|
Airamya
06-06-2005, 12:33
Jag försöker komma underfund om vad de heter alla som bor i min trädgård och har en bunt som inte riktigt vill ge sig till känna (det är väl ogräs alltihop...  ) Kan ni hjälpa mig? Nr 1, ett mycket snyggt träd  Nr 2, växer snabbt o uppför sig verkligen som ogräs  Nr 3, växer mitt i häcken o är helgrön  t o m stammen är grön  Och den här lilla saken som får mig att tänka på rönn, växer bakom skjulet  Och detta är väl en suga av nåt slag, men vilken?  Ja... det var en hel radda på en gång det...
är din nr 2 en sån här? då vill jag ockå veta vad den heter
Airamya
06-06-2005, 12:46
Ja, det ser ut att vara samma, fast dina är mycket större.
Nr. 1 är olvon (viburnum) Nr. 2 är parkslide (fallopia japonica) - ett vidrigt ogräs om det växer på "fel" plats. Nr. 3 vet jag inte, ser trevlig ut! Nr. 4 är självsådd ask Nr. 5 tycker jag att ser ut som rödbladig ajuga reptans
Mulle
1 vet inte 2 fallopia, bort med dem, är väldigt invasiva. 3 benved? 4 ask 5 revsuga
mvh zazu
Skullw "rönnen" kunna vara blågull kanske? Om du inte hittar några grova grenar i den, gissar jag det. Mvh Fenja
Airamya
06-06-2005, 13:12
Det här är riktigt spännande!  Är du säker på att det är olvon, mulle? Jag har för mig att blommorna ser lite annorlunda ut, men i o för sig så är bilden lite otydlig (min kamera är inte så bra, o inte jag heller). Parkslide... ja där ser man, kunde väl nästan ha anat det... Och ask kan nog den rönnliknande saken vara (den ser ut att bli ett träd, så blågull är inte. Men jag har fotat den ovanifrån så det syns ju inte så bra. Som sagt - jag är inte världsbäst som fotograf...  )
Airamya
06-06-2005, 13:19
Nu har jag tagit ett par närbilder av Nr 1 
Undrar om det inte är en Oxel, det här vitblommiga.... kolla på nätet om det kan stämma! Mvh Fenja
Du har nog rätt, Airamya, det är inte olvon och nu är jag osäker. Det kan eventuellt vara någon sorbushybrid. Hoppas att Cilla eller någon annan trädexpert ser detta! Det är faktiskt spännande! Mulle
Så här ser Oxel ut. Mvh Fenja
Airamya
06-06-2005, 13:34
Sökte på Oxel, den liknar den men stämmer inte riktigt... Att det trädet skulle bli ett sånt mysterium! Det trodde jag inte.
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2005, 13:49
CITAT (Airamya @ 06-06-2005, 14:19) Nu har jag tagit ett par närbilder av Nr 1   Jag tycker det ser ut som trubbhagtorn (Crataegus monogyna) http://images.google.se/images?q=crataegus...lr=&sa=N&tab=wi
Airamya
06-06-2005, 13:53
Japp! Verkar stämma! Tack, Åsa
Airamya
06-06-2005, 13:53
Nu är det bara Nr 3 som fortfarande är ett mysterium då...
lilla mamma
06-06-2005, 14:37
Revsugan skulle jag vilja ha en bit av. Byte kanske, något du riktigt önskar?
Airamya
06-06-2005, 14:44
Ja, den växer så det knakar, så det är inga problem! Visst kan du få en bit av den  PMa din adress så skickar jag en bit
Asken är det inget tvivel om. Dra upp askskotten så fort du ser dom! Du känner lätt igen dem på att de liksom har "knogar". De rotar sig tokfort och är som Medusa, hugger du av ett skott kommer det upp tio... Jag har halva tomten full...
Jag gissar på: 1. Hagtorn helt klart, frågan är vilken. Bladens flikighet varierar en hel del inom samma sort. Kanske trubbhagtorn Crataegus monogyna. Oavsett vilken får den trevliga illröda bär på hösten. Se mer här http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/crata...ta/cratmon.html. 2. Något av slidena, jätteslide eller parkslide, Fallopia. Kan ta över stora områden med sina rätt långa utlöpade under mark. Gräv och täck om du vill få bort den, eller skärma den genom att sätta de plantor du spar i nedgrävd djup hink uan botten. Se http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/f...lo/fallsac.html3. Svår att se vad som är vad och hur bladen sitter. Syrén? 4. Ask, trevligt träd med det ståtliga namnet Fraxinus excelsior. Träd med mytologiska anor, finns med i våra fornnordiska sagor. Kan bli flera hundra år gammalt och används ofta som vårdträd. Sen lövspricking från mycket stora, karaktäristiska och helsvarta knoppar, små röda blomburr tidigt på våren, frukthängen som ofta hänger kvar som stora klasar ända till nästa lövsprickning. Blir fertil sent, ofta inte förrän en ålder av 30 år (tänk om våra fruktträd tog så lång tid på sig!) men så lever trädet länge sedan också. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/olea/fraxi...xi/fraxexc.html5. Revsuga, Ajuga reptans. Trevlig liten marktäckare som också trivs i skuggan och finns vild i Sverige. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/ajug...ga/ajugrep.html
Airamya
06-06-2005, 15:26
Hm, jag får nog ta nya bilder på Nr 3, vill väldigt gärna veta vad det är... Och slidet får nog stå kvar. De växer vid kanten av trädgården, i ett hörn ut mot gatan som jag gärna vill skärma av...  Tack allesammans för all hjälp! Jag återkommer med fler bilder på nr 3... to be continued...
Irene_L
06-06-2005, 16:53
Jag har en växt som påminner om din nr 5 men den har mer vinröda blad. Jag har letat som en tok efter vad det kan vara och undrar nu om Revsuga kan ha sådan färg på bladen?? mvh Irene
Alla blad är alltså vinröda, inga gröna blad.
Jag har en rödbladig revsuga - Ajuga reptans Atropurpurea som det står på lappen. Bilden är från i höstas, just nu blommar den med blå blommor.
Irene_L
06-06-2005, 18:31
Åh vad härligt att få reda på vad det är jag har  Precis så där ser mina växter ut. Du må tro att jag har letat på nätet efter något som liknar mina . Är dessa växter något som sprider sig enormt? Behöver man hålla efter dom eller kan man låta dom vara? mvh Irene
Kul att det var den! Jag har satt den så den stoppas från tre håll - berget, stenkanten och silverarven. Nedåt vänster börjar den blanda sina revor med spetsmössan men jag upplever den inte som svår att hålla efter.
Irene_L
06-06-2005, 18:58
Då låter jag den sitta kvar ett tag där den sitter Flyttar den kanske sen när jag vet mer vad som kommer upp i rabatten (flyttade hit i mars). mvh Irene
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|