mulle
Vi skall nästa vecka göra årets traditionella bilutflykt till Sverige. Den här gången blir det rakt västerut.
Från Kapellskär tänker vi köra norr om Mälaren och Hjälmaren till Kristinehamn och därifrån hem igen söder om sjöarna. Så mycket som möjligt längs småvägar.
Vad finns det som vi inte skall missa? Parkerna i Enköping och Örebro finns på listan. Annat?
Finns det någon trevlig plantskola på vägen, jag tänkte stanna vid den i Rimbo och så naturligtvis hos Zetas på vägen hem.
Mulle
Kajsa
Åsby Trädgård
Västmanlands största turistmål, en underbar växtaffär med allt,
hit åker man när man vill ha orkideér, rosor, ovanliga perenner mm
Ligger i Hallstahammar. Här kan man gå i timmar, ta en fika, njuta.
mulle
Ååhhh... TACK!!!! Där blir det garanterat paus!!!! wub.gif rolleyes.gif

Förresten... Ni får gärna tipsa om annat sevärt också! Finns det t.ex. speciellt fina museum, hantverkare eller bruksbutiker längs vår rutt?

Mulle
Malvia
Lasse Åbergs museum i Bålsta
Linne´trädgården i Uppsala
Botaniska i Uppsala
Nykvarns hanverksby utanför Enköping
Ahlsta trädgårdar
Skokloster slott

Hör med turisbyrån i Enköping när ni ändå ska gå på vandring där som startar vid turistbyrån
Monica M zon 4
Gripsholms slott
Birka
Ophelia
CITAT (Kajsa @ 07-06-2005, 10:54)
Åsby Trädgård
Västmanlands största turistmål, en underbar växtaffär med allt,
hit åker man när man vill ha orkideér, rosor, ovanliga perenner mm
Ligger i Hallstahammar. Här kan man gå i timmar, ta en fika, njuta.

Glöm för 17 inte Strömsholm!! Underbar natur med intressant växtlighet. jag har faktiskt sett tandrot där. Finns det hästintresserade personer med så kan de få sitt lysmäte. En fika på "Markan" är ett måste. Där kan man köpa drömrulltårta som är himmelskt god. biggrin.gif wub.gif
mulle
Tack för era tips, nu packar jag ihop och drar iväg med listan på sevärdheter utprintad i fickan!
Det ska bli jätteroligt att bila omkring i ert "sjödistrikt".
Mulle
mulle
Det blev en härlig liten tur i för mig helt okända trakter: Mälardalen, Västmanland och östra Värmland. Jag har hittills antingen susat förbi på motorvägar, tågspår eller i luften på väg mellan storstäderna.
Nu valde vi bara småvägar och koncentrerade oss på de mindre städerna.

Med ett undantag: I Kristinehamn lämnade vi bilen och tog tåget till Oslo som ju har gjort en jättemakeup med anledning av jubileumsåret.
Fler gågatuområden i centrum och blommor överallt.

Det finns bara en sak att säga efter resan: Sverige är fantastiskt!:wub:
Välskötta gårdar och byar, pittoreska miljöer, historiska och kulturhistoriska vingslag överallt och, ack, så vackert!
Och att jag dessutom hittade till Åsby - och därför nu är ägare till sedumen "Postmans Pride" som jag har försökt få tag på via en massa olika kanaler utan att lyckas - är uteslutande forumets förtjänst!

Tack ännu för alla tips! Jag återkommer nästa sommar för detta med en kort Sverigeresa varje sommar är definitivt nu tradition!

Mulle
pialotta
CITAT (Ophelia @ 07-06-2005, 19:03)
[ En fika på "Markan" är ett måste. Där kan man köpa drömrulltårta som är himmelskt god.  :D  :wub:

Njae. Det är Markans blåbärsmunk man skall frossa loss på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon