Vicke
Nu känner jag mig lite stolt.. har anlagt ett jordgubbsland! biggrin.gif Brukar aldrig orka odla något men nu har jag en liten plätt med sorterna Polka, Solprins och några rosablommiga som jag fick av farmor förra året. Och så lite persilja - mest åt kaninen, men jag ska också äta av det tongue.gif

Har ni några bra tips nu inför jordgubbsodlandet? Det är kompostjord med mycket förmultnat hö, torv, kaninskit och kutterspån i bottnen och så något odefinierbart näringsrikt blandat med det.

Jordgubbslandet. Längst upp till höger 2 st Solprins, nere till höger 4 st polka, i mitten de rosablommiga och så persiljan längst till vänster.

Det lilla djuret som bidragit till komposten och som älskar sommaren wub.gif

Airamya
Oj! Vilken söt kanin! wub.gif Och det blir nog goda gubbar... smile.gif
ÅsaF
O så söt han är. wub.gif
Vicke
Det är en hon. smile.gif

Idag hämtade jag vilda smultronplantor från en vägren som jag planterade i en annan låda. Hur ofta ska man vattna dem och hur mycket sol vill de ha?
Hur mycket sol behöver jordgubbarna? De står ganska många timmar om dagen i skuggan som det är nu...
snofsan
Bara det inte blir för blött klarar sig gubbarna även om man får vänta lite längre på dem.

tongue.gif laugh.gif laugh.gif
gunvor
CITAT (snofsan @ 07-06-2005, 21:25)
Bara det inte blir för blött klarar sig gubbarna även om man får vänta lite längre på dem.

tongue.gif laugh.gif laugh.gif

bara det inte blir för blött etc etc

Ja då är väl mitt jordgubbsland dödsdömt - det har regnat och det rinner sakta ner genom lerjorden.
Har en väninna med gröna fingrar - hon sade åt mig att rensa nässlorna - lägga dom i en tunna med vatten och låta det nästan ruttna - bra gödning!
SaraS
Supergödning. Luktar dessutom som det färskaste gössel....
*solis*
En sån söt kanin wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon