|
*solis*
06-06-2005, 15:58
Jag undrar varför är den svenska flaggan gul och blå;hur och när började man använda just denna flagga?
Ursäkta att jag kommer med en fråga igen!
Hannele
06-06-2005, 16:00
solis, gå ut och fira med dej! I varje by spelas det fin musik idag.
*solis*
06-06-2005, 16:01
CITAT (Hannele @ 06-06-2005, 17:00) solis, gå ut och fira med dej! I varje by spelas det fin musik idag.  Jag törs inte
GoSatta
06-06-2005, 16:02
korsformen kommer ifrån att det är en ren kopia av danmarks flagga som är världens äldsta.
gul och blå är den efter som det var den dåvarande kungens färger (kommer dock inte ihåg vilken kung det var) vår flagga skapades lite som en motvikt mot den danska.
AndreasBlomquist
06-06-2005, 16:07
Solis, ställ dina frågor du.. Denna var inte dum om du frågar mig. Använd gärna google.se så kan du skriva in många av dina frågor där så får du svar. Jag använde frasen "Varför är den svenska flaggan gul och blå?" och fick massor av svar. Saxat från: Essä om nationalsymbolernas historiesyn[QUOTE]Den svenska flaggan med dess blå och gula färg hittar sitt ursprung i folkkungaättens blågula vapen och det gamla riksvapnet med blå botten och trekronor skapat av Albreckt av Mecklenburg. Karl Knutsson Bonde är den man som sedan sammanfogar dessa symboler till det stora riksvapnet, blå sköld och ett gyllene kors. Under 1500-talet kommer sedan dessa färger att fogas samman till en blågul korsflagga. Detta är den historiska bakgrunden. [2] De färger vi ser i flaggan har även de sina markörer och förtäljer oss en hel del om vad en nationalsymbol kan ge för signaler och det är just dessa signaler som är ämnet för min essä - vilken bild av historien kan vi se i våra nationalsymboler. Den blå färgen är bakgrunden - den symboliserar i en kristen västerländsk värld himlen och gudens boning men har under tidevarven även kommit att betyda kvalitet och laglydnad. Således är kungligheters blod ”blått” och konservatismens färg den blå. Den symboliserar även i modern tid i hög grad frihet, ärlighet, oskuld och trohet. [3] Den gula färgen har en tvetydig betydelse och som alla vet är allt som glimmar inte guld. Den gula färgen betyder både guldets och ädelhetens färg men även sveket och förräderiets natur. I den kristna ikonografin är Judas färg gul. I dagens sekulariserade värld har dock den mer positiva värdeklangen tagit över. Det finns även här äldre anor då man utanför den västerländska kultursfären i t e x Kina har gul som symbol för kejsaren och att det även under långa tider var förbjudet för andra än Kejsaren att använda den gula färgen. Men Sveriges flagga är även en korsflagga och korset är den kristna symbolen. Det symboliserar i den kristna ikonografin inte som vi i dagens samhälle kanske gör med döden utan livet, hoppet. Korset visar även att man ser en länk till Jesu korsfästande - vilket uttyds som ett gudens skydd mot det onda. [4] Korsflaggorna ser vi i alla de nordiska länderna och visar ett samband mellan folket och religionen. [QUOTE]
*solis*
06-06-2005, 16:13
Tack; det var väldigt intressant läsning! Visst använder jag google sökning en hel del men mest för att se på konst världen över Här blir det jo mer diskussioner runt frågorna
Hannele
06-06-2005, 16:19
CITAT (solis @ 06-06-2005, 17:01) CITAT (Hannele @ 06-06-2005, 17:00) solis, gå ut och fira med dej! I varje by spelas det fin musik idag. :) Jag törs inte  Vad är du rädd för? Vi ska ut nu, och lyssna på våra söner på Götaplatsen.
*solis*
06-06-2005, 16:22
CITAT (Hannele @ 06-06-2005, 17:19) CITAT (solis @ 06-06-2005, 17:01) CITAT (Hannele @ 06-06-2005, 17:00) solis, gå ut och fira med dej! I varje by spelas det fin musik idag.  Jag törs inte  Vad är du rädd för? Vi ska ut nu, och lyssna på våra söner på Götaplatsen. Gillar inte att vistas i folkmängder
Bettson
06-06-2005, 17:17
Jag får väl nöja mig med att tala om fakta eftersom jag inte får ha någon åsikt.
Den största svenska flaggan har min man tillverkat. Han sådde en svensk flagga med lin och oljeväxter över en hel åker.
Han till och med la en liten signatur med sina initialer längst ner på det blå. Flaggan hamnade i guiness rekordbok och rönte mycket uppmörksamhet det året.
*solis*
06-06-2005, 17:21
CITAT (Bettson @ 06-06-2005, 18:17) Jag får väl nöja mig med att tala om fakta eftersom jag inte får ha någon åsikt.
Den största svenska flaggan har min man tillverkat. Han sådde en svensk flagga med lin och oljeväxter över en hel åker.
Han till och med la en liten signatur med sina initialer längst ner på det blå. Flaggan hamnade i guiness rekordbok och rönte mycket uppmörksamhet det året. Har du nån bild? Det skulle vara roligt att se; eller det går jo se i boken.
Bettson
06-06-2005, 18:04
Tyvärr så håller inte vpra kot sådan kvalite att de går att scanna efter branden.
Men visst finns kortet i boken. Jagär inte säker på året eftersom jag numera ärlite vimsig men mellan 96-98 någonstans.
*solis*
06-06-2005, 18:05
CITAT (Bettson @ 06-06-2005, 19:04) Tyvärr så håller inte vpra kot sådan kvalite att de går att scanna efter branden.
Men visst finns kortet i boken. Jagär inte säker på året eftersom jag numera ärlite vimsig men mellan 96-98 någonstans. Det måste jag bara kolla på Biblan
Sulawesii
06-06-2005, 18:08
CITAT (Bettson @ 06-06-2005, 18:17) Den största svenska flaggan har min man tillverkat. Han sådde en svensk flagga med lin och oljeväxter över en hel åker. Häftigt!
*Felix matte*
06-06-2005, 18:11
CITAT (Bettson @ 06-06-2005, 18:17) Jag får väl nöja mig med att tala om fakta eftersom jag inte får ha någon åsikt.
Han till och med la en liten signatur med sina initialer längst ner på det blå. Flaggan hamnade i guiness rekordbok och rönte mycket uppmörksamhet det året. Visst ska väl du också vädra dina åsikter Bettson. Det finns nästan alltid någon som "störs" av det man skriver och kommer med en liten känga men låt det inte stoppa dig från att skriva. Vad häftigt med sååå stor flagga.... skickligt gjort av din man.
Bettson
06-06-2005, 18:38
Ja maken hade en hel del bry med den flaggan. Dels att hitta ett skifte som stämde i proportionerna. Dels kunna mäta ut var allting skulle läggas. Sedan välja sorter som skulle blomma ungeför samtidigt. Lin är ju avsevärt mycket senare än oljeväxter så det var lite pyssel.
De fick staka upp hela åkern för hand och sätta pinnar. Och så var det det här ifall man skulle få tillräckligt skarpa kanter.
Nu lyckades hela projektet över förväntan. Det blommade utav bara fagerlund och under ungerför fjorton dagar så var den en turistattraktion.
Stax innan den gick i blom så var det en stor artikel i ATL om en bonde som påstod sig ha den största flaggan. Den var bara en fjärdedel av makens. samt hade lite fel proportioner.
VLT gick upp med helikopter och fotade flaggan från luften. Det var både en överaskning och en besvikelse.
Överaskningen var att flaggan var så perfekt i proportionerna och att den faktiskt såg ut att bölja för vinden. Ett liten prick över i var att vägen som gick förbi såg ut som flaggstången på kortet.
Besvikelsen var att färgen på det blåa inte var så intensiv som den var i verkligheten. Helikopter för privatflygning är inte så lätt att få tag på och just den timmen som de skulle gå upp gick solen i moln och linet drog ihop kronbladen.
Annars när solen sken var färgerna perfekta. Vi sa just det året att något borde just lin och oljeväxterna ha med valet av färger i Svenska flaggan, med det har de inte .
Jag skall fråga maken ifall han kommer ihåg året.
fruberglund
06-06-2005, 19:29
Hittade tyvärr inget om den trots att jag använde sökfunktionen på Guinness egen hemsida. Hittade dock mycket annat intressant om trädgård, t.ex. Världens högsta Rododendron - 20 m hög Världens största rosbuske - 4.09 m vid, 2,75 m hög och tar upp 740 kvm Ros med mest blommor - 5470 st blommor Längsta roten (växt över en vinter) - 622.8 km lång Finns massor mer på: http://www.guinnessworldrecords.com/
Sulawesii
06-06-2005, 19:37
 Är du insnöad, eller är du insnöad, fruberglund?
*Felix matte*
06-06-2005, 19:50
Där fanns ju inte heller Längsta sparktåget som våra barn var med i
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-06-2005, 17:07) Den svenska flaggan med dess blå och gula färg hittar sitt ursprung i folkkungaättens blågula vapen och det gamla riksvapnet med blå botten och trekronor skapat av Albreckt av Mecklenburg. Vill, på grund av nationalistisk yra dagen till ära, infoga att de tre kronorna användes av Magnus Ladulås i hans sigill på 1270-talet, samt av Magnus Eriksson på hans mynt på 1330-talet.  Den krigiske Albrekt av Mecklenburg stal sedan dessa symboler för att bättre bli accepterad som konung av Sverige, efter att han bjudits hit av rikets höga herrar. http://www.royalcourt.se/monarkinisverige/...a677fff790.html (intressant läsning) Flaggan var länge den svenske kungens symbol, hans höghetstecken. Det gula korset var det väsentliga, den egentliga nationalsymbolen.
Ursprunget till de nordiska ländernas korsflaggor finns i de korsbaner som medeltidens kristna furstar förde under korstågen mot de otrogna i det heliga landet. Baneret, som bars på en stång, var härskarens värdighetstecken. Vanligaste färgen var en röd fana med vitt eller silvrigt kors. Endast i Danmark och Schweiz finns detta ursprungliga röda baner kvar som nationens flagga. Äldst bland de nordiska flaggorna är Dannebrogen (=den röda duken), den danske kungens korsbaner, som bildat mönster för de övriga nordiska länderna.
Näst äldst bland de nordiska flaggorna är den svenska. Det är vid 1400-talets mitt, då Karl Knutsson Bonde regerade, som det svenska kungliga korsbaneret anses ha uppkommit. Hans sigill hade 1449 en kvadrerad sköld i blått delad av ett gyllene kors, och det anses att han fört baner i samma färger. Sannolikt uppstod den svenska flaggan som en motståndsflagga under unionstidens strider, då Karl Knutsson Bonde valde ett korsprytt baner av Dannebrogens typ, men gav det samma färger som fanns i det svenska riksvapnet: gult och blått.
I Johan III:s hertigvapen finns blågula korsfanor angivna 1557. När han som kung 1569 utfärdar instruktionen för fredsförhandlingarna i Knäred, framhävs det gyllne eller gula korset som det viktigaste. Det hade av ålder varit brukat i Sveriges rikes vapen och därför ville Johan III att det alltid skulle föras uti fanor, fänikor (liten flagga) och flaggor.
Från Gustav Vasas död 1560 framträder korsfanan som den främsta symbolen för den svenska nationen: en tvåtungad svensk flagga där riksvapnet med den regerande dynastins hjärtsköld lagts över korsmitten.
Från Gustav II Adolfs tid är tretungade örlogsflaggor kända. På 1620-talet förlorade flaggan sin gamla innebörd av kungligt värdighetstecken och blev en symbol för nationen, det svenska riket.
fruberglund
06-06-2005, 22:38
CITAT (Sulawesii @ 06-06-2005, 20:37)  Är du insnöad, eller är du insnöad, fruberglund? ??? Vad menar du
*solis*
06-06-2005, 22:56
Kanske för att tråden handlar om den svenska flaggan
Bettson
07-06-2005, 07:06
Jg skall se om man kan få köpa kortet av VLT.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|