Om det inte uttryckligen står att djuret är fött, uppvuxet och slaktat i Sverige så får man nog förutsätta att det kommer från exempelvis Irland, där galna-ko-sjukan fortfarande är vanlig (ett par fall per vecka).
Men detta är ju ingen nyhet, har ju skrivits om det i flera år. Förstår inte varför folk verkar så förvånade.
I dagsläget är det väl enbart Scan och diverse ekologiska varianter ("Kaprifolkött") etc som man kan lita på. Samt de fall där det (som jag nämnde ovan) uttryckligen står noga märkt varifrån djuret kommer.
Jag är inte vegetarian, långt därifrån, men denna brist på märkning får mig att äta mindre kött. Inbillar mig att djur utrikes ofta behandlas sämre än i Sverige. När det gäller exv mjölkprodukter och färdigköttbullar (som jag äter en hel del av tyvärr) går det oftast att välja ett ekologiskt svenskt alternativ som bara är marginellt dyrare, men i många andra fall är det ju svårt att hitta sådana. Och då avstår jag hellre ifrån de där billiga kycklingbitarna.
En lokal pizzeria hämtade varor direkt från danmarksfärjan (en av ägarna hade varit över) och ställde sen kassarna med kött direkt på trottoaren i väntan på att de skulle lastas in i pizzerian. Nu är det väl ingen nyhet att pizzerior använder billigt utländskt kött, men detta kött lär ju inte ha varit salmonellatestat exv :/
(såg och hörde detta personligen, vill inte medverka till att sprida myter om pizzerior:) )