Full version: Honungsmelon
Andreas21
Har letat information om hur man pollinerar en honungsmelon.

Har en stående i fönstret för utplantering snart och den har redan utvecklat blommor, den växer i en himla fart. Men hur pollinerar man den? Odla-guiden säger att gnugga han mot honblommor men jag ser knappt någon skillnad på blommorna. Och blommorna lever knappt en dag innan de vissnar. Är tops någonting man borde prova?
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis är det bara hanblommor du har, honblommorna brukar komma lite senare på säsongen. Honblommorna har en liten frukt bakom blomman.

Själv har jag altid brutit av en hanblomma och slitit bort kronbladen så bara ståndaren är kvar i mitten på blomman och sedan har jag tagit den och duttat i mitten på honblomman.
Andreas21
Tack för svaret Åsa.

Du råkar inte ha några bilder av en honblomma, hur stor är den här frukten bakom blomman?

Jag börjar bli lite orolig, jag hittar nya blommor varje dag som snabbt vissnar, kommer det finnas några hanblommor kvar tills dess att honblommorna behagar dyka upp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon