Psykofarmaka
Nu är jag igång och tjatar om min oxelhäck igen unsure.gif
Men den ser inte så frisk ut bitvis....men den är ju trots allt över 30 år gammal tror jag.
Nu är den ganska misskött. Så jag funderar på om det kan hjälpa att jordförbättra ?
Kan man mylla ner kogödsel och sedan täcka med täckbark ?

Om man skulle vilja plantera in en annan sorts häck för att göra den lite tätare, vilken sort lämpar sig för det ?

smile.gif
Cilla
Jag skulle tro att 30 år börjar bli ålder på en oxelhäck, men att den också kan leva längre. Hur den är misskött framgår inte av din beskrivning, men du kan prova att innan midsommar ta bort gräsmatta intill den, mylla ned mycket kogödsel, vattna om det blir torrt och nästa vårvinter skära in den.

Jordförbättringen har du nytta av även om du beslutar dig för att byta ut häcken så småningom.
Hannele
Oxel kanske inte är evig..?
Hålta
Min oxelhäck är förmodligen mer än 50 år. På sde senaste två åren har den blivit allt tunnare och glesare med väldigt mycket torra döda grenar inne i häcken. Hur kan jag få liv i min oxelhäck igen? Skall den gödslas? (Den har inte fått ny jord eller gödsel p ett antal år....)
Finns det någon sjukdom som drabbar oxeln som kan ha drabbat den? (två stammar har dött)
Alla råd emottages tacksamt!
Cilla
Man måste se bilder för att kunna säga något vettigt om detta.

Att vattna torra perioder, att mylla ned kogödsel innan midsommar och att hålla gräs borta under häcken är stärkande åtgärder generellt.
Hålta
Tack för rådet
Skall jag nu i september lägga på lite gödsel och jord redan nu eller skall jag vänta till våren?
ingrids
Det är nog bättre att vänta till våren - nu börjar det bli dags för häcken att vintra in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon