Full version: Nu kommer den!
Sulawesii
Köpte en pepparrot på Willys här för ett tag sedan och satte ner i jorden (frågade Fenja om det gick, och fick ett ok).
Nu är den påväg upp:

Ska bli så spännande! Var bara tvungen att visa, trots att det inte är så mycket att visa upp.
Reserv
Köpte en Pepparrot och satte? huh.gif unsure.gif När, vad, hur? hur ser en Pepparrot ut (när den inte liger i tuben) som en morot? Och i så fall ska man pula ner den i jorden igen då? Om man pular ner morötterna igen så ruttnar dom............jaha, nu fick ni lite fniss och garv, lugn bara det bjussar jag på tongue.gif men vill ändå gärna veta, kan vara kul att ha i trädgården rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
Pepparrotsinfo

Pepparrot är bra mycket mer kompakt/hård än morot och hinner "börja leva" innan den ruttnar.

Varför har jag inte gjort detta?
Det går också att göra med köpt färsk ingefära.

Någon som vet om den vilda pepparroten också går att äta......blir det samma rötter?

Sulawesii
Nu vet jag vad jag ska ha min pepparrot till: stoppa den i plånboken så klart! tongue.gif (Kolla Marias länk).

Så, Reserv, du har pulat ner morötter i jorden, du? tongue.gif Jag fick rådet att ha den i en stor kruka, vilket jag har, eftersom den sprider sig som rackarns annars.
Reserv
CITAT (Sulawesii @ 06-06-2005, 21:06)
Nu vet jag vad jag ska ha min pepparrot till: stoppa den i plånboken så klart! tongue.gif

Så, Reserv, du har pulat ner morötter i jorden, du? tongue.gif Jag fick rådet att ha den i en stor kruka, vilket jag har, eftersom den sprider sig som rackarns annars.

Näe, jag har inte pulat ner morötterna i jorden, det var väl mera menat som en liknelse, fast det kopplade kanske inte. kanske var lite väl långsökt? sad.gif Det var menat som ett skämt....förtår du då? Fast min fråga om hur och vad Pepparroten är var inte på skämt, men det har jag fått ett bra svar på. Tack Maria för det wub.gif
Sulawesii
Jag skojade lite tillbaka, bara smile.gif .
Chilinuttz
Jag fick en varning av min flickvän att pepparrot växer som ogräs.

Hon berättade åxå att den växer vild i skogen i närheten där jag bor.
Susanne i Linköping
Pepparrot växer vild lite överallt. Men så farlig som ogräs betraktat tycker jag inte att den är, den håller sig på sin plats. Däremot är det inte lätt att bli av med den, den har en djup pålrot som glatt skjuter nya skott från djupet om man försöker gräva bort den.

Den vilda lär vara för träig för att kunna användas sägs det (jag har aldrig testat) men planterar man en bit av en sån i bra jord och tar hand om den så växer den till en ätbar rot. Men innan man planterar en ny bör man kolla att man inte redan har pepparrot i trädgården, det finns flera plantor på min kolonilott och i mitt förra köksland stod en planta. Hade jag haft ett envist pepparrotsogräs i gräsmattan skulle jag hellre anlägga ett litet pepparrotsland där än att plantera en ny på ett annat ställe.
Sulawesii
Så om man väljer ett ställe där man kan tänka sig att ha den länge framöver, så kan man alltså sätta den på friland utan att den ger sig iväg åt alla håll och kanter?
Susanne i Linköping
Ja, det är i alla fall min erfarenhet. Fast jag hade kökslandet ganska kort tid, två säsonger. Men jag hade bara pepparrot på två ställen, dels där den stod från början, dels på stället dit jag försökte flytta den (dumt). Ingen pepparrot någon annanstans, så vitt jag kunde se.
Sulawesii
Ok. Om krukan blir för liten, så .... kanske jag testar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon