Full version: Orkidéer
Kathy
Nu har mina Orkidéer kommit igång. En del har knopp, en del blommar fullt ut.
Jag har lagt in lite bilder i mitt fotoalbum, uppdaterar vartefter de slår ut.
guten
CITAT (Scrollan @ 07-06-2005, 13:53)

Hej Scrollan!
Vilka fina foton du tagit måste bara fråga vad heter den orangefärgade den som är på första fotot i ditt album?
mvh susanne.
Kathy
CITAT (guten @ 07-06-2005, 15:25)
CITAT (Scrollan @ 07-06-2005, 13:53)

Hej Scrollan!
Vilka fina foton du tagit måste bara fråga vad heter den orangefärgade den som är på första fotot i ditt album?
mvh susanne.

Tack Susanne!

Jadu, den orkidén vet faktiskt inte vad den heter. ohmy.gif
Kanske någon orkidékunnig kan lista ut vad den heter?
Tajjson
Tycker att det ser ut som en Cattleya. Men är inte helt hundra. Kanske är det någon annan som vet bättre?
pejori
tror också att det är en cattleya
Kathy
CITAT (pejori @ 11-06-2005, 12:02)
tror också att det är en cattleya

Kan de se så olika ut på bladen då?

Sökte på Cattleya och hittade den här: http://www.orchidphotos.org/images/orchids...ta/P1010037.jpg
och så ser inte bladen ut.
Kathy
CITAT (guten @ 07-06-2005, 15:25)
Hej Scrollan!
mvh susanne.

Nu har jag fått svar på vad orkidén heter!! laugh.gif
Det är en Dendrobium Stardust Firebird och den odlas visst inte mer. (enl Peter Göttfert på Orkidéhuset)
pejori
här är en toppensida att kolla påorkideer smile.gif smile.gif
SOLVEIG
Den kollsidan var alldeles för avancerad för mig!

Efter 14 dagar i Egypten blommar mina 3 orkideér ( när jag kom hem, de hade inte haft någon omsorg ) så jag blev sååå frälst! Kände mig så välkommen!

Men säg den glädje som varar beständigt! Nu är blomningen över, bladen delvis lite rynkiga.T.o.m. lite ljusbruna.De ser ledsna ut!

De har fått orkide-"jord"!

Får dricka med hela glaskrukan en stund emellanåt,inget hjälper! Vad gör jag nu?

Eftersom de så att säga har bjudit på sig själva så vill man ju gärna bjuda tillbaka!!
GoSatta
vad m,enar du med "dricka med hela glaskrukan" ??
SOLVEIG
Hej!

Jo jag menar att : orkideer skall väl inte planteras i vanliga krukor utan i glaskrukor!!?? (eller genomskinliga plastditon).

Vattnar man som vanligt så rinner det ju bara rättigenom ,eftersom orkide-"jord" är så gles, ungefär som bark.

Då sänker man ner dem en stund i vatten!

Vad säger ni ? Gör jag helt fel?

Det skall bli spännande att se eventuella svar.

Godnatt för nu.
pejori
det behövs inte glaskrukor till alla orkideer wub.gif wub.gif
bara till dom med tjocka rötter, som phaleonopsisar. dom med små rötter utnytjar inte ljuset på samma sätt wub.gif
jag sänker mina också rolleyes.gif
GoSatta
det behövs inte till orchideer med tjocka rötter heller. finns inga riktiga vetenskapliga belägg för att fotosyntesen skulle pågå i rötterna utan det är enbart vissa förståsigpåares antagande (vilket inte betyder att det är fel) men största anledningen till att ha en genomskynlig kruka är ju för att det gör det så otroligt mycket lättare att se när rötterna är torra och vill ha mer vatten.

om din glaskruka har hål i botten går det aldeles utmärkt, har den inte det kan det lätt bli för fuktigt. Har man iite genomskynliga "orchide" krukor går det lika bra med vanliga plastkrukor.
pejori
ja, och dom är mycket billigare än glaskrukor smile.gif smile.gif
Saiai
Här är min nya Dendrobium när den blommade som bäst. Efter första blomningen tog ett annat skott över och blommade minst lika mycket. Två nya långa stammar har vuxit upp. Den står i en vanlig kruka med sån där barkjord. Jag har slarvar med vattningen och bara skvätt på lite då och då rätt i krukan, det mesta rinner rakt igenom som sagt men den verkade trivas med det oxå... Har köpt en transparent plastkruka som min kompis erbjöd sig att plantera om den i när hon tar hand om den i sommar. Har haft denna i min etta på studieorten, på fönsterbrädan i ett stort norrfönster. Min finaste orkidé!

kristerh
CITAT (SOLVEIG @ 13-06-2005, 23:28)
Hej!

Jo jag menar att : orkideer skall väl inte planteras i vanliga krukor utan i glaskrukor!!?? (

Glaskrukor är inte bra till orkideér wink.gif står de i sol blir de som brännglas,
och eftersom de har så dålig dränering blir det alldeles för fuktigt med ruttnande rötter om de inte står i solen.
krister
Ljusalfheim
CITAT (GoSatta @ 13-06-2005, 23:41)
det behövs inte till orchideer med tjocka rötter heller. finns inga riktiga vetenskapliga belägg för att fotosyntesen skulle pågå i rötterna utan det är enbart vissa förståsigpåares antagande (vilket inte betyder att det är fel) men största anledningen till att ha en genomskynlig kruka är ju för att det gör det så otroligt mycket lättare att se när rötterna är torra och vill ha mer vatten.

om din glaskruka har hål i botten går det aldeles utmärkt, har den inte det kan det lätt bli för fuktigt. Har man iite genomskynliga "orchide" krukor går det lika bra med vanliga plastkrukor.

Långt ifrån alla orkidéer har rötter som utnyttjar fotosyntes, men det är visst inte ovanligt bland epifyter! Om rötterna utsätts för ljus blir velamen allt mer transparent vilket gör att ljuset når rötternas inre delar. Inuti rötterna finns parenkyma celler vari fotosyntes kan fortgå (Arditti, 1992). Det hör till att nämna att det finns bladlösa orkidéer som helt förlitar sig till rötternas fotosyntes.
Kathy
Nu har fler av mina orkidéer slagit ut. Min Colmanara Wyld Cat har alla blommorna utslagna nu (bild 10). Fotoalbumet är uppdaterat.
Sulawesii
Colmanara Wyld Cat var urtjusig!
Kathy
CITAT (Sulawesii @ 23-06-2005, 17:33)
Colmanara Wyld Cat var urtjusig!

Åh, tack. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon