stina
Jag beskar min forsythia igår eftersom den växte så konstigt och stack ner dom nya skotten i en kruka med jord. Går det att föröka forsythia så? Något särskilt jag ska tänka på?

/Stina
Ina
Många buskar går att sticklingsföröka. Hur svårt det är med forsythian vet jag inte, men en sak som man ska tänka på vid all sticklingsförökning är att hålla jorden fuktig. Den ska inte torka ut och inte vara helt genomdränkt heller. Sätt gärna en plastpåse över som "växthus" och vädra lite varje dag så skapar du bra förutsättningar för att dina sticklingnar ska klara sej! smile.gif
stina
Tack för tipsen. Ska prova med några andra buskar också, det var ju kul ju och ändå kuligare om det visar sig fungera!!!! smile.gif
Ina
Lycka till! Kanske ska gå ut och sätta sekatören i mina Forsythior med... smile.gif
Ophelia
Ja den ska t o m vara väldigt lätt att föröka. Den passar bäst att föröka med hjälp av toppsticklingar. smile.gif
stina
Kul, kul!!! går det med olvon också tro????
Ophelia
CITAT (stina @ 06-06-2005, 20:38)
Kul, kul!!! går det med olvon också tro????

Lättast med enkel avläggare. Peta ner grenskottet nu i backen. Ska göras under vårens första hälft men det är bara att testa:
stina
Här ska testas, tack!!!
Susanne i Linköping
I fjol använde jag två pinnar från forsythiabeskärningen som växtstöd. De grönskade och den ena (den andra hade jag trampat för mycket på) visade tecken på att vilja blomma i år. Tyvärr vet jag inte hur det blev med den saken eftersom jag har flyttat, och inte heller kom jag mig för att kolla hur det eventuella rotsystemet såg ut, men nog verkar det möjligt att ta forsythiasticklingar alltid.
stina
Vad roligt!!!! Jag lixom älskar att lura affärerna på pengar. Det är sport att dra upp frön själv till ettåringar och perenner och nu ska jag försöka mig på avd buskar. Har för dåligt tålamod för att försöka mig på att fröså buskar och träd, men sticklignar och avläggare..... Lång näsa åt försäljarna wink.gif
Katarina H
Prova med fläder. De har en otrolig växtkraft. Det räcker at sticka ned dem i marken så tar de sig.
stina
Fläderbusken - here I come!!!!!!!!

smile.gif smile.gif smile.gif
ingrid fuxwall
Jag har skaffat mig en massa extra buskar, de är flera meter höga och blommade så vackert i år. Men de sattes i marken en tidig senvinterdag, så fort tjälen gått ur jorden.

Någon man bör tänka på är att ett skott av buske på något sätt blir gammal som ursprungsplantan. Vet att det låter lite knepigt, att jag förklarar dåligt, men som här, våra buskar är väldigt gamla och växer på ett sätt, som äldre buskar gör - på samma sätt beteer sig sticklingar efter sådana buskar.

ingrid
pimpim
Vi klippte lite på vår forsythia idag. Kan man sätta de grenarna direkt ner i jord i trädgården....eller måste man ta in dom och sätta i jord i kruka? Tyckte att det lät kul att testa.
Ludvig Johansson
Sticklingar från yngre växter tar sig bättre än från äldre. För vissa växter är det i det närmaste omöjligt att föröka via sticklingar från äldre träd/buskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon