Jill-Ulrika
Sådde smultron för ett tag sen fröna som egentligen var för gamla tog sig bra ett tag men nu har de stannat i växten eller nåt. De är två centimeter höga och har inte fått mer än fyra blad. sad.gif
Är det för kallt ute, ska jag ta in dem eller kan det vara något annat fel. Tacksam för alla tips.
Lady Hamilton
smile.gif Smultron är låååååångsamma. Så det är nog inget fel på dina.
Min erfarenhet är att de kan växa lite ojämnt. Nu vet jag inte när du sådde dina, men jag sådde mina i Januari och tyckte "inte att de var någonting" förrens i April. Nu blommor de och det finns t.o.m kart på vissa plantor.
Dzad
Om man vill ha smultron redan samma år, ska man så dem redan på vintern då alltså?
Gäller samma sak för jordgubbar?
Antar att frösådda får lika goda frukter som de man köper i affären.
Ännu en fråga: Kan man ta fröna från jordgubbar man äter och så dem? smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Dzad @ 07-06-2005, 20:59)
Om man vill ha smultron redan samma år, ska man så dem redan på vintern då alltså?...............

Jag har sått 4-5 år nu och alltid i Januari. Och jag har fått bär på mina.
(Smultronen - Rügen är helt vinterhärdiga och fleråriga, men eftersom jag har många vänner o bekanta som tycker om smultronplantor så blir det att jag sår nya varje år)

Jordgubbar vågar jag inte uttala mig om.
Jill-Ulrika
Bra att veta att smultron är långsamma. Jag har ganska dåligt med tålamod med alltför långsamma växter, är jag rädd.

Köper man sticklingar av smultron eller kallas det något annat? Det är nog det jag ska göra om jag ska ha med smultron på balkongen att göra igen huh.gif
jendah
Sådde smultron för ca 1.5 månad sen. De största är ungefär som dina - det gick jätte fort, 2-3 veckor, sen dess har det stått still.
Hoppas de börjar växa igen - både dina och mina smile.gif
Dzad
Smultron köper man väl i liten plastkruka.
jendah
CITAT (Dzad @ 08-06-2005, 17:25)

Om man inte har lust att så dem - visst! tongue.gif
Jill-Ulrika
CITAT (jendah @ 08-06-2005, 21:00)
CITAT (Dzad @ 08-06-2005, 17:25)

Om man inte har lust att så dem - visst! tongue.gif

Tar sig, inte mina frösådda smultron i sommar blir det troligen smultron i plastkruka nästa år sleep.gif
som sagt tålamodet tryter när det gäller alltför sega växter.
rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (Jill-Ulrika @ 11-06-2005, 00:07)
Tar sig, inte mina frösådda smultron i sommar blir det troligen smultron i plastkruka nästa år sleep.gif
som sagt tålamodet tryter när det gäller alltför sega växter.
rolleyes.gif

laugh.gif Jag är övertygad om att "de tar sig", innan sommaren är slut
Du sådde bara lite sent smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon