Full version: Liten, blå lökväxt
Margith
Ja, jag trodde att det var en Scilla, men efter att ha sökt på nätet är jag inte lika säker längre.. wink.gif
Vi har bott i det här huset i 3 år och varje år har bladen kommit upp, smala, spetsiga, men inga blommor. I år blommar den för första gången smile.gif En underbar liten knall-blå blomma med 6 kronblad där vartannat blad är dubbelt så stor som bladet bredvid. Totalt är blomman ca 1,5 cm i diameter och hela växten en dryg dm .
Jag har en diffus känsla av att blomman var vit i mitten.... men jag är inte säker längre. Meningen var ju naturligtvis att jag skulle lägga in en bild på den, men det var bara EN blomma som blommade i år... sad.gif och tror du jag var framme med kameran då??? icke... mad.gif
Är det nån som har en gissning vad det kan vara? Löken är stor som en syltlök ungefär.
Anledningen till att jag frågar är att rabatten ska grävas ur i år. Ska jag ta tillvara dessa lökar, eller kan jag köpa nya lökar i närmaste mataffär och plantera dem till hösten? rolleyes.gif Det vore tusen gånger enklare.. laugh.gif
Alla gissningar mottages med tacksamhet wub.gif

Margith zon 6
Louise i Göteborg
Det kan nog ha varit en scilla i alla fall....

Scilla är en stor grupp och den lilla helblå saken som jag och (tror jag) de flesta bara kallar scilla är bara en bland många.

En som på svenska kallas "Rysk blåstjärna" liknar mkt det du beskriver.

Gräv upp och ta vara på lökakarna, det är inte alls säkert att just den sorten finns i affären till hösten.
Ophelia
Du kanske kan hitta den här?

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/hyacinth...ll/welcome.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon