Full version: Pioner
Magdis
Idag fick jag tag på min älsklingspion - Sarah Bernhard. Nu undrar jag hur man får pioner att trivas som bäst. Jag tänkte plantera den i nord-östligt läge, halvsol. Jorden är kompakt lerjord och jag har läst här att pioner gillar lerjord. Men det får inte vara FÖR hård lera väl? Ska jag blanda ut leran med kogödsel? Jag har läst att planteringsgropen ska vara 50 x 50 cm, innebär det att om man planterar flera pioner ska man sätta dem med 50 cm mellanrum? Jag har köpt två plantor nu och tänkte successivt fylla på med fler och fler plantor så att det blir ett präktigt buskage med pioner. Då måste jag väl sätta dem ganska tätt?
Rossi
Det tycker jag låter som väderstreck. Vi blandar upp vår lerjord med kogödsel vid planteringen.

Man ska inte sätta pioner alltför tätt. Har hört att vissa blomstrejkar då. Jag läste någonstans att det skulle vara en meter mellan plantorna. Jag vet faktiskt inte hur noga det är med den saken i praktiken.

Vi har sex pioner på rad på ett ställe i trädgården och vi har nog lite mindre än en meter emellan. Vi planterade dem ifjor och i år är det knoppar på vissa och inte på andra men det är olika sorter så det beror nog mer på det än på planteringsavståndet.

Sarah Bernhard är fin. En sån har vi också.
Magdis
Okej, då är det nog bäst att inte sätta dem för tätt. 1 meter låter väldigt långt men pionerna kanske buskar ut sig väldigt mycket så det inte ser ut glest ut iallafall? Det är min första pion så jag vet inte så noga.
olgak
Jag vet bara vad jag läst, men det är i alla fall att en pion ska ha 1x1m utrymme. (Planerar pionplantering själv just nu.)
horthensia
man lär så länge man lever- läste i boken` Blommor från mormors tid ´av Ulla Beyron att pioner inte får planteras djupare med sina rotklumpar än 3-5cm . Det är säkert därför mina pioner som jag planterade förra året är så små och inte har några knoppar!
Rossi
CITAT (horthensia @ 07-06-2005, 19:08)
man lär så länge man lever- läste i boken` Blommor från mormors tid ´av Ulla Beyron att pioner inte får planteras djupare med sina rotklumpar än 3-5cm . Det är säkert därför mina pioner som jag planterade förra året är så små och inte har några knoppar!

Helt rätt! Pioner är mycket känsliga för djupet när man planterar dem. Plantera dem lika djupt som de stod i krukan så ska det inte vara några problem.
Maria zon 6
Jag har oxå fått rådet att det ska vara 1 meter mellan varje pion för att undvika blomningsstrejk men i min pionrabatt har jag ca 70 cm mellan varje och så har dom stått i fem år nu. För varje år som gått har dom blivit buskigare och buskigare med alltfler blommor varje år. Jag har både lukt o bondpioner; bl.a. Sarah Bernhardt och Festiva Maxima, min speciella älskling! Hos mig har 70 cm funkat jättebra, men som sagt "proffsens" råd brukar vara 1 meter. Lycka till - hur du än gör!
olsson a
jag har ca 80cm mellan mina pionbuskar det är som ett litet hav när de blommar rikligt med knoppar. Men det stämmer att man inte får plantera för djupt då blommar de icke. wub.gif
Magdis
CITAT (olsson a @ 08-06-2005, 14:40)
jag har ca 80cm mellan mina pionbuskar det är som ett litet hav när de blommar rikligt med knoppar. Men det stämmer att man inte får plantera för djupt då blommar de icke. wub.gif

Har du buskpioner alltså? Är det skillnad på olika pionsorter hur långt emellan man ska ha? Jag har två luktpioner och två bondpioner (tror jag att det är) Jag har en trädgårdsbok där det står att pionen vill ha en grop på 50 x 50 cm men alla här säger 1 meter. Det innebär att jag måste gräva en rabatt som är 2 x 2 meter till mina 4 pioner?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon