Full version: Mynta
Pia-Maria
Jag har gott om pepparmynt i min trädgård och den får sprida sej för jag älskar doften, men nu undrar jag: kan man göra te av myntan och hur gör man då?
Maria i Helsingborg
Jag dricker rent örtte eller med neutrala teblad i "botten" och tillsätter lite kryddor bara.
Antingen färska eller torkade blad och häller på kokande vatten och låter de dra till önskad styrka.
Citronmeliss och vinbärsblad är också gott att ta använda.
Timjan, salvia, fläder och.......ja man kan använda det mesta som går att äta - allt efter tycke och smak smile.gif
Pia-Maria
CITAT (Maria i Helsingborg @ 07-06-2005, 13:38)
Jag dricker rent örtte eller med neutrala teblad i "botten" och tillsätter lite kryddor bara.
Antingen färska eller torkade blad och häller på kokande vatten och låter de dra till önskad styrka.
Citronmeliss och vinbärsblad är också gott att ta använda.
Timjan, slavia, fläder och.......ja man kan använda det mesta som går att äta - alt efter tycka och smak  :)

Tack för det. De låt ju enkelt. Jag ska genast gå ut och plocka mej några blad och provsmaka.
Pia-Maria
Muguet
Te på Mynta:
Läg ett 10-tal blad i en kastrull med 5dl. vatten koka upp, och ta avdet från plattan låt stå och dra i ca: 10 min.
Busgott och smakar såååå nyttigt !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon