olgak
Tänkte beställa pioner på Hortogreen.com, jättebilligt 47 kr/st. Men sen var jag på en handelsträdgård och såg pioner för 150-250 kr/st, och de blommade redan! Kan man misstänka att de billiga plantorna kommer att ta flera år på sig att blomma och att de lite dyrare har hunnit växa sig lite större?
Reserv
CITAT (olgak @ 06-06-2005, 09:59)
Tänkte beställa pioner på Hortogreen.com, jättebilligt 47 kr/st. Men sen var jag på en handelsträdgård och såg pioner för 150-250 kr/st, och de blommade redan! Kan man misstänka att de billiga plantorna kommer att ta flera år på sig att blomma och att de lite dyrare har hunnit växa sig lite större?

Det beror på hur stora dom billiga planten var. Men jag misstänker att dom var högst 30 cm. eller? Då får man vänta åtminstånne två kanske t.o.m. tre år. med lite tur kan nån enstaka knopp komma tidigare, men full blommning tar ett par år.
olgak
Tyvärr så vet man ju inte hur stora plantorna är när man köper dem på internet. Det kanske är dumt att chansa. Vore tråkigt att få vänta så länge, det behövs lite blomglädje runt vårat hus.
Caprice
Köpte en pion för 47:- hos Hortogreen i våras...

Den var ca 50cm när den kom.

Den har två knoppar som är på väg att slå ut nu...

Köp du hos Hortogreen, deras plantor är av väldigt god kvalité, och oftast större än man tror...

Caprice
olgak
Åh! Precis vad man vill höra! Jag kanske ska våga handa där ändå!!!
Caprice
Det är så pass stora skillnader i pris, så det är bäst att se sig om när man ska handla... biggrin.gif

Coop kör ju en kampanj med pioner nu, ( i sthlm iaf..) jag köpte ett ex som är ca 40cm högt för 49:-.... Kommer inte att blomma i år, men antagligen nästa år...
Finns vita, röda och rosa...

Caprice
SannaLasso
Jag skulle chansa på hortogreenpionerna!

Om jag förstått pioninformationen jag fått på rätt sätt så brukar pioner inte tycka om att planteras om och då stanna till i blomningen ett tag. Så om man flyttar en stor planta brukar den ändå ta några år på sig innan den blommar igen.

Det lär vara vara lättare att etablera en yngre, mindre pion på ny växtplats så därför skulle jag välja en sådan före en större och kanske mycket snabbuppdriven kampanjplanta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon