Full version: knoppar
Norrland
Äntligen!!!!

Nu har jag fått knopp i både tomat och paprika biggrin.gif Som jag gått och gluttat varenda dag... men för en vecka sen skymtades de första knopparna!

Jag har för mig att jag läst nånstans att man ska nypa av första "fruktbeståndet" eller nåt sånt på paprikan för att få större skörd. Innebär det att man skall nypa av första knoppen eller vänta tills den blommat över innan man nyper?

Gäller detta bara paprika eller finns det andra sorter som också vill ha bortnypt första knoppen/blomman?

Jag har tomater, paprika, spansk peppar, vattenmelon och physalis i mitt växthus!

Har i år tyvärr fått avstå gurkan för den drabbas varje år av spinn!

Hälsningar från norr
jåj
Hej.
Odlar själv för första gången paprika, men jag nyper bara bort knoppar som sitter så lågt att frukten hamnar i jorden.

Så brukar jag göra med gurka och tomat och nu får paprikan samma behandling.

Lika dant gör jag med bladen för att få en lite luftigare och torrare miljö i växthuset och slippa mögelangreppen som kommer förr eller senare.

Dessutom måste jag lufta ordentligt mula och regniga dagar också när det "flyter" av fukt på tomatplantorna.

JÅJ
*Felix matte*
Tipsades av dotter som har chiliplantor att jag skulle nypa av ett antal blad... detta för att uppmuntra fruktsättning... så har hon gjort med sina plantor =gott resultat och likadant blev det med mina paprikor... gav frukt nästan direkt efter jag knipsat av några blad. biggrin.gif
Rossi
Jag knipsar aldrig av knoppar eller blad på våra tomat- och chiliplantor men de får ändå enorma skördar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon