Full version: Purpurböna
Jill-Ulrika
Så var man inspirerad igen. Som glad balkongodlare lånade jag boken Cityodling av Lena Israelsson och fick däri syn på en urtjusig ärtvariant, en s.k. purple podded

Nu har jag sökt runt lite och inte hittat så mycket info på svenska om sorten. Därför behöver jag veta allt om purpurbönan. Är det svårt att hitta frön, är den lätt att så och driva upp? Finns det andra varianter med lila ärtskidor och lite annat sånt smått och gott wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Purpurbönor med lila baljor är inte svåra att hitta som frö.

Hos runåbergs fröer hittar man exempelvis

sorterna Purpiat och Purple queen

Vill man ha en hög variant som klättrar så har runåbergs även purpurstörbönorna Blauhilde och Violett podded stringless

Impecta har också de sorten Purple queen + de har en purpurstörböna som heter Cosse Violette.

Purpurbönorna brukar bli gröna när man kokar dem.

De är inte svåra att odla, de gillar dock inte kyla så man kan inte så dem ute eller plantera ut plantor förren det är minst +15 i marken. Själv förkultiverade jag några i helgen inomhus men jag kommer också att direktså ute snart, förhoppningsvis kommer det lite mera värme, min jordtermometer visade bara +13 i helgen men det var nog pga regnet och kylan i luften.

(kan tillägga att purpurböna är en böna inte en ärt och man brukar säga balja om deras frökapsel)

Här är bild på lite av min skörd förra året de lila baljorna är sorten Violett podded stringless som runåbergs säljer.
Jill-Ulrika
En riktigt snygg skörd!
Jag ska genast fixa purpurböna och någon böna med snygga gula (läs) frökapslar. Undrar lite hur hög en störpurpurböna kan bli, har inte alltför stort utrymme på balkongen är jag rädd. Hur djupa krukor vill bönor ha i allmänhet?
KURT
CITAT (Jill-Ulrika @ 08-06-2005, 15:22)
En riktigt snygg skörd!
Jag ska genast fixa purpurböna och någon böna med snygga gula (läs) frökapslar. Undrar lite hur hög en störpurpurböna kan bli, har inte alltför stort utrymme på balkongen är jag rädd. Hur djupa krukor vill bönor ha i allmänhet?

Man får anpassa krukvolymen lite efter storleken på växtens bladverk. Är det en klättrande böna med stort bladverk så behöver den mycket vatten och då skall man inte ha alltför liten kruka.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har haft runt 8-10 störbönsplantor i en 20 liters kruka en gång och det funkade men man fick vattna väldigt mycket när det var varmt.
En 2-3meter åtminstone brukar bönorna kunna slingra sig iväg jag brukar spänna trådar längs väggen på uterummet där de kan klänga sig upp.

En bra gul(vaxböna) störböna tycker jag är Neckargold den brukar ge bra skörd under de flesta somrar.
Jill-Ulrika
Cyklade till den lokala trädgårdsbutiken idag för att leta frön/bönor av purpurböna men utan resultat.

Och på nätet (impecta.com) måste man ju beställa fröer för minst 75 kr och så mycket frön finns det ingen anledning för en balkongodlare som mig att köpa, jag har ju redan mängder.
Visst det går ju att spara och kanske kunde jag samköpa med någon men det känns ändå lite visset sad.gif

Vill ju bli med purpurböna nu på direkten!
Tålamod har aldrig varit min starka sida är jag rädd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon