|
netaave
07-06-2005, 10:58
Känner mig jätteledsen! Jag har nyss fått sjukpension på halvtid och maken som är officer har gått med s.k. tjänstepension vid 60 år. När han fyller 65 får han ålderspension. Vi kollade lite på ekonomin idag. Det är mycket pengar som försvinner varje månad och mer blir det, på sikt är det frågan om vi kan bo kvar i huset.
Nu när man har tid med trädgården, ska man då inte kunna bo kvar. Och var ska man ha råd att bo? Och hur? Utan trädgård förgås jag.
Tips????
kristerh
07-06-2005, 11:32
Tråkigt, har ni räknat med att ev pendlingskostnad försvinner likaså ev lunchkostnad på jobbet, lunch äter man billigare hemma, kan ni inte söka nåt bostadsbidrag? men det kanske inte går när man bor i eget
Bettson
07-06-2005, 11:39
Vilken ort bor ni i?
Varför inte byta huset till ett mindre.Gärna ett enplans så ni slipper gå i trappor med stigande ålder utan kan bo kvar länge.
Så har ni alternativet att köpa hus på annan ort där husen är billigare.
I mina trakter flyttar Stockholmarna ut så det bara viner om det så vi ortsbor har inte längre råd att köpa hus här. Men 08-folket får en mindre gård, ny hästtranspot och husbil för samma pengar som de sålde villan för i Stockholm
*solis*
07-06-2005, 11:49
Jag känner verkligen med er;men livet tar inte inte slut och man blir verkligen uppfinningsrik när man får mindre pengar att röra sig med: Det vet jag av egen erfarenhet.
Hannele
07-06-2005, 12:04
CITAT (netaave @ 07-06-2005, 11:58) Tips???? När vi levde sex personer på en lön, förde vi kassabok. Låter tråkigt, men vi hade full koll på utgifter och inkomster, vi kände oss trygga och hade faktiskt råd att göra mer. Vi har huset kvar. (Och när ungarna inte äter här längre, kommer vi att simma i pengar!  )
Maria i Helsingborg
07-06-2005, 12:31
Åh, vad tråkigt!! Jag har tyvärr inga tips - mer än att ta det lugnt och se tiden/pengarna an. Det finns inte mycket som är värre än penga-trångmål men jag hoppas att det ljusnar för er så att ni finner en bra lösning. En lösning som låter er stanna i ert hem givetvis!
KRAM
Caprice
07-06-2005, 12:43
Stackars er, det låter inte kul....
Det går inte att göra något drastiskt, typ stycka en del av tomten och sälja och sedan lägga om lånen..?
Köpa en friggebod och ställa någonstans och hyra ut under sommarmånaderna..?
Caprice
Jag vet ju inte hur er ekonomi ser ut, men om man inte reser alltför mycket utrikes etc så brukar man kunna leva ganska snålt. Jag själv skulle exempelvis prioritera huset och trädgården framför en bil eller (i mina ögon) resa till otäckt varma länder. En äldre Volvo eller Audi från ca 1990 kostar inte mycket att hålla rullande och är ändå en rätt ok bil. När ni båda är hemma kan ni ju dessutom laga riktigt billig och GOD mat genom att i stor utsträckning undvika halvfabrikat  Och har ni trädgård kan ni säkert även få plats med stora mängder potatis som är både billigt och gott  Förr eller senare kommer vi väl alla till den dagen då vi på ena eller andra sättet måste lämna våra hem. Men den dagen, den sorgen, tar man ut det tråkiga i förskott, vad har man då tjänat? Ett alternativ, återigen utan att jag vet er situation, vore att sälja kåken, använda pengarna till ett lantligt torp och så bo i en stad på vintern kanske (lägenhet).
Stackars, stackars dig! Jag kan precis tänka mig hur det känns! Kan ni inte öppna Bed & Breakfast? Mulle
Bettson
07-06-2005, 14:17
Kolla också hur din mans pension beskattas.
Jag har själv inte riktigt klart för mig.
Numera så är sjukersättning coh förtidspension häjda till beloppen och så betalr man samma skatt som alla andra.
Men din man. Han har ju uteslutande sin pension i det gamla pensionssystemet. Knahända är grundavdragen kvar i det gamla pensionssystemet så att hans skatt inte är så hög.
Kolla med försäkringskassan och be o en prognos.Även för skatteavdraget.
violina
07-06-2005, 15:36
CITAT (netaave @ 07-06-2005, 11:58) Nu när man har tid med trädgården, ska man då inte kunna bo kvar. Och var ska man ha råd att bo? Och hur? Utan trädgård förgås jag.
Tips???? Jag förstår dig till fullo och är så ledsen om det inte går. Titta på eventuella billiga lägenheter och se om det finns någon fantastisk kolonistuga ni kunde bo i från vår till höst. Vet många som bor så. Ni kanske får pengar över om huset måste säljas som ni kan lägga på en stuga och lite spännande växter. Håller tummarna!
Nu vet jag inte hur mycket ni har belånat huset, men en lägenhet är inte billig. Det skulle förvåna mig om du hittar en lägenhet som är billigare än ett hus. När du/eller/och maken får pension så får ni även bostadstillägg på pensionen, den brukar vara ganska väl tilltagen. Tänk ockåså på att i dom flesta hyresrätter så tillkommer elen, som inte heller är så billig i dag.Jag hoppas och tror att ni kan/kommer att bo kvar där ni hör hemma. Lycka till
Bettson
07-06-2005, 16:50
Har ni gjort något åt energikostnaderna på huset. Kan finnas uppemot ett par tusenlappar att tjäna per månad.
Bettson
07-06-2005, 17:01
För övrigt energikostnader.
Vi gjorde en genomgång för tre år sedan och investerade 80 000 i annant energisystem.
Med banklån och ganska kraftig amortering hade vi vid det tillfället 8000 över per år.Idag ahr vi med stigande oljepriser 15 000 över per år.
Det vi har femton år kvar till pension. Jag räknade ut att om vi häjer amorteringen 5000 kr/ år varje femårsperiod så skulle huset nästan vara färdigbetalt när vi pensioneras.
Överskottspengarna vi ahr varje år lägger vi på renoveringar.
Nu är det inte säkert att alla kan behålla hlsan till man är sextiofem. Därför har vi tagit livförsäkringar (gamla typen bo.kvarförsäkring) ifall någon av oss trillar av innan sextiofemårsstrecket.
VI kommer att få jättedålig pension. VI är bland de första som går in i nya pensionssystemet och harr inte hunnit anpassa oss innan 65-årsdagen. Pensionsspara rä inte att tänka på om du har inkomst under statsskattgränsen Det förlorar du bara ekonomiskt på.
Alltå har vi tänkt så här. Huset är nästan betalt och skall vara storrenoverat så det hpller i tjugo år på pensionsdagen.
Eftersom vi då har så liten hyra så kommer vi att klara oss på våra små pensioner.
Om jag dör så kan min man låna på huset och leva på det lånet för att bo kvar. Han har lite större pension än vad jag har som tagit hand om barn och jobbat deltid.
Om han dör så bor jag i huset så länge jag kan och säljer det för att sedan leva på huspengarna som pensionstillskott. Sentimentalare än så har jag inte råd att vara.
Men många borde se över sin ekonomi nu innen penionen. Ta vara på chansen att amortera när räntan är låg utan att man upplever sig få högre månadskonstnad.
*Felix matte*
07-06-2005, 17:51
Tror nog inte att ni får speciellt mycket lägre boendekostnad i lgh. Vi betalar 5500kr/mån för våran fyra + garage och då är hyrorna bland de lägsta i länet. Dotter har nyss flyttat in i drygt 200kvm stor villa och de kommer att ha samma månadskostnad som vi.
Skickar en cyber-kram till dig Netaave, och hoppas på att ni finner en lösning som känns bra! (Vare sig det blir flytt eller stanna kvar)
Ophelia
07-06-2005, 18:25
CITAT (netaave @ 07-06-2005, 11:58) Känner mig jätteledsen! Jag har nyss fått sjukpension på halvtid och maken som är officer har gått med s.k. tjänstepension vid 60 år. När han fyller 65 får han ålderspension. Vi kollade lite på ekonomin idag. Det är mycket pengar som försvinner varje månad och mer blir det, på sikt är det frågan om vi kan bo kvar i huset.
Nu när man har tid med trädgården, ska man då inte kunna bo kvar. Och var ska man ha råd att bo? Och hur? Utan trädgård förgås jag.
Tips???? Kollat upp avtalsförsäkringarna om du varit med i facket?? privata försäkringar? Bostadstillägg för pensionärer?
netaave
07-06-2005, 18:25
Vi har redan ett litet hus 85 kvm + ca 20 i källaren fördelat på två rum. Vi har jättelåg ränta på lånen. Vi kan iofs elda med ved. Bilen är från -92, måste vi ha. Husvagnen från -82, den gör vi oss aldrig av med.
Blev mest chockad över hur mycket pengar som försvinner, nästan 9 000 för oss båda. I juni nästa år försvinner också det vårdbidrag vi har för dottern, det är 6 000 till, då blir det väl iofs pengar till henne i stället men hon ska ju ut i livet så dom pengarna lär inte stanna här. Vi ska försöka se över de utgifter vi har och slutbetala ett lån så får vi se sen. Problemet för oss är att när dottern blev sjuk och vi måste ha dubbelt boende under en längre tid då brakade vår ekonomi, och är fortfarande under uppbyggnad.
Att bara vara hemma, aldrig unna sig att göra någonting, så kan inte jag leva. Tids nog blir man sittande.
Har kollat lite på lägenhetspriser och månadsavgifter, och det kan bli billigare om man inte behöver låna till insatsen.
Bettson
07-06-2005, 19:05
Ni har alltså oljeeldning i huset, Hur många kubik förbrukar ni per år?
netaave
07-06-2005, 21:18
CITAT (Bettson @ 07-06-2005, 20:05) Ni har alltså oljeeldning i huset, Hur många kubik förbrukar ni per år? Nej vi har ved-elpanna, men vi brukar bara elda med ved när det är smällkallt på vintern eftersom vi bor i ett villaområde. Det är kanske det som vi får ändra på nu.
Bettson
07-06-2005, 21:36
Skaffa ackumultaortankar. 1st a´femhundra liter för varje kubikmeter olja ni förbrukar.
Orkar ni sedan inte hugga ved så köp briketter. Det går att elda enbart med briketter. DUger din panna så har du en invetering på mellan 25-40 000 kr.
Du behöver bara elda en gång per dag ner till ungeför -10.
Sommar tid var tredje till femte dag beroende på hur mycket varmvatten ni förbrukar.
El och olja är ungeför jämförbart i pris. För Unger en kubikmeter olja som kostarmellan 8-9000 kr så kostar det endast 3450 med briketter. Då har du 4500-5500 över till att betala investeringen per kubikmeter och år.
Kan knappast bli annat än lönsamt..
Usch, trodde verkligen inte att man i norden behövde fundera på att flytta från ett relativit litet hus bara för att man närmar sig pensionen. Förbrukar ni mycket pengar?
Antar att det inte finns så mycket extra jobb som man kan ta efter pensionen? Fast man ska ju vara både motiverad och vid bra arbetshälsa för att vilja börja med något sånt.
netaave
07-06-2005, 22:09
CITAT (Bettson @ 07-06-2005, 22:36) Skaffa ackumultaortankar. 1st a´femhundra liter för varje kubikmeter olja ni förbrukar.
Orkar ni sedan inte hugga ved så köp briketter. Det går att elda enbart med briketter. DUger din panna så har du en invetering på mellan 25-40 000 kr.
Du behöver bara elda en gång per dag ner till ungeför -10.
Sommar tid var tredje till femte dag beroende på hur mycket varmvatten ni förbrukar.
El och olja är ungeför jämförbart i pris. För Unger en kubikmeter olja som kostarmellan 8-9000 kr så kostar det endast 3450 med briketter. Då har du 4500-5500 över till att betala investeringen per kubikmeter och år.
Kan knappast bli annat än lönsamt.. Vi har pratat om det där med ack-tankar men de är så himla dyra! Dzad, med två som åker färdtjänst 4 mil/dag för att komma till och från jobb och skola samt en funktionshindrad dotter så blir det dyrt även om vi har vårdbidraget, det räcker inte riktigt så vi får lägga till en tusing själva ungefär. Och då bara på det som är utöver vad som man normalt lägger på sina barn i den åldern. Det vi unnar oss gubben och jag är dans 2 ggr vecka, det kostar ungefär 130 kr i inträde + bensin oftast in till Uppsala eller till Sthlm. Kaffe har vi oftast med oss. Vi brukar skämtsamt säga att dansen är vårt röka. Sen åker vi Ålandsbåten hela familjen lite då och då, men alltid med fri hytt och resa som vi får tack vare att vi nästan alltid får köpa cigaretter åt min mamma. Det blir exakt 500 för två limpor och då får man en fribiljett. Maten går på ett par hundringar och drickat ingår. Så vi är inga storkonsumenter.
AndreasBlomquist
07-06-2005, 22:14
Jag hoppas verkligen att ni kan få bo kvar i ert hus nu på ålderns höst. Jag tror liksom många andra att ni inte kommer tjäna på att flytta till en lägenhet. Jag och min sambo flyttade i mars ifrån lägenhet till hus och vi har tjänat in pengar på detta. Vi hade en 3:a på 72 kvm som vi betalade 5.500 kronor för i Karlstad och vårt hus är på 245 kvm och det betalar vi 5.000 kronor för i månaden, inklusive driftskostnader. Då har vi egen tomt och mycket mer plats!  Tycker det vore sorgligt om ni inte har råd att bo kvar. Bostadsbidrag borde ni väl kanske få då? Tänk att det ska behöva vara såhär i dagens Sverige. Vi får verkligen hoppas att den borgerliga sidan får makten vid nästa val!
Ophelia
07-06-2005, 22:17
CITAT (AndreasBlomquist @ 07-06-2005, 23:14) Jag hoppas verkligen att ni kan få bo kvar i ert hus nu på ålderns höst. Jag tror liksom många andra att ni inte kommer tjäna på att flytta till en lägenhet. Jag och min sambo flyttade i mars ifrån lägenhet till hus och vi har tjänat in pengar på detta. Vi hade en 3:a på 72 kvm som vi betalade 5.500 kronor för i Karlstad och vårt hus är på 245 kvm och det betalar vi 5.000 kronor för i månaden, inklusive driftskostnader. Då har vi egen tomt och mycket mer plats!  Tycker det vore sorgligt om ni inte har råd att bo kvar. Bostadsbidrag borde ni väl kanske få då? Tänk att det ska behöva vara såhär i dagens Sverige. Vi får verkligen hoppas att den borgerliga sidan får makten vid nästa val! Ja då är risken stor att sjukersättningen sänks.
AndreasBlomquist
07-06-2005, 22:18
CITAT (Ophelia @ 07-06-2005, 23:17) CITAT (AndreasBlomquist @ 07-06-2005, 23:14) Jag hoppas verkligen att ni kan få bo kvar i ert hus nu på ålderns höst. Jag tror liksom många andra att ni inte kommer tjäna på att flytta till en lägenhet. Jag och min sambo flyttade i mars ifrån lägenhet till hus och vi har tjänat in pengar på detta. Vi hade en 3:a på 72 kvm som vi betalade 5.500 kronor för i Karlstad och vårt hus är på 245 kvm och det betalar vi 5.000 kronor för i månaden, inklusive driftskostnader. Då har vi egen tomt och mycket mer plats!  Tycker det vore sorgligt om ni inte har råd att bo kvar. Bostadsbidrag borde ni väl kanske få då? Tänk att det ska behöva vara såhär i dagens Sverige. Vi får verkligen hoppas att den borgerliga sidan får makten vid nästa val! Ja då är risken stor att sjukersättningen sänks. Vilket i så fall lär jämnas ut av lägre inkomstskatt, lägre bensinskatt och höjt grundavdrag för att nämna en del saker...
Bettson
07-06-2005, 22:20
Men ni tjänar ju in investeringen i ack-tankar p tre till fem år.
Tar ni ett banklån på tio år så kommer ni ju undan med lägre månadskostnad än nu.
Ett alternativ till
Pellets. Om oljan kostar 9000 kr 7 kbm så kostar pellets 4500 kr.
Om ni kan montera en pelletsbrännare på pannan så kommer ni undan med en investering på 20 000 kr. Förbrukar ni 2 kbm olja energimässigt så tjänar ni in invetseringen på fyra och ett halvt år.
Har ni inte pengarna så ta ett banklån på fem år. Efter fem år lagom när din man går i ålderspension så har ni sänkt hyran med minst en tusenlapp i månaden.
Ibland måste man investera sig ur en knipa och denna investering betalas egentligen av el-bolaget.
netaave
07-06-2005, 22:31
Nej tack några fler lån blir här inte!!! Vi har jämt göra med att klara det vi har känns det som.
Bettson
07-06-2005, 22:31
Sedan när det gäller högre kostnader för dottern, färdtjänst osv.
Gå till kommunen och fråga vilka stifteler och fonder det finns att säka pengar ur.
Lite brevskrivning när man har rätt skäl kan faktiskt löna sig. Sedan om fördtjänsten är dyrare än kommunal transport eller bil tilljobbet så borde du kunna gör att öppet yrkande för avdrag i deklarationen. Åtminstone vad gäller resorna till jobbet.
Ni kom väl ihåg att undersöka möjligheterna till avdrag för dubbelt boende när ni bodde på två håll.
Om det är så att ni hade rätt till avdrag så kan ni riva upp en gammal deklaration och göra ändring /begära tillbaka pengar upp till fem år.
netaave
07-06-2005, 22:38
CITAT (Bettson @ 07-06-2005, 23:31) Sedan när det gäller högre kostnader för dottern, färdtjänst osv.
Gå till kommunen och fråga vilka stifteler och fonder det finns att säka pengar ur.
Lite brevskrivning när man har rätt skäl kan faktiskt löna sig. Sedan om fördtjänsten är dyrare än kommunal transport eller bil tilljobbet så borde du kunna gör att öppet yrkande för avdrag i deklarationen. Åtminstone vad gäller resorna till jobbet.
Ni kom väl ihåg att undersöka möjligheterna till avdrag för dubbelt boende när ni bodde på två håll.
Om det är så att ni hade rätt till avdrag så kan ni riva upp en gammal deklaration och göra ändring /begära tillbaka pengar upp till fem år. Jo det där kan vi, har ju jobbat med nätverk för familjer med sjuka barn några år. Numera är dock E för gammal för att man ska kunna få fondmedel till familjen. Och det blir också svårare och svårare fondernas medel utnyttjas ju av andra än dom som behöver dom....  ni har väl hört om stugorna i skärgården.
Bettson
07-06-2005, 22:46
Suck! Nog är jag uppfinningsrik men snart tar min tanke-energi slut. Vad sak vi hitta på? Hitta på och hitta på, vi skall väl hitta på nånting.
netaave
07-06-2005, 22:49
Ja vi får sova på saken, kanske vi hittar någon lösning.
mamamaggan
07-06-2005, 22:56
Hoppas verkligen att det ordnar sig för er netaave  ! Förstår att det känns tungt nu . Men vem vet, det kanske kan ordna sig i alla fall på något sätt. Tyvärr har jag inte något handfast råd att komma med.
snofsan
07-06-2005, 23:18
Ibland kan kanske en hyresgäst vara lösningen för då blir det ju ett litet tillskott varje månad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|