gammelnalle
Dalai Lama, söndag 12 juni 2005, kl 13.30 i Göteborg.

Hans helighet Dalai Lama och ärkebiskop KG Hammar samtalrar kring temat: Looking for meaning in the present world . Samtalet leds av Annika Hagström och äger rum på Scandinavium den 12 juni 2005 kl. 13.30.

Priser 350.- resp 450:-

och jag som trodde att Buddister skulle vara fattiga...

men detta tycker jag luktar MAMMON lång väg.

Visst, det kostar att arrangera... men vid en konsert tex är det iallafall en hel stab av organisationer som skall jobba, Humpers, Roadies, ljud och ljus.. förband etc etc...

sleep.gif sleep.gif sleep.gif
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 07-06-2005, 17:37)
och jag som trodde att Buddister skulle vara fattiga...

Därför behöver de bidrag till flygbiljett och hotell?
Reserv
Tror du verkligen att det kommer att bli lika fullt som vid en konsert? wink.gif unsure.gif Visserligen så är jag ganska säker på att ena sonen skulle vilja gå, så han säger jag inget till rolleyes.gif Men som sagt var det kostar multum att hyra lokalerna och sen är det väl världens säkerhetspådrag skulle jag tro. Ska han bara till Götet?
Sulawesii
Är helt säker på att det kommer att vara fullsatt!

Kanske går överskottet till något välgörande ändamål.
*Felix matte*
Honom såg jag på TV för inte sååå hemskt länge sedan och det jag såg fick mig att tycka att den mannen kan jämföras med vilken som helst.
De svar han gav på ställda frågor var svepande och sade eg. ingenting som inte alla människor redan vet och har hört massor av gånger.

Vi satt här och undrade om "publiken" var hypnotiserad eftersom de såg alldeles saliga ut så fort han öppnade munnen.

Jag ger honom lika många plus eller getingar som jag skulle gett Ulf Ekman.

Förresten... varför kallas han Hans helighet ?
Redan det låter skumt wacko.gif han är väl inte heligare än någon annan.
Maria i Helsingborg
.......det är någon jag gärna skulle vilja lyssna på LIVE wub.gif
Vissa människor sprider sådan värme och har en karisma som kanske(?) är svår att förmedla i TV.....vad vet jag.
andersen
CITAT (Felix matte @ 07-06-2005, 18:41)
Honom såg jag på TV för inte sååå hemskt länge sedan och det jag såg fick mig att tycka att den mannen kan jämföras med vilken som helst.
De svar han gav på ställda frågor var svepande och sade eg. ingenting som inte alla människor redan vet och har hört massor av gånger.

Vi satt här och undrade om "publiken" var hypnotiserad eftersom de såg alldeles saliga ut så fort han öppnade munnen.

Jag ger honom lika många plus eller getingar som jag skulle gett Ulf Ekman.

Förresten... varför kallas han Hans helighet ?
Redan det låter skumt wacko.gif han är väl inte heligare än någon annan.

Hmm Ulf ekman och Dalai lama är en viss skildnad med antal medlemmar kontra livets ord och buddismen.

Jag skulle åxå vilja se honom är det någon som vet om han kommer till stockholm?
*solis*
dalai Lama skulle jag verkligen vilja träffa wub.gif Han är så full av kärlek wub.gif
*Felix matte*
Det här säger väl allt.

hittat på nätet:

För då ska han tala, den vise, som sedan fyra års ålder skolats i den buddhistiska läran om livet, allt sedan han upptäcktes genom en rad märkliga tecken som den nya inkarnationen av den fösta heliga Dalai Lama.
Maria i Helsingborg
CITAT
För då ska han tala, den vise, som sedan fyra års ålder skolats i den buddhistiska läran om livet, allt sedan han upptäcktes genom en rad märkliga tecken som den nya inkarnationen av den fösta heliga Dalai Lama.

Det har säkert skrivits "värre" saker om honom.....men det är ju inget jag har sett och hört honom sitta och "skrävla om" själv. Han må säga saker och ge oss visdomar vi har hört om och om igen men så länge vi inte lever efter vad vi egentligen "vet" så tycker jag nog att det tål att upprepas wink.gif
SannaLasso
VA? Ska han komma hit IGEN???? blink.gif
SannaLasso
...men det kanske inte är samma en som var här förut? Dalai Lamorna är väl som Påvarna och Kungarna, den ene efterträder den andre i evighet amen. sleep.gif
gammelnalle
jag missade tydligen poängen...

Jag beundrar verkligen Dalai Lama och respekterar HANS åsikter...

och tror inte för en minut att han gör stora pengar på sitt besök...

men VEM är det då som tjänar storkovan... har inte sett en rad om att överskott skulle gå till nåt "välgörande" ...

var det inte nå't om månglarna i templet......

Men visst jag KAN ha fel...det kanske är värt 350:-
Ophelia
CITAT (SannaLasso @ 07-06-2005, 19:58)
...men det kanske inte är samma en som var här förut? Dalai Lamorna är väl som Påvarna och Kungarna, den ene efterträder den andre i evighet amen. sleep.gif

laugh.gif
AndreasBlomquist
Jag har ju haft förmånen att träffa HH Dalai Lama under 2 privata sessioner, bara han och jag. Stora samlingar har jag väl lyssnat på ett 20-tal gånger, alla då jag bodde och arbetade i Bodhgaya för FPMT.

Felix_matte, du kanske ser Buddhismen som något konstigt och udda men jag får väl erkänna att för mig så ter sig Buddhismen bra mycket vettigare än Kristendomen. Varför kallas till exempel Påven för Helighet? Är han så mycket heligare än dig eller mig?

Du tror inte på reinkarnation, Buddhister tror på reinkarnation. Att som du gör helt förkasta det och förlöjliga det är ju totalt befängt. Det är absolut inte bevisat att man kan bli reinkarnerad men hade du kollat vilka tecken det var på t.ex. HH Dalai Lama så hade du kanske förstått bättre...

Jag tror inte på Jesus eller Gud men inte förlöjligar jag dessa för det... eller i och för sig så, nu bestämmer jag mig för att göra som du. Alla som bekänner sig till Gud, Jesus, Kristendom, Islam, Muhammed etc. är bara sinnessvaga människor som inte tror att man kan hitta lyckan inne i sig själv utan måste vända sig till någon högre makt. En av de få religionerna som går stick i stäv med detta är just Buddhismen dock där man anser att upplysning och lycka kommer inifrån dig själv, inte från någon Gud! Buddha var ingen gud utan en vanlig människa som hittade vägen till upplysning..
GoSatta
"Alla som bekänner sig till Gud, Jesus, Kristendom, Islam, Muhammed etc. är bara sinnessvaga människor som inte tror att man kan hitta lyckan inne i sig själv utan måste vända sig till någon högre makt."

du borde läsa lite religions historia innan du vräker ur dig sånt där. om du gjorde det skulle du veta att både judendom kristendom islam handlar IGENTLIGEN om att hitta sin egen lycka/styrka/tro sen hur det ser ut i dom större organiserade religionern är en annan sak. Buddismen ser likadan ut, i alla dom större organiserade "kyrkorna" råder samma principer som i alla andra organiserade religioner.

All religion är stark hos tänkade människor, all religion korrupterar icke tänkade människor.

"Buddha var ingen gud utan en vanlig människa som hittade vägen till upplysning.. "

Nej visst Buddha var ingen gud enligt honom själv MEN flertalet av alla Buddister ser honom som en sådan ändå!
AndreasBlomquist
CITAT (GoSatta @ 07-06-2005, 23:43)
"Alla som bekänner sig till Gud, Jesus, Kristendom, Islam, Muhammed etc. är bara sinnessvaga människor som inte tror att man kan hitta lyckan inne i sig själv utan måste vända sig till någon högre makt."

du borde läsa lite religions historia innan du vräker ur dig sånt där. om du gjorde det skulle du veta att både judendom kristendom islam handlar IGENTLIGEN om att hitta sin egen lycka/styrka/tro sen hur det ser ut i dom större organiserade religionern är en annan sak. Buddismen ser likadan ut, i alla dom större organiserade "kyrkorna" råder samma principer som i alla andra organiserade religioner.

All religion är stark hos tänkade människor, all religion korrupterar icke tänkade människor.

"Buddha var ingen gud utan en vanlig människa som hittade vägen till upplysning.. "

Nej visst Buddha var ingen gud enligt honom själv MEN flertalet av alla Buddister ser honom som en sådan ändå!

Jag säger inte att Kristendomen, Judendomen, Islam och flera andra religioner syfte är att finna lycka! Läs för i h-e vad jag skriver och gör inga egna tolkningar av det..

Jag skriver att de är sinnessvaga för att de vänder sig till en högre makt, dvs. Gud för att finna denna lyckan.

Jag har själv levt med Buddhister dygnet runt i över ett år, och väldigt väldigt få av dessa såg Buddha som en gud. Så innan DU vräker ur dig något sånt så ta reda på fakta!
GoSatta
du säger att alla krista judar muslimer väder sig tilllen högre makt, det är fel det gör inte alla.

Du säger att buddister inte gör det, det är fel det gör många.

Du drar förhastade slutsatser.

finns lika många olika buddister som det finns kristna som det finns muslimer. Det går inte att förenkla det så som du gjorde och genom det kalla folk svagsinnade. Det kallar jag okunskap.
AndreasBlomquist
Sen när vänder sig kristna inte till Gud?
AndreasBlomquist
CITAT (GoSatta @ 07-06-2005, 23:50)
Du säger att buddister inte gör det, det är fel det gör många.

Varifrån har du fått detta? Kan du inte peka på ett dokument eller åtminstone något som backar upp detta påståendet?
GoSatta
Alla gör inte det om man lär sig lite om religions historia. Finns många "sekter" som ser det som filosofi. inom islam finns sufismen som också ser på gud som allt, livet, världen etc. etc. allt är inte svart och vitt.

Visst det "stora" kristona kyrkan ser det inte så, inte islam eller judendomen heller men dom har itne alltid styrt. Det som är deras religion idag var det inte för 500 år sedan. Samma sak gäller buddism.

Religion är som en amöba det förändras hela tiden det är därför religions historia är väldigt bra för att kunna få ett perspektiv över vad som händer idag.
AndreasBlomquist
CITAT (GoSatta @ 07-06-2005, 23:50)
finns lika många olika buddister som det finns kristna som det finns muslimer. Det går inte att förenkla det så som du gjorde och genom det kalla folk svagsinnade. Det kallar jag okunskap.

Inom Buddhismen finns det 2 stora traditioner, Theravada och Mahayana.
Sen så har du en avart i Japan som kallas för Zen-Buddhism..
*Felix matte*
Att dyrka en person som sedan fyraårs ålder skolats till att bli något slags helig man... det är enl. min åsikt så sjukt som det kan bli. Sedan så må denne man också ha vettiga åsikter... men att dyrka honom som ställföreträdande gud... Näää... sånt får mig att må illa!
GoSatta
den tibetanska buddismen som dali lama kommer ifrån är långt ifrån den äldsta, den har gått långt ifrån det buddha själv lärde och är isåfall lika irrelevant gämtemot historien som kristendomen är idag.

Dom flesta buddister ivärlden idag (öst asien och sydöst asien) ser buddha som en gud. Som jag sa allt är inte svart eller vitt. Religion är historia och ska också ses så.
AndreasBlomquist
CITAT (GoSatta @ 07-06-2005, 23:56)
Alla gör inte det om man lär sig lite om religions historia. Finns många "sekter" som ser det som filosofi. inom islam finns sufismen som också ser på gud som allt, livet, världen etc. etc. allt är inte svart och vitt.

Visst det "stora" kristona kyrkan ser det inte så, inte islam eller judendomen heller men dom har itne alltid styrt. Det som är deras religion idag var det inte för 500 år sedan. Samma sak gäller buddism.

Religion är som en amöba det förändras hela tiden det är därför religions historia är väldigt bra för att kunna få ett perspektiv över vad som händer idag.

Det kommer ju alltid att finnas små mindre kulter som ser Gud, Buddha, Muhammed eller Raël som annat än vad som är "traditionellt". Ska man alltid gå till ytterligheter då?

Håller dock helt med dig om att alla religioner ändras med tiden...

Förresten så heter det religionshistoria... precis som det heter sjuksköterska och inte sjuk sköterska...
AndreasBlomquist
CITAT (Felix matte @ 08-06-2005, 00:00)
Att dyrka en person som sedan fyraårs ålder skolats till att bli något slags helig man... det är enl. min åsikt så sjukt som det kan bli. Sedan så må denne man också ha vettiga åsikter... men att dyrka honom som ställföreträdande gud... Näää... sånt får mig att må illa!

Tja, då är det ju bättre att börja dyrka en 77-årig gammal Hitlerjugend-medlem som nyligen blev påve... Det är ju så mycket mer vettigt! Du vet väl att allt som påven förmedlar ska anses vara som att det är Gud som talat! Jojo, så mycket vettigare...
GoSatta
Jo visst alltid ett bra sätt att avsluta en disskussion genom att anmärka på stavning eller liknande. Klagar du även på folk med brytning när du talar med dom? smile.gif Dåligt sätt att sluta argumentera enligt mig efter som du tydligen förstod vad ja skrev.
*Felix matte*
CITAT (AndreasBlomquist @ 08-06-2005, 00:01)
Förresten så heter det religionshistoria... precis som det heter sjuksköterska och inte sjuk sköterska...

Inte för att jag egentligen borde... men... sååå lågt av dig att påpeka sad.gif
*Felix matte*
CITAT (AndreasBlomquist @ 08-06-2005, 00:04)
Tja, då är det ju bättre att börja dyrka en 77-årig gammal Hitlerjugend-medlem som nyligen blev påve... Det är ju så mycket mer vettigt! Du vet väl att allt som påven förmedlar ska anses vara som att det är Gud som talat! Jojo, så mycket vettigare...

och var kom påven från... ber jag att få fråga unsure.gif
GoSatta
CITAT (Felix matte @ 08-06-2005, 00:00)

har aldrig sagt att påven har mer rätt än dali lama? uppskattar dali lama otroligt mycker själv MEN jag har respekt för andra religioner för det ooh framför allt kunskap om dom.

Själv avslutar jag nu denna disskussion efter som du bara drar till med personangrepp och påhitt.
AndreasBlomquist
CITAT (GoSatta @ 08-06-2005, 00:00)
den tibetanska buddismen som dali lama kommer ifrån är långt ifrån den äldsta, den har gått långt ifrån det buddha själv lärde och är isåfall lika irrelevant gämtemot historien som kristendomen är idag.

Dom flesta buddister ivärlden idag (öst asien och sydöst asien) ser buddha som en gud. Som jag sa allt är inte svart eller vitt. Religion är historia och ska också ses så.

Helt riktigt där...

Mahayana började existera ungefär samtidigt som Buddha levde men skrev för ner i sanskrit ungefär 500 år efter hans död... alltså ungefär vid vår tideräknings början. Det påminner ju lite om bibeln som skrev ett par hundra år efter Jesus död..

Theravada hade ju funnits i ett par hundra år då Buddha levde och ordet betyder ju också "den äldsta läran"...

Återigen så ser dock inte de flesta Buddhister Buddha som en gud...
AndreasBlomquist
CITAT (GoSatta @ 08-06-2005, 00:04)
Jo visst alltid ett bra sätt att avsluta en disskussion genom att anmärka på stavning eller liknande. Klagar du även på folk med brytning när du talar med dom? smile.gif Dåligt sätt att sluta argumentera enligt mig efter som du tydligen förstod vad ja skrev.

Ja, att jag påpekade det var absolut inget illa ment. Om du tog det så får jag be om ursäkt... Är väl alltid kul att lära sig något nytt? Jag har ju lärt mig massor här nu utav dig!
AndreasBlomquist
CITAT (Felix matte @ 08-06-2005, 00:06)

Jaa du Felix_matte... Jag pekade bara på att om det är sjukt att dyrka Dalai Lama som en Gud som du säger det så är det väl minst lika sjukt att göra som Kristendomen gör med påven?
*Felix matte*
CITAT (AndreasBlomquist @ 08-06-2005, 00:12)
CITAT (Felix matte @ 08-06-2005, 00:06)

Jaa du Felix_matte... Jag pekade bara på att om det är sjukt att dyrka Dalai Lama som en Gud som du säger det så är det väl minst lika sjukt att göra som Kristendomen gör med påven?

Absolut! och det har jag faktiskt skrivit om just i detta forum.
AndreasBlomquist
Där ser man... Jaja... inget i denna tråden och som tur är har jag även annat för mig än att sitta och ögna igenom alla trådarna i "Småpratsforumet".. biggrin.gif

GoSatta, kom tebax nu och fortsätt prata religion. Du kan ju saker om Islam och Kristendomen vilket jag inte har speciellt stor pejling på så du kan väl upplysa mig där wink.gif
*Felix matte*
CITAT (AndreasBlomquist @ 08-06-2005, 00:16)
Där ser man... Jaja... inget i denna tråden och som tur är har jag även annat för mig än att sitta och ögna igenom alla trådarna i "Småpratsforumet".. biggrin.gif

GoSatta, kom tebax nu och fortsätt prata religion. Du kan ju saker om Islam och Kristendomen vilket jag inte har speciellt stor pejling på så du kan väl upplysa mig där wink.gif

Nämen i denna tråd så har väl inte påven diskuterats... det var i samband med hans sjukdom och död som det uppstod diskussion här på forumet. tongue.gif
GoSatta
CITAT (AndreasBlomquist @ 08-06-2005, 00:08)
CITAT (GoSatta @ 08-06-2005, 00:00)

Helt riktigt där...

Mahayana började existera ungefär samtidigt som Buddha levde men skrev för ner i sanskrit ungefär 500 år efter hans död... alltså ungefär vid vår tideräknings början. Det påminner ju lite om bibeln som skrev ett par hundra år efter Jesus död..

Theravada hade ju funnits i ett par hundra år då Buddha levde och ordet betyder ju också "den äldsta läran"...

Återigen så ser dock inte de flesta Buddhister Buddha som en gud...

Jag skulle sluta men kan inte smile.gif visst japaner ser itne buddha som gud, inte heller nepaleser (iaf inte 50% av dom) inte en del kineser. Dock ser dom flesta indier, thailändare, laoiter, vietnameser, srilankaner, kmheer, burmaneser etc. honom som en gud. Deras lärare säger nej han är inte en gud, folket säger jo det är han visst.

Vill inte påpeka något fel hos buddismen utan vill bara peka på hur olika "överhetens" tolkning är gämtemot folkets och det sammm gäller i alla religioner.

jag förespråkar ingen av dom är dock mäkta intresserad av dom alla, min mening var inte å dra upp en religion mot religion disskussion utan mer att få lite ljus på vad religion igentligen är, och det är sälland det "ledarna" eller "statskrykan" säger.

(med reservation för stavfel och komma fel)
AndreasBlomquist
Dom som du säger ser Buddha som en Gud hör ju till Theravadatraditionen, åtminstone enligt spridningskartor. Att Buddhas avbild är helig och att han vördas som en Gud är ju inte synonymt med att han anses vara en Gud..

Släpp felstavningen nu... Jag påpekade en grej, som inte var felstavning utan särskrivning...
andersen
CITAT (Reserv @ 07-06-2005, 17:43)
Tror du verkligen att det kommer att bli lika fullt som vid en konsert? wink.gif unsure.gif Visserligen så är jag ganska säker på att ena sonen skulle vilja gå, så han säger jag inget till rolleyes.gif Men som sagt var det kostar multum att hyra lokalerna och sen är det väl världens säkerhetspådrag skulle jag tro. Ska han bara till Götet?

Hörde på nyheterna att det var 7000 personer där så visst var det många som kom dock ej andersen Göteborg ligger för långt i från Stockholm.
*Eko*
Vi gör oss själva - eller andra människor - gärna till gudar- avgudabilder.
Hannele
Nu har man öppnat konferensen för kongnitiv psykologi.
Inte vet jag så mycket om buddism, med Dalai lamas positiva energi verkar bra.

"Den inre styrkan uppnår man när man kan vända sig utåt, bort från jaget och se till andra människors behov. Samtidigt mår man inte bra av att nedvärdera sig själv. Tvärtom måste man kunna tänka positivt om sig själv och uppmuntra de bra sidorna. Människor som känner sig nedstämda och lider av självförakt har ännu större behov av att kunna hitta det positiva i sina liv. Men att hamna i självupptagenhet och ältande, förbättrar inte situationen. Istället ska man sträva efter att återfå det verkliga perspektivet på sitt problem."
groowymama
"Jag brukar råda mina patienter att pröva att stilla sina överdrivna reaktioner genom att räkna tyst för sig själv, lämna situationen en stund eller ta en lång promenad, innan de återvänder. Dalai Lama lämnar liknande råd. Ofta är det tillräckligt för att man ska återfå sitt lugn. "

Detta hade jag behövt göra häromnatten då jag började ta bort mina Solis tråd
sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon