Full version: Beskära sjukt träd
Pirum
Ett av våra Lobo-träd (äpple alltså) har med stor sannolikhet gått och fått kräfta sad.gif Kanske beror det på att det försvagats av flera års illsint skorvangrepp unsure.gif Två grenar ligger för döden.

Hur som helst, det sägs att träd är bättre på att reparera skador längre fram på sommaren. Ska jag vänta med att kapa av de skadade grenarna (som är tämligen små, ett par centimeter i diameter) eller ska jag ta fram verktygen och bränntunnan snarast?

Trädet har inte direkt stort sentimentalt värde, det är bara 30 år, så det lär väl ändå hamna i vedpannan snart (med tanke på skorven, och att kräftan lär knäcka trädet till slut), men bortsett från dessa två grenar ser trädet relativt friskt ut trots allt. Hittills iaf.
Cilla
Lobo är en hopplös sort, får alltid skorv, så det är inte din behandling det är fel på. Kräfta kan den också få ja. Synd, för det är ett mycket vackert äpple!

Den forskning som pågår komemr säkert utvisa exakt när det är bäst att beskära kräftsjuka träd, men hittills är det JAS (kuli-sept) och torra dagar osm gäller. Resonemanget är att då har trädet som bäst läkekraft och såren kan försvaras snabbare än under vårvintern.
Pirum
Ok, får bli i juli som jag amputerar grenarna då.

Förresten, finns det några teorier om HUR man ska kapa grenar, är det bäst med såg eller sax/sekatör? Jag gissar på att ett skarpt klipp är bättre för trädet än en sågning, som alltid borde ge mer "revor"? Grenarna i detta fallet är inte större än att jag kan ta en grensax till dem, vet inte om jag klarar med en sekatör. (det tror jag visserligen)

Och när det gäller Lobo, ja, det är ett hopplöst träd...men gott när det funkar...tyvärr planterade vi det på fel ställe också...det står i den blötaste och lerigaste delen av äppel"gården"...:/ Det är dränerat med rör, men, det hjälper ändå inte fullt.
Cilla
En japansk såg som endast tar på drag gör skarpa, blanka snitt. Grensax tycker jag inte hör hemma i träd alls, de klämmer sönder grenarna. Handsekatörer är bäst att använda i fruktträd, och et lägsta kravet på dem är att de har pelikanskär och inte ett fast mothåll som skäret ska skära emot.

Det är med övning man gör bra snitt, och det är inte fel att träna på levande grenar som man redan tagit av. Innan man klipper och sågar i levande ved bör man ha testat många gånger i ved som redan är kapad.
Pirum
Japansk såg har jag inte tyvärr, fast jag kollade på en igår...blir nog till att köpa nångång kanske.

Varför har egentligen sekatörer mothåll? För att det är enklare att tillverka i billig kvalitet? Eller finns det växter där det är bra att ett par millimeter av barken krossas varje gång man kniper av en gren tjockare än ett vasstrå?
(jag har sekatörer både med mothåll, samt en gammal "riktig" sekatör med två skärande käftar, är detta vad du menar som "pelikanskär"?)

Tillägg : Jag har iofs en japansk såg, men den är inte så fintandad, men den är ändå bättre än grensax tror du? (förutsatt att jag inte klarar grenen med sekatören, men det tror jag ju alltså)

Menmen, jag har träd i mängder att öva på, så jag får väl se vilket som blir bäst smile.gif Tack för råden.
Cilla
Jag tror att sekatörer med fast mothåll, där skäret alltså går mot en platta, finns för att de är billiga att tillverka. Dessa är inte bra för träd.

Om snitten blir tillräckligt bra eller inte med den utrustning man har är lätt att prova - använd grenar med liv i som ligger på marken eller ialalfall tagits av.

Även bra verktyg som t ex Felco sekatörer måste slipas för att vara bra. Också en gammal rostig sekatör blir bättre om man skruvar isär den, sliper skäret, oljar in den, skruvar ihop den så att skär och mothåll sitter dikt mot varandra.

För ett träd är det bättre att en mindre gren får självdö och falla av när trädet själv förberett sig, än att det blir skuret eller sågat med verktyg som klämmer, fnasar, söndrar.

Tillfällen när det är bättre att såga eller knipsa med dåliga verktyg är om en större gren annars fläks så att veden eller barken där den satt skadas stort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon