Full version: Ängsblommor?
tinagull
Hejsan!
jag är helt sprillans ny i detta forum och som trädgårdägare med. Har nu äntligen blivit lycklig (men lite nervös) ägarinna till en härlig tomt på 4000 kvm. Jo, där står ett hus också! :-)
Jag har massor med funderingar kring vad jag ska ta mig till med trädgården, men just nu funderar jag mest kring en del av tomten som tidigare har varit hästhage. Den är helt otuktad och det växer mest gräs och ogräs där. Så småningom vill jag göra en del av den till köksträdgård, men tänkte ha en del kvar som får växa vilt. Jag skulle vilja ha lite ängsblommor där som kan fröså sig själva, att plocka in i vas, eller bara njuta av där de står. Jorden är ganska lerig och kompakt nu och tomten finns i nordvästra skåne.
Är det någon som har något tips om vilka blommor som kan vara lämpliga, hur, när? Alla tips tages emot tacksamt!! Efter att ha läst och tittat på forumet har jag förstått att här finns en otrolig mängd kunniga trädgårdmänniskor!
Tack och på återhörande!

Tina
KURT
Det låter som om du vill göra äng av endel. Men det räcker oftast inte att plantera in "rätt blommor" skall det bevaras stabilt så msåte man oftast göra marken riktigt mager för att undvika att ogräsen tar över igen. Har man näringsrik lerjord så är det inte lätt att göra den mera mager. traditionellt har ju ängsmarken tillkommit genom att man varje år fört bort näring, genom att man varje år slagit gräset och fört bort det slagna höt utan att ersätta näringen.
krukan
Fast har det tidigare varit hästhage så är förutsättningarna inte så illa. Många ängsblommor växer i hagmarker också. Jag skulle råda dig att vänta och se vilka växter du kan hitta i hagen, nu i sommar. De du gillar (oavsett om de är ogräs eller ej!) sparar du och de övriga försöker du hålla i herrens tukt,( läs: kapa innan de går i frö).

Med de kvarvarande växterna som bas sår du sedan de ängs/hagmarksarter du vill ska finnas. (det finns tex ängsfröblandning på påse) Sedan måste du hålla efter oönskade inkräktare precis som i en vanlig rabatt, tills de sådda växterna etablerat sig ordentligt. De växter som trivs stannar kvar år efter år om de får lite hjälp på traven. Häpp : en äng!

Växter som anses som fina ängs-och hagmarksväxter är tex:
gulmåra
gullviva
prästkrage
blåklint (eg. åkerväxt men vad fasen...)
vallmo
brunört
vitklöver
svartkämpar
gråfibbla
blåklocka
rölleka
harklöver
smultron
femfingerört
blodnäva
väddklint
sparvvicker
johannesört
kungsmynta
åkervädd
teveronika
bergssyra (ängssyra)
gökblomster
smörblomma

men det är inte säkert att de alla trivs i din typ av jord. Titta dig omkring, de växter du hittar i omgivningen trivs säkert inne i din trädgård också. Minns var de finns och samla fröer till hösten. Då får du ett koncentrat av alla vackra sommarblommor du gillar, i säkert förvar i din trädgård smile.gif

Lycka till.
torvan
När jag reste runt i Skåne förra sommare blev jag helt förälskad i jättekungsljusen som växte överallt i hagarna wub.gif så det blev att dra upp några själv som ska blomma i sommar på min lilla äng nedanför huset. Dom sprider sig tydligen med både rötter och frön så jag hoppas att dom stannar här också. rolleyes.gif torvan
tinagull
Tack för tipsen! Krukan, vilken bra lista. Flera har jag redan spanat in i diken och hagar och kommer att gå runt och "plundra" till hösten. Jättekungsljus, ja... hmm... ska hålla ögonen öppna. Nu kommer jag att ha "blomsterradarn" på var jag än befinner mig! Tack igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon