|
Nu har mina Orkidéer kommit igång. En del har knopp, en del blommar fullt ut. Jag har lagt in lite bilder i mitt fotoalbum, uppdaterar vartefter de slår ut.
CITAT (Scrollan @ 07-06-2005, 13:53) Nu har mina Orkidéer kommit igång. En del har knopp, en del blommar fullt ut. Jag har lagt in lite bilder i mitt fotoalbum, uppdaterar vartefter de slår ut. Hej Scrollan! Vilka fina foton du tagit måste bara fråga vad heter den orangefärgade den som är på första fotot i ditt album? mvh susanne.
CITAT (guten @ 07-06-2005, 15:25) CITAT (Scrollan @ 07-06-2005, 13:53) Nu har mina Orkidéer kommit igång. En del har knopp, en del blommar fullt ut. Jag har lagt in lite bilder i mitt fotoalbum, uppdaterar vartefter de slår ut. Hej Scrollan! Vilka fina foton du tagit måste bara fråga vad heter den orangefärgade den som är på första fotot i ditt album? mvh susanne. Tack Susanne! Jadu, den orkidén vet faktiskt inte vad den heter. Kanske någon orkidékunnig kan lista ut vad den heter?
Tajjson
11-06-2005, 10:39
Tycker att det ser ut som en Cattleya. Men är inte helt hundra. Kanske är det någon annan som vet bättre?
tror också att det är en cattleya
CITAT (pejori @ 11-06-2005, 12:02) tror också att det är en cattleya Kan de se så olika ut på bladen då? Sökte på Cattleya och hittade den här: http://www.orchidphotos.org/images/orchids...ta/P1010037.jpgoch så ser inte bladen ut.
CITAT (guten @ 07-06-2005, 15:25) Hej Scrollan! Vilka fina foton du tagit måste bara fråga vad heter den orangefärgade den som är på första fotot i ditt album? mvh susanne. Nu har jag fått svar på vad orkidén heter!! Det är en Dendrobium Stardust Firebird och den odlas visst inte mer. (enl Peter Göttfert på Orkidéhuset)
här är en toppensida att kolla på orkideer
SOLVEIG
13-06-2005, 15:25
Den kollsidan var alldeles för avancerad för mig!
Efter 14 dagar i Egypten blommar mina 3 orkideér ( när jag kom hem, de hade inte haft någon omsorg ) så jag blev sååå frälst! Kände mig så välkommen!
Men säg den glädje som varar beständigt! Nu är blomningen över, bladen delvis lite rynkiga.T.o.m. lite ljusbruna.De ser ledsna ut!
De har fått orkide-"jord"!
Får dricka med hela glaskrukan en stund emellanåt,inget hjälper! Vad gör jag nu?
Eftersom de så att säga har bjudit på sig själva så vill man ju gärna bjuda tillbaka!!
GoSatta
13-06-2005, 15:33
vad m,enar du med "dricka med hela glaskrukan" ??
SOLVEIG
13-06-2005, 22:28
Hej!
Jo jag menar att : orkideer skall väl inte planteras i vanliga krukor utan i glaskrukor!!?? (eller genomskinliga plastditon).
Vattnar man som vanligt så rinner det ju bara rättigenom ,eftersom orkide-"jord" är så gles, ungefär som bark.
Då sänker man ner dem en stund i vatten!
Vad säger ni ? Gör jag helt fel?
Det skall bli spännande att se eventuella svar.
Godnatt för nu.
det behövs inte glaskrukor till alla orkideer bara till dom med tjocka rötter, som phaleonopsisar. dom med små rötter utnytjar inte ljuset på samma sätt  jag sänker mina också
GoSatta
13-06-2005, 22:41
det behövs inte till orchideer med tjocka rötter heller. finns inga riktiga vetenskapliga belägg för att fotosyntesen skulle pågå i rötterna utan det är enbart vissa förståsigpåares antagande (vilket inte betyder att det är fel) men största anledningen till att ha en genomskynlig kruka är ju för att det gör det så otroligt mycket lättare att se när rötterna är torra och vill ha mer vatten.
om din glaskruka har hål i botten går det aldeles utmärkt, har den inte det kan det lätt bli för fuktigt. Har man iite genomskynliga "orchide" krukor går det lika bra med vanliga plastkrukor.
ja, och dom är mycket billigare än glaskrukor
Här är min nya Dendrobium när den blommade som bäst. Efter första blomningen tog ett annat skott över och blommade minst lika mycket. Två nya långa stammar har vuxit upp. Den står i en vanlig kruka med sån där barkjord. Jag har slarvar med vattningen och bara skvätt på lite då och då rätt i krukan, det mesta rinner rakt igenom som sagt men den verkade trivas med det oxå... Har köpt en transparent plastkruka som min kompis erbjöd sig att plantera om den i när hon tar hand om den i sommar. Har haft denna i min etta på studieorten, på fönsterbrädan i ett stort norrfönster. Min finaste orkidé!
kristerh
14-06-2005, 10:49
CITAT (SOLVEIG @ 13-06-2005, 23:28) Hej!
Jo jag menar att : orkideer skall väl inte planteras i vanliga krukor utan i glaskrukor!!?? ( Glaskrukor är inte bra till orkideér  står de i sol blir de som brännglas, och eftersom de har så dålig dränering blir det alldeles för fuktigt med ruttnande rötter om de inte står i solen. krister
Ljusalfheim
14-06-2005, 11:18
CITAT (GoSatta @ 13-06-2005, 23:41) det behövs inte till orchideer med tjocka rötter heller. finns inga riktiga vetenskapliga belägg för att fotosyntesen skulle pågå i rötterna utan det är enbart vissa förståsigpåares antagande (vilket inte betyder att det är fel) men största anledningen till att ha en genomskynlig kruka är ju för att det gör det så otroligt mycket lättare att se när rötterna är torra och vill ha mer vatten.
om din glaskruka har hål i botten går det aldeles utmärkt, har den inte det kan det lätt bli för fuktigt. Har man iite genomskynliga "orchide" krukor går det lika bra med vanliga plastkrukor. Långt ifrån alla orkidéer har rötter som utnyttjar fotosyntes, men det är visst inte ovanligt bland epifyter! Om rötterna utsätts för ljus blir velamen allt mer transparent vilket gör att ljuset når rötternas inre delar. Inuti rötterna finns parenkyma celler vari fotosyntes kan fortgå (Arditti, 1992). Det hör till att nämna att det finns bladlösa orkidéer som helt förlitar sig till rötternas fotosyntes.
Nu har fler av mina orkidéer slagit ut. Min Colmanara Wyld Cat har alla blommorna utslagna nu (bild 10). Fotoalbumet är uppdaterat.
Sulawesii
23-06-2005, 16:33
Colmanara Wyld Cat var urtjusig!
CITAT (Sulawesii @ 23-06-2005, 17:33) Colmanara Wyld Cat var urtjusig! Åh, tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|