Caprice
Himla tråkigt att läsa sånt här, tycker det dyker upp såna artiklar alldeles för ofta... mad.gif
Tyvärr blir jag ändå inte förvånad...

Det är ju ingenting annat än bedrägeri...?!

Aftonbladet

Caprice
GoSatta
de e just därför jag hellre köper billigt utländskt märkt kött, man får ju ändå samma sak smile.gif
kristerh
CITAT (GoSatta @ 07-06-2005, 14:09)
de e just därför jag hellre köper billigt utländskt märkt kött, man får ju ändå samma sak smile.gif

Fast det är ju en bra affärsidé, köp billigt från utlandet märk om o sälj dyrt till lättlurade svenskar wink.gif
krister
Caprice
Tyvärr har du nog en poäng där...

Caprice
Reserv
Det här har jag försökt att förklara för alla i min bekantskapskrets, att du aldrig riktigt kan veta var köttet kommer ifrån, om du inte är med djuret från det att den föds. Fattar väl vem som helst att det gått till såhär, det sorgliga med allt är att nu när det kommit ut så kommer det vara "Svenska" priser på allt kött i fortsättningen, slut på billigt kött alltså. sad.gif
pisanggoreng
CITAT (GoSatta @ 07-06-2005, 14:09)

laugh.gif laugh.gif
Pirum
Om det inte uttryckligen står att djuret är fött, uppvuxet och slaktat i Sverige så får man nog förutsätta att det kommer från exempelvis Irland, där galna-ko-sjukan fortfarande är vanlig (ett par fall per vecka). unsure.gif

Men detta är ju ingen nyhet, har ju skrivits om det i flera år. Förstår inte varför folk verkar så förvånade.

I dagsläget är det väl enbart Scan och diverse ekologiska varianter ("Kaprifolkött") etc som man kan lita på. Samt de fall där det (som jag nämnde ovan) uttryckligen står noga märkt varifrån djuret kommer.

Jag är inte vegetarian, långt därifrån, men denna brist på märkning får mig att äta mindre kött. Inbillar mig att djur utrikes ofta behandlas sämre än i Sverige. När det gäller exv mjölkprodukter och färdigköttbullar (som jag äter en hel del av tyvärr) går det oftast att välja ett ekologiskt svenskt alternativ som bara är marginellt dyrare, men i många andra fall är det ju svårt att hitta sådana. Och då avstår jag hellre ifrån de där billiga kycklingbitarna.

En lokal pizzeria hämtade varor direkt från danmarksfärjan (en av ägarna hade varit över) och ställde sen kassarna med kött direkt på trottoaren i väntan på att de skulle lastas in i pizzerian. Nu är det väl ingen nyhet att pizzerior använder billigt utländskt kött, men detta kött lär ju inte ha varit salmonellatestat exv :/
(såg och hörde detta personligen, vill inte medverka till att sprida myter om pizzerior:) )
Reserv
CITAT (Pirum @ 07-06-2005, 18:16)
I dagsläget är det väl enbart Scan och diverse ekologiska varianter ("Kaprifolkött") etc som man kan lita på. Samt de fall där det (som jag nämnde ovan) uttryckligen står noga märkt varifrån djuret kommer

Hur kan du vara så säker på det? unsure.gif Det bluffas ganska friskt inom slakteribranchen, jag har mina kontakter på slakteriområdet i Stockholm, det är inte så petnoga med vart köttet kommer ifrån. Säljaren ska bara skriva i att köttet kommer från Sverige, sen om dom transporterat det över gränsen innan, det är en annan femma. Bluff och båg, allt för att få ut så mycket från konsumenten som möjligt. sad.gif
Pirum
Vet inte om Scan myglar, de har ju som affärsidé att just företräda svenska bönder, men visst, enskilda bönder kan ju såklart mygla. Men alla djur är väl registrerade numera? Speciellt på KRAV-djur är ju kontrollen lite hårdare.

För övrigt, bättre att köpa kött där det finns risk att det är utländskt, än att köpa kött som garanterat är utländskt. Jag vill gärna ha kvar vårt kulturlandskap, med öppna fält, kossor och får som betar, etc, och då får det kosta lite extra. Jag käkar hellre en mindre köttbit som jag är nöjd med, än en större som jag är missnöjd med.

(Sen finns det STORA problem med svensk djurhållning också såklart, vi importerar exv stora mängder foder från sojaodlingar som nu växer där regnskog skövlats)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon