GrönAnna
Vad är det som håller på att ta över hela min (o)gräsmatta? Jag har suttit och tittat på ogräs en lång stund både här på forumet och på andra ställen, men jag blir ändå inte klok på vad det är jag har! Jag funderar på om det är den förhatliga knölklockan, men säker är jag inte. Har dessutom lite problem med att få rätt storlek på bilden, så jag hoppas det syns tillräckligt bra. Tacksam för hjälp med identifiering! (Syns det inte tillräckligt bra, får jag väl göra ett nytt försök med bilden...)

MVH blink.gif
Sommartorparn
Skulle det kunna vara, men det är svårt att se på bilden. Knölklockans blad är lite luriga för att dom skiftar form från att vara ganska runda till att vara markant spetsiga. Om du vill vara säker kan du gräva ner ett par centimeter ner i jorden. Nedanför bladen är det ganska trådiga rötter och en nivå längre ner ligger "knölarna" som är avlånga och ljusa till färgen. Här kan du läsa och se bilder:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/...pa/camprap.html

http://runeberg.org/nordflor/55.html
GrönAnna
Tack, jag ska gräva lite när jag kommer till torpet i helgen, och kolla rötterna. Bilderna visar ju tyvärr bara växten när den är i blom, inte hur den ser ut när den just kommit upp, och det gör det så svårt att jämföra. Än så länge har jag hoppet kvar att det är något annat - mer lättbekämpat!
MVH
nilla
Det är ganska lätt att känna igen knölklockan genom att rycka av ett blad. Om det har som en seg sträng i sej så är det den om inte, kan det vara t.ex toppklocka. Annars är det ju som sommartorparn säger - den uppträder i alla möjliga skepnader mad.gif
GrönAnna
Hm, jag får både rycka blad och gräva, så kanske jag får veta vad det verkligen är - eller inte är, iallafall!
zaaritha
Ser inga blommor!!
jåj
Tycker det ser ut som Tusensköna , Bellis som lätt frösår sig.
Blommar det på sommaren ?
JÅJ
Sommartorparn
Om bladen är tydligt hjärtformade så kan det vara luktviol, en söt liten vårblomma som växer i tuvor och sprider sig ganska lätt.
GrönAnna
Oj, vad lätt det var att identifiera när jag visste vad jag skulle titta efter! Nu har jag varit vid torpet och undersökt min ogräsmatta. Hoppades att det kanske var Bellis, men nu vet jag bättre...det är tyvärr knölklocka! Nillas tips om att den har en seg sträng i sig om man bryter av stjälken gjorde att jag inte ens behövde gräva för att kolla rötterna - sega strängar i varenda en...
vet inte riktigt vad jag ska göra nu; lära mig leva med en knölklockmatta, eller tillbringa semestern under hängmattan med att försöka utrota den? Det handlar om ett område på ca 30 kvm mitt framför huset, vid mina hängmatteträd, en klotlönn och ett äppleträd.
Suck, jag hade ju tänkt mig att ligga i - inte under!
Tack för hjälpen iallafall! blink.gif
Louise i Göteborg
Jag vet inte hur renlärig du är i kemikaliefrågor, men ett litet diskret tips är Stroller kombi. Vet inte personligen hur efektivt det är på just knölklocka men det mesta andra tvåhjärtbladigt biter det på.

Jag har "bara" knölklockan i rabatterna och inte i gräset. Kan ses som ett inderekt tecken på att s.c. funkar mot detta också, den har ju inte svårt att sprida sig......
GrönAnna
Även diskreta tips uppskattas. Som ny trädgårdsägare vet jag knappt vad stroller kombi är, men jag ska söka lite här på forumet och på nätet så jag vet lite mer. Sen får jag väl ta ställning till huruvida jag ska betrakta mig som renlärig eller ej... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon