mamamaggan
Har en phalaneopsis med keiki på den gamla blomstängeln. Har tänkt ta bort och plantera den för sig själv länge men det har inte blivit av. Nu kommer det en ny stängel på moderplantan och även på kekin verkar det som . Är lite svårt att avgöra på keikin än så länge men jag tror att det är en stängel.

Vad gör jag nu? Är det för sent att ta bort keikin? Vad händer med den och moderplantan då?

Sedan skulle jag också vilja veta hur ofta jag ska ge den näring.
pejori
har keikin tillräckligt med rötter så är det bara till att skära bort den och plantera den i en egen kruka wub.gif wub.gif
det händer inget speciellt med moderplantan.
som nyplanterad behöver den inte näring på ett tag unsure.gif smile.gif
dom andra ger jag svag dos varje gång jag vattnar över sommaren.
på vintern varannan månad rolleyes.gif
kristerh
CITAT (pejori @ 07-06-2005, 16:23)
har keikin tillräckligt med rötter så är det bara till att skära bort den och plantera den i en egen kruka wub.gif wub.gif

3-4 rötter skall den ha.
krister
mamamaggan
OK tack för svaren!

Då är det väl bäst att jag kommer " till skott" då och äntligen planterar keikin för sig.
kristerh
plantera den gärna i ren vitmossa första tiden , det stimulerar rottillväxten.
krister
mamamaggan
Har nu gjort enligt konstens alla regler. Verkar faktiskt att vara en stängel också på keikin. Ska bli spännande att se om den orkar " ända fram". Vad tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon