Full version: Smultronspenat
Muguet
Köpte i våras frön av smultronspenat från Impecta.
Är det någon som använt den eller smakat ?
Impectas beskrivning av smultronspenat:
Bärmålla. Spännande växt med friskt, grönt bladverk. I bladvecken bildas mängder av smultronlika, ätliga, röda bär med mild, söt smak. Bladen är utmärkta som spenat. Odlades förr i klosterträdgårdar.
Hoppas den smakar lika bra som den är vacker! rolleyes.gif
trientalis
Jag har haft smultronspenat ett antal år. Man behöver bara så en gång sen frösår den sig som ogräs. Tyvärr smakar den inte lika bra som den är vacker. När bären blivit rikigt mörkröda får de en söt smak som är skaplig.Jag har den mest som prydnadsväxt. Men smaken är ju olika så du kanske tycker mer om den än vad jag gör. smile.gif

Lena
Muguet
Hur använde du den ? I sallader ?
Om den sprider sig så väldigt kanske den ska stå lite avsides i en kruka ?
mulle
Jag har haft smultronspenat och var inte speciellt imponerad, varken av spenaten eller bären.
Mulle
Sulawesii
Sådde smultronspenat i våras. De kom upp, men dog när de växt en bit. Nån som vet om de vill ha det svalt när de kommit upp, eller vad jag kan ha gjort för annat fel?
Muguet
Jag sådde också mina i våras de fick stå inne i ett rum utan så mycket värme 8Som lägst runt 14° och med sol på e.m.
Ställde ut dem mot en södervägg för ca:10 dagar sen. De växer och frodas man ser nu bären komma.
Men du kanske inte ska vara så ledsen att de dog! Enligt de som provat på så verkar ju inte smult.spenat vara någon höjdare rent smakmässigt
Åsa, mälardalen zon 2
Ska man äta växten kanske man ska satsa på någon annan målla istället ex. den fleråriga Good King Henry (lungrot) som spirar mycket tidigt på våren och som är god i ex. pajer, Wok mm. och så kan man låta bärmållan få vara en prydnadsväxt enbart ifall den inte är så god.

Sulawesii
Är den lätt, den där Henry´n?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja jag tyckte den var lättsådd jag bara strösslade ut lite frön på en fuktig såbädd och satte plast över och placerade sådden i ett ljust fönster inomhus och det grodde ganska bra. Plantorna skolade jag ut i krukor, sedan sattes plantorna ut i trädgården. Bilden på Good King Henryn är tagen andra året på försommaren. Den växer ganska bra och jag brukar skörda en hel del.

Kan tillägga att jag hittade en del självsådda plantor runt min tuva iår som jag grävde upp och gav bort.
Sulawesii
Ska nog testa den nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon