Hoffsan
Hej jag håller på att göra en damm på ca 16 kvm.
Vad ska jag köpa för filter och pump till denna storlek på damm så den inte blir grumlig osv? Ska man ha Uvc filter eller det funkar bra med ett filter utan uvc? Det finns så mycket att välja på. Jag kommer att ha växter i dammen men inga fiskar.
Ps Hur många liter vatten ryms det i min damm tror ni?
TobbeGarden
Jag hade inte haft ett filter om jag inte haft fisk . Men titta på www.vattenliv.nu dom är bra och kan ge bra tips.
dammkillen
precis. när man inte tänker ha några fiskar i dammen borde vattenkvaliten vara av mindre angelägenhet och att man då eventuellt kan utesluta pump och filteranläggning. men detta är bara en gissning av mig.

fast jag vet inte om det kommer vara klart vatten utan pump och filter och uv-ljus även om det är utan fisk, möjligtvis om man etablerar mycket växter i dammen så man får en naturlig biologisk kultur. det är också bara teorier av mig.

fiskar kräver väl en viss vattenkvalite för att må någorlunda bra och deras avföring och jag vet inte om de kissar också, tillför vattnet massor av näring som gör att det kan bli giftigt för dem själva om överskottet av näring inte tas om hand i ett filter.

växter klarar väl andra förhöjda värden av näring än vad fiskarna gör antar jag.

Som exempel kan jag säga att vi i vår damm som är på ca 7.000 liter där det är ca 100 fiskar och några näckrosor har en pump som pumpar drygt 13 kubikmeter vatten i timmen som driver filteranläggning, vattenfall och bäck.

pumpen heter Leader, tar 30 mm stora partiklar. tror den är på 650 watt, antagligen kostar det en hel del att köra den. den är väl ingen dedikerad trädgårdsdammpump. den kostade artonhundra kronor att köpa.

det finns en hel del dedikerade trädgårdsdammpumpar att köpa, olika märken. en del kostar rätt mycket. jag antar att dedikerade trädgårdsdammpumpar generellt drar mindre ström än icke dedikerade trädgårdsdammpumpar så kallade länspumpar och att man därmed får en lägre driftskostnad. en del dedikerade trädgårdsdammpumpar kostar rätt mycket, några tusenlappar för 5-10.000 liters dammar.

förmodligen är det längre livslängd i en dedikerad trädgårdsdammpump. vi har haft två så kallade länspumpar, en gick sönder efter några år, jag läste i en annan tråd att man ska förvara pumpen i vatten för att inte packningarna ska torka sönder, vi förvarade vår torrt kan vara därför den gick sönder, eller så slits länspumpen mera än en dedikerad trädgårdsdammpump.

Filtret är ett med tre kammare ca 1 m långt ca 30 cm brett ca 60 cm hög, ett uvc-ljus från Vorton för 27.000 liter vatten. i filtret ligger filtermattor och plastkuber med hål i där smutsen fastnar.

bäcken är tre meter lång och ca 40 cm djup och ca 30 cm bred och fylld av stora stenar, en grovfiltrering. i bäcken är gult gyckelblomster planterat som äter näring. här står också gul kabbeleka, strutbräken och vattenklöver. även en liten planta röd gyckelblomster.

vattenfallet har en platå av singel som ju också är en ansamling för näring och har filtereffekt. där står hästsvans, sumpkalla, bredpilblad som äter näring.

Tanken att ha en växtdamm som står och sköter sig själv med härliga undervattensväxter faschinerar. jag tror inte det är omöjligt. man måste ju låta det få tid. det kan ju bli grönt men då får man kanske strunta i det. risken är att det blir en gegga av alger. jag vet inte, jag har aldrig testat det där.
Caprice
CITAT (dammkillen @ 27-06-2005, 07:58)
precis. när man inte tänker ha några fiskar i dammen borde vattenkvaliten vara av mindre angelägenhet och att man då eventuellt kan utesluta pump och filteranläggning. men detta är bara en gissning av mig.

Intressant, det hade jag ingen aning om...?

Någon mer som vet om det är så..?

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon