Full version: ut och innskolning
peter abrahamsson
när väl frosten är över är det ju dags att skola ut blommorna,men sen till hösten måste man ju skola in dom igen igen,i alla fall har jag den erfarenheten med dom växter som skall in i rumstemperatur.dom gånger jag inte har gjort så har växterna tvärdött.har någon annan liknande erfarenheter? : laugh.gif
Eva i Skåne
Inskolning av barn har jag varit med om biggrin.gif Växande var de också wub.gif,
men mina övervintrande växter har åkt direkt in och det har de överlevt. Bladlöss har de fått ibland och då har de åkt ut i kylan igen och då har de dött unsure.gif
peter abrahamsson
faktum är att snabba och tvära ombyten i miljön kan vara förödande för vissa växter.nog har du väl köpt blommor från växthus och därifrån till köksfönstret för att 14 dagar senare konstatera att dom är döda eller döende.i allafall har det hänt mig flera gånger.sak samma kan gälla vissa växter som har stått en hel sommar i trädgården och som sedan på hösten innan frosten, flyttas in i varm torr luft.så det så. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vilka växter är det du brukar flytta in för övervintring?

Och javisst alla snabba klimatomväxlingar kan göra så växterna mår dåligt eller dör.
Almdalen
Ett bra sätt kan vara att ta in dem på natten och låta dem vara ute lite mitt på dagen om man har ork till detta. Annars får man sätta dem så svalt som möjligt, en dusch då och då skadar inte. rolleyes.gif
Eva i Skåne
Okej, mina övervintrare får det ganska svalt när de åker in så de har kanske klarat sig bra för det. Jag har dem i sommarstugan och på hösten är där inte så varmt inne.
peter abrahamsson
jag har slutat sätta ut traditionella inomhusväxter eftersom att dom måste skolas in i rumsvärmen igen, rent logiskt borde dette gälla alla traditionella inomhusväxter. blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon