Full version: NU så...
Airamya
Har tagit nya kort på den mystiska plantan i min häck. Jag hittade en större variant en bit bort (mamman kanske). Så... någon som vet vad detta kan vara?

Airamya
Stammen är liksom lite kantig och den kommer att få någon sorts blommor. Ser ut att bli vita (knopparna syns på den övre bilden).
mulle
Mysterium....
wacko.gif
Mulle
Fenja
Fläder ser det la ut som... eller fasen bladen är ju inte så när jag kollar närmare...
Mvh
Fenja
kristerh
Nån sorts benved? wink.gif unsure.gif
krister
Airamya
Jo, men har benved verkligen grön stam? unsure.gif
Zazu
att det är en benved kan jag lova, finns massor likadana här i närheten, tror den heter euonymus bungeana? unsure.gif
Airamya
Ett löfte är ett löfte... tongue.gif Då utgår jag ifrån att det är benved biggrin.gif
Gossen Ruda
Benved finns väl även som vingad!? Är för övrigt höggradigt giftig. 36 bär har dödat en människa, två bär orsakade förgiftningssymtom hos en 7-åring. Allt enligt Bärboken.
snofsan
Kul! biggrin.gif

Har följt med tråden för jag har en likadan bland mina buskar där den för en lite tynande tillvaro.

Jag har också lagt märke till att även om den blir 1,5-2 meter hög förändras inte färgen på stammarna. Dom är gröna hela tiden vilket förundrat mig mycket.

Så nu fick jag också reda på vad den heter. Trodde först inte på benved för den gamla "benveden" som fanns på stället var en krypande eller trädklättrande vedartad buske med små rundade blad och mikroskopiska bleka blommor. Den for fram på ett sådant sätt av vi tog bort den. Men upphöjningen i marken, där den stora roten fanns, finns kvar i gräsmattan.

Benved alltså. Jag undrar vilken växt det i så fall är som äldre skåningar kallar Benved? ohmy.gif
Gossen Ruda
CITAT (snofsan @ 07-06-2005, 15:38)
Benved alltså. Jag undrar vilken växt det i så fall är som äldre skåningar kallar Benved? ohmy.gif

För att återgå till Bärboken så kan följande växter kallas för benved: kristtorn, skogskornell, körsbärskornell, liguster, skogsolvon och skogstry. Det är bara att välja. laugh.gif
Airamya
Jamen jösses! Inte konstigt att jag inte tycker att den ser ut som benved!! Vilken av alla dessa varianter är det som har bosatt sig i min häck då?? blink.gif
Zazu
CITAT (Airamya @ 07-06-2005, 19:17)
Jamen jösses! Inte konstigt att jag inte tycker att den ser ut som benved!! Vilken av alla dessa varianter är det som har bosatt sig i min häck då?? blink.gif

den som bostt sig hos dig är en "äkta" benved som heter euonymus på latin smile.gif sleep.gif
Airamya
Jamensedärja! Äkta benved smile.gif Vad kan nu det innebära då? Ska man vara glad o låta den stå kvar eller bör man kvickt som attan slita bort den in i minsta partikel för att förhindra 'vad-som-nu-eventuallt-kan-behöva-förhindras' ?
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon