Hoffsan
Hej jag skulle bli jätteglad om ni ville sätta in lite bilder på era dammar ni har där hemma. Jag behöver lite inspiration smile.gif
astrid.m.s
Det är en "plastbalja" som man kan köpa, inte så stor. Så såg det ut förra sommaren när jag gjort den färdig i augusti. Ska fortsätta nu i sommar och arbeta lite mer runt omkring den. Damm
Maggan H
Så här har vi gjort: Det fanns 3 stora bautastenar på tomten , ganska samlade så vi grävde ut runt dom så mycket det gick. Som mest är det ca 60 cm djupt men övervägande 30 cm. Vi låg en hel sommar och plastade glasfiberplast på botten och sidor, och det var ett fruktansvärt jobb, för det luktar så himla starkt. Men det blev bra tyckte vi (då...) Vi köpte lite fiskar och växter och allt var frid o fröjd tills våren två år efter; fisken hade dött under vintern pga av för grunt vatten och inte hade vi haft öppet vatten heller... sad.gif Så spaden åkte fram så nu finns det en stor djuphåla på 1,20 och utgrävningar har det blivit lite då o då.... senast igår låg maken och byggde om vattenfallet. Det är sant, det där att man aldrig blir klar med en damm...

fruberglund
Underbart vacker damm Maggan...blir verkligen avundsjuk tongue.gif
Berit
Jättefin damm! Undrar just när vi kan plantera näckrosor, det är för kallt säger handelsträdgården.

rolleyes.gif mvh
Berit
tinka
Helt underbar damm!!

Hur tycker ni att det har funkat med glasfiberplast?? bra?? Har själv en tomt på ett berg och har funderat på bästa sättet att bygga damm... vill ju dessutom att bottnen ska hålla även om ett av rådjuren bestämmer sig för att ställa sig med framklövarna i vattnet och dricka...
Maggan H
Ja, ska ni bara inte hålla på att skarva in dammduk i den så är hållbarheten mycket bra. (Vi fick göra det för att koppla in till den separata djuphålan. Men det är löst nu, nu är den tät.) Vet inte om man kan släppa stora stenar i den men klövar (och hundar) är inga problem, jag har gått i vår många gånger. Men det är ett grymt jobb! Och ganska dyrt. Man får klippa bitar av glasfibern, den är som typ fiberduk fast mycket vassare, och sen pensla/rolla med ett lösningsmedel som smälter fibrerna i duken. Och räkna med 3-4 lager.... Och sen ska den helst målas för att täta till alla porer som uppstår. Men det var den bästa lösningen för oss i och med att vi hade storstenarna där. Och blev ju fint med tycker vi själva. rolleyes.gif rolleyes.gif
MrNorth
Här kommer min damm, den är under konstant förbättring...

http://www.odla.nu/album/data/mrnorth/1431_p28440.jpg

/henrik
fruberglund
CITAT (MrNorth @ 12-06-2005, 19:47)
Här kommer min damm, den är under konstant förbättring...

http://www.odla.nu/album/data/mrnorth/1431_p28440.jpg

/henrik

Väldigt fin damm också smile.gif

Usch vad man blir sugen...
Maggan H
Snygg, Henrik! Visst är det en del av charmen att man aldrig blir färdig? Alltid nåt man kan ändra eller justera eller lägga till eller-ja, oändligt är det. Men kul! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
andreas i uppsala

enda bilden på dammen som den ser ut nu. Har gjort om den totalt, idag murade jag fast stenarna runt omkring och skapade en betong botten där jag gjorden liten ful mosaik på en fisk som simmar. Nu måste det bara torka så komemr jag att ta en massa bilder tongue.gif Dammen har gått från en svart och mörk Timelleffektsdamm till en fin ljus timelleffektsdamm. Jag är i alla fall nljd och det är väl huvudsaken?
wolkenkrabber
fin refflektionsbild andreas smile.gif

Margareta Hansson wow vilken fin damm du hra, nästan så man har lust att bygga en egen ju smile.gif
Berit

Så här ser vår damm ut än så länge fotat från två olika håll.

mvh
Berit
webmaster jim
Här är en del av min bäck... mästadels cementerad med en del naturliga bergs bitar...

Maggan H
Tack för era svar, roligt att andra oxå tycker om den.
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Bifogar en nytagen bild.

Eca
Sååå fin dam du har Margareta. Kan du namnge några av växterna på bilden. Är i planerarstadiet till vår lilla damm. En uppmurad variant men söt med en liten tom kvartscirkelformad rabatt framför. 4 Funchia "Hosta" är det enda jag har tänkt än så länge.

smile.gif
Maggan H
Hej, tack för ditt intresse! smile.gif

Jag har runt dammen följande: Bambu, strandiris, plymspirea, (har ersatt ormbunkarna som blev brända och fula ungefär i högsommaren varje år pga ingen skugga) funkia, den helgröna är bäst, de varigerande blev oxå brända, näva, drakmynta, sköldpaddsört, astilbe, bredkaveldun, jättedaggkåpa. Samt några små träd, penningblad och sommarblommor. Bland stenarna vid fallet är diverse stenpartiväxter, bl a taklök och murgröna. I rabatten bakom/högra sidan finns kantnepeta, liljor hängslöja, äppelträdet fick hänga med i utbyggnaden, salvia, mörkbladig och vanlig alunrot mm.
I dammen finns bl a olika näckrosor, blomvass, bäckveronika, ranunkel, hög o låg gyckelblomster, kalla, kranssvalting, penningblad, vattenklöver och en annan vassort som jag glömt namnet på. unsure.gif
Hoffsan
Tack för bilderna. Nu har vi kommit igång och är snart klara med vår damm. Blev kanske inte så snygg som era men jag är rätt nöjd ändå. Har lite sten kvar och så ska vi dölja sista biten av filtertunnan. Sen fortsätter vi med resten av trädgården. Grässådd och lite annat phu...
Så här började det hela:
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id369694.html
och så här långt är vi nu:
MrNorth
Det blir fint, gillar trädäcket som går runt!

Det går inte att lägga några olikformiga större stenar vid basen på filtertunnan får att "dölja" den? Lek med tanken att dammen är ett hav... och att dammtunnan är ett berg som tonar upp sig vid dammen... Prova gör hela berget lite olikformat, samt plantera några ormbunkar mellan stenarna som ger illusionen av skog på berget...

För atts en komma åt locket, varför inte lägga en flat sten där och sen täcka den med mossa? Plantera sen en ormbunke i mossan, så att den kan hänga lite över kanten wink.gif

När man gör sånt här... tänk alltid tanken "ser detta naturligt ut?", dvs skulle man kunna hitta nåt liknande ute i naturen. Det går ju inte alltid att få det att se 100 % naturligt, men är ändå ett bra hjälpmedel för att polera av de skarpa kanterna wink.gif Som i ditt fall är tunnan smile.gif

Vart har du tillflödet? Om du orkar bygga det skulle det sett JÄTTEFINT ut med en

eller nåt liknande. Försök i så fall att "dölja " den vid en japansk lönn eller liknande.

Och var försiktig med att inte plantera för mycket växter, det ser jättebra ut som det gör nu!!!

jättesnyggt/Henrik
Hoffsan
Ja vi ska försöka hitta ett par stora stenar som vi istället kan ha vid filtertunnan. Först grävde vi ner den men den pallade inte trycket (den är igentligen inte till för att gräva ner) så det blev till att ta upp den igen men prova skadar ju inte rolleyes.gif
Syntes inte så bra på bilden men vi har gjort ett litet vattenfall nedför de stora stenarna:

Tack för tipsen!
Babs
Hejsan!

Du kan gå in mitt album så ser du några bilder av våran damm, du kan även gå in på min hemsida, jag har inte gjort så man kan se den i naturlig storlek för jag håller på att arbeta med den

MVH
Babs
ljusblo
Min damm är på väg att byggas ut med ytterliggare 25 kvadrat men så här ser den ut nu.
Jag har grävt ner till berget så jag har ingen dammduk i den.
Känner att jag får ta lite nya kort på måndag när jag åker dit nästa gång.....jag har den på landet.

Eftersom jag är ny här så fixar jag inte att lägga in bilder här utan ni får besöka mitt album huh.gif
Berit
CITAT (Hoffsan @ 07-07-2005, 17:42)
Tack för bilderna. Nu har vi kommit igång och är snart klara med vår damm. Blev kanske inte så snygg som era men jag är rätt nöjd ändå. Har lite sten kvar och så ska vi dölja sista biten av filtertunnan. Sen fortsätter vi med resten av trädgården. Grässådd och lite annat phu...
Så här började det hela:
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id369694.html
och så här långt är vi nu:

Ursnyggt trädäck rolleyes.gif rolleyes.gif

Dammen är också jättefin rolleyes.gif rolleyes.gif
stina
Är det bara jag som ser stora skyltar med "Otillåten länkning" istället för bilder i Hoffsans inlägg????
Lena i Torslanda
Nej Stina, de syns oerhört bra även hos mig. Borde väl gå att redigera bort dem tycker jag. Störande huh.gif
Hoffsan
Hmm vet inte varför det blivit så? Har satt in bilder på detta vis i över 1 år wacko.gif
Det har hänt en del sedan de förra bilderna. Dammen är klarare nu och växterna har växt till sig.
Då får ni väl gå in på länkarna istället om det fungerar annars är det fotogalleriet som ändrat i sina regler eller nåt?!:

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id558881.html
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id558878.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon