket på sig när man kör bilen över det (förutsätter att ni ska köra bil där). Borde ju bara bli stora fåror kvar. Sjösten är väl väldigt runda stenar?

Undrar om du inte tänker på klappersten, dom där stora runda stenarna som man brukar hitta vid stränderna? Sjösten är väl nåt annat? Den dekor-stenen som finns på gångplattor och kantstenar kallas väl sjösten, dansk t.ex.?
fruberglund
CITAT (Berith @ 11-06-2005, 08:37)
Undrar om du inte tänker på klappersten, dom där stora runda stenarna som man brukar hitta vid stränderna? Sjösten är väl nåt annat? Den dekor-stenen som finns på gångplattor och kantstenar kallas väl sjösten, dansk t.ex.?

Sjösten är väl också rund? Eller tja, jag menar väl mer att den inte är kantig och vass.

Sjösten

Nån bild på natursingel hittade jag inte men det kanske också är rundare i formen än vad jag tänker är lämpligt för garageuppfart. Sånt här lade vi på våran. Är nog kanske inte riktigt vad trådskrivaren hade tänkt sig tror jag för det här är mer sånt som ligger på grusvägar. Tyckte det passade bäst här ute på landet smile.gif

Men det är den skillnaden jag menar.
Berith
Japp! Precis sån sjösten tänkte jag på. biggrin.gif rolleyes.gif
Maria Alunda/Uppland
Hejsan!!!

Jag och min man har samma samtal i vår familj som ni verkar ha... jag vill ha sjöstenen som ni tänkt er och min man vill beställa "vanlig".

Det går mycket väl att ha sjösten på uppfarten och den enda nackdelen är som sagts tidigare priset... mycket blir det om man som vi har en uppfart på ca 100 kvm.
Hur du lägger stenen bäst kan du få jätte bra svar hos Tex Flisby.

Jag har sett detta på flera ställen men framförallt i Danmark där finns det överallt på deras uppfarter samt som dekoration. Det är bara en smaksak samt prisfråga vad man vill ha.

Sedan anser jag att den lilla mängd svinn som det blir efter en vinter av skottning kan man ta..... så mycket grus är det inte som försvinner trots allt. Fast jag har ju aldrig haft en snöslunga, den kanske gräver sig djupt ner genom den oftast hårt packade snön som ligger närmast uppfarten och skickar iväg stenar... låter farligt i sådana fall.
rabalder
Hej! jag tycker frun ska låte dej bestämma!
Sedan kan hon köpa sig en fin päls till vintern, för pengarna som blir över!
Det skulle jag själv gjort!
jonols
Det här svaret fick jag från Flisby angående sjösten:

Alla dom olika stenarna inklusive naturgrus fungerar precis lika bra - rent praktiskt.
Skillnaden är ungefär som när man handlar kläder och man kan välja mellan att köpa dom billigast byxorna och jumprarna bara för att dom skall skyla kroppen eller att man väljer efter färg och form som passar kroppen och ger ett önskat estetiskt utseende.
Vi tycker ju att har man ett hus som är värt ganska mycket pengar och oftast i gott skick invändigt med påkostade detaljer då bör man tänka på husets estetiska utseende även utvändigt. Innestandarden behöver man ju faktiskt inte visa för folk om man inte vill -ute standarden är något man inte kan dölja och den representerar ju ägarens smak och status på samma sätt som kläderna och bilen du åker i.

... och detta av en annan försäljare på Flisby:

1. Sjöstenen går även att ha på gångar och uppfart, då i storlek 8-16 mm. Större fraktioner är mest till dekorationer.

2. Jag tycker att stenmjölet ligger bättre under fiberduken för att inte singeln skall gräva ner sig i den. Tänk bara på att markvibrera alla nya fyllningsmaterial ni lägger dit ex stenmjöl för att få det packat.
...en de vill givetvis sälja så mycket som möjligt.

Det sistnämnda (punkt 2) håller tror jag inte på. För att det runda sjösten ska ligga mer stilla så tror jag på att ha ett tunnt lager med stenmjöl e dyl för att hålla dem bättre på plats än om de ligger direkt med en fiberduk och glider omkring. Vad tror ni andra?

Så här ser Flisbys sjösten ut:
Flisby sjösten

Vi har totalt c:a 100 kvm gångar, garageuppfart och en uteplats att fylla.

Garageuppfarten (cirka 40 kvm) tycker jag verkar rätt dum att fylla med sjösten. Både för att det är dyrt och för att det rör sig för mycket.
Hoffsan
Vi var också i valet o kvalet om vi skulle ha singel eller flisbys sjösten. Resultatet blev gråsvart singel eftersom vi valt svarta skifferplattor:

Visst e det snyggt med sjösten men personligen tycker jag inte det passar till en uppfart. Däremot i rabatter o dylikt e det supersnyggt.
Ralf
CITAT (jonols @ 13-06-2005, 07:42)
2. Jag tycker att stenmjölet ligger bättre under fiberduken för att inte singeln skall gräva ner sig i den. Tänk bara på att markvibrera alla nya fyllningsmaterial ni lägger dit ex stenmjöl för att få det packat.
...en de vill givetvis sälja så mycket som möjligt.

tror ej på att lägga sjösten på fiberduken direkt, verkar ej vara en proffsig lösning. Man får ju komma ihåg att det ska vara ett tunt lager o då kommer ju fiberduken att synas ibland
Ralf
men skillande mellan sjösten o singel är väl att sjöstenen legat i havet o blivit ännu mera slipad än natursinglet.
hur som helst kommer dessa varor att bli bristvaror i framtiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon