Undarde bara om någon har eller möjligen lite erfarenhet av just denna ? Den ser ut som 1 stor bark bit ,och så kommer själva stjälken upp mitt på¨barkbiten Kul är den ...så är det någon där ute som vet lite om den ??
MVH Exotic
Ina
30-03-2003, 21:46
Tjenixen! Jag vet inget speciellt men jag vet var det finns en fin bild på Elefantfot!
Och jag har flera :-)) olika arter med :-D Kul växt va?
Hur stor är Din?
Min D elephantipes vilar vinter just nu - snart vaknar den väl. En av arterna (D sylvatica) har hjärtformade blad och är så söt så söt. Finns något av de äldsta exemplaren i Botaniska /Gbg/ faktiskt. Odlar den som vanlig krukväxt, 'barken' skall ligga ovanpå jordne åsså sätter den rötter undertill.
Måste stå ljust för att utveckla de karakterisktiska åsarna - annars blir den mera platt sköldpaddsskalsliknande....
Glada hälsningar ifårn Ingrid (knöl-suckulenter är ju en av mina förtjusningar!)
Ina
31-03-2003, 17:40
Jag har ingen "färdig" planta men jag har fått frö... Ingrid, hur skall jag göra för att ge dyrbarheten så stor chans som möjligt?
(...och jag har inte blandat ihop den med Bowiea volubilis, har såna frön också...)
Ingrid på Västkusten
31-03-2003, 19:42
Men va kul :-) Så och behandla som en kaktus suckulent d v s så i grusig genomsläpplig jord - låt ej torka ut riktigt första året men itne va blöt. Säter en ltien hasselnöt första året gör man. Man kan välja att odla hasselnöten ovan eller under jord - den utveckla snabbare under jord år 2 men man måste passa övervattning sedan kan man potta 'upp' den :-) Jag ahr fuskat och köpt en liten planta som nu håller på att bli en större en...åsså D sylvativca har jag två styckna. Sedan har jag en massa Kedrostis africana - en annan lättodlad vacker knölsuckulent.....den är lätt ifrån frön!
Hälsar ingrid
PS Doug&Vivi Rowland i UK kan ha frön till denna med :-D
Ina
31-03-2003, 19:47
Jag köpte en påse med "Konsums Blåvita Kaktusfrön" häromdagen... får kanske lugna mig med det. Jag måste ha tid och pengar till att fixa pallkrageriet oxå!!! Har skaffat markväv att lägga ovanpå nässlor, tistlar, kvickrot, knölklocka, revsmörblomma....
Men jag skall absolut så "knölfröna" - båda sorterna!! Köpte förresten en Jatropha podagrica samtidigt som kaktusfröna...
Exotic
02-04-2003, 13:09
Hej Ingrid,
Min är nog mera platt som sköldpadda Då har den nog inte stått så ljust då . Får man fixa till,hoppas att jag nu kan sköta den oxå
ha det/ Exotic
PS. tack för bilder på elefantfot
Ingrid på Västkusten
02-04-2003, 14:19
Inte knallsol - då lider den. Trixet med knölar är att knölen vill vara ljust men inte i helt gassande sol åsså kan man låta rankan klättra mot solen.
Ljuvlig växt!
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.