Full version: har jag blivit lurad?
bonzor
Jag köpte för ett tag sedan en stickling på tradera.
Köpte den som h.kentiana, nu blommar den och jag tycker då inte att den ser ut som alla bilder jag sett på kentiana.
Har jag rätt?
Har jag blivit lurad el har det blivit ett jätte misstag?
pejori
ledsen..men kentiaran har röda blommor wub.gif wub.gif
det kan vara en sheperdii du köpt, dom är lika wub.gif
bonzor
det var det jag misstänkte.
Suckar djupt. Att man inte ska kunna lita på nån.
Hoppas verkligen denna person gjort ett misstag och rättar till det.
Man vill ju gärna ha det man tror man köper.
pejori
det är jättesvårt att se skillnad på dom om dom inte blommar wub.gif wub.gif
även wayettin är jättelik smile.gif
(troligen felstavat)
maimiti
Det där är en shepherdii, och den är inte speciellt lik kentiana i bladverk så om man vet lite grann vad man håller på med (vilket man borde göra om man säljer) så blandar man inte ihop dem.

Tyvärr finns det ganska många på Tradera som säljer men som egentligen inte vet något om hoyor vilket kan leda till väldigt tråkiga överraskningar. Det behöver inte alls vara att h*n medvetet har lurats, utan personen i fråga kanska verkligen tror att det är en kentiana...
råse-marie
Ja det kan ju vara så att personen köpt och att till och med är fel märkt från affären.
Har hänt många gånger även med andra tex rosor .
Så det behöver ju inte vara en oärlig person .

Tyvärr är det väl så att man både som köpare och säljare på tradera får tänka sig för innan man bjuder och säljer det finns inga garantier.
Man kan alltid mejla den som säljer och höra sig för och kanske be att få fler bilder på till tänkt objekt. smile.gif

Hoppas det fixar sig på ett bra sätt wub.gif
bonzor
Har mailat denna person och fått svar.
Denna person hade köpt den som kentiana men hon/han var osäker på om det verkligen var en sån.
Detta visste hon om när hon/han sålde sticklingen, och hade hon/han bara skrivit i annonsen att hon/han så hade aldrig detta problem funnits.
Hon/han erbjöd sig att betala tillbaka pengarna om jag skickade tillbaka sticklingen.
Men det vill jag inte göra då jag själv har rotat den och fått den att blomma.
Så mycket pengar betalade jag inte för den tack o lov.
Men det är ju jätte tråkigt när folk inte kan vara ärliga från början.
pejori
jag har en kentiara som du kan få skott av wub.gif
maila mej din adress bara så. wub.gif
bonzor
pejori :Ååååå så gulligt av dig.

Och tack alla som hört av er.
Det värmer att få sånt stöd från er biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
pejori
sticklingar på väg biggrin.gif biggrin.gif
bonzor
Till pejori : Till min förvåning kom ett paket från dig idag.
Ännu mera förvånad blev jag när jag öppnade paketet WOW vilka sticklingar. Jag är förevigt tacksam och otroligt glad att det finns så snälla och generösa människor dom du.
1000 millioner TACK.

Och nu när jag har nått att jämföra med så ser man en klar skillnad på bladen.
Min blommande (som jag tror är shepherdii) till vänster i bild och kentiana till höger.
pejori
skönt att dom han fram innan helgen. smile.gif smile.gif
hoppas dom tar sig också, men dom ska inte vara svårrotade. smile.gif smile.gif
ja et par små blad är inte kul. det tar så lång tid innan det blir något då. smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon