rödluvan
Min kompost består mest av gräsklipp. Jag slänger nästan inget ogräs i komposten av rädsla för att de ska komma tillbaka i trädgården när jag använder kompostjorden. Ogräs såsom maskrosor och tistlar hamnar i skogen istället och det är rätt stor mängd. Tomten är ny så det finns inga gamla kvistar och blommor att dryga ut komposten med. Lite fruktskal och grönsaksspill från köket hamnar där, men komposten är säkert en kvävebomb - hur kommer jag runt problemet?
I skogen finns det massor med barr och kvistar jag kan bära till komposten, blir det bättre av det? Jag har ingen spån att blanda i viklet jag läste man kan göra. Hur gör jag med ogräset, kan jag kompostera det på ett vettigt sätt?
KURT
Många föreställer sig att komposten sprider ogräs. Det som skulle kunna spridas är frön eller rodelar av ogräs. om man låter rotogräs ligga och torka några dagar innan man lägger det i komposten så är inte det något problem.

Sedan gör det ju egenligen inte så mycket att komposten innehåller mycket kväve, bara nedbrytningen fungerar. Är det mycket gräsklipp så är det viktigare att det luftas mera. Men du kan också fundera på om inte gräsklippet göra mera nytta som marktäckare runt växter, det tillför ju både fukt och näring till växterna, så behöver du inte lägga gräsklippet i komposten.
rödluvan
Tack Kurt,
jag har gräsklipp överallt men gräsklipp kommer i stora stora mängder varje vecka så gräsklipp måste i komposten, buskarna och rabatterna har redan fått sitt.
Jag har säkert överdrivit ogräsets negativa inverkan i komposten, har inte riktigt tagit till mig iden att torka rötterna, men ska på din inrådan skärpa mig.
grycken
Har du inte löv i skogen? Löv ger bra balans i komposten.
uno
multiclipgräsklipparen löste vårt problem med grästömning.
Susanne i Linköping
Kan inte gräsklippet få ligga kvar på gräsmattan som gödning? Utom på de ställen där man går mest, kanske.
gammelnalle
CITAT (Susanne i Linköping @ 09-06-2005, 11:04)
Kan inte gräsklippet få ligga kvar på gräsmattan som gödning? Utom på de ställen där man går mest, kanske.

Jag gör i princip tvärt om än hur du tänkt....

Jag resonerar så här (sen säger jag inte att det är rätt men det verkar funka hos mig..) :

Där man går mest , slits det mest och behövs mest "nytillförsel".. där klipper jag UTAN uppsamlare , (eller OFTAST) medan jag använder mitt gräsklipp från resten av gräsmattan till gröngödning... (kör UTAN uppsamlare någon gång just för att läm,na lite gödning..)

Nackdelen är att man får med sig gräsklipp under skorna, men jag tycker att det är ett MINDRE problem...

nalle
Susanne i Linköping
Gräsklipp under skorna bryr jag mig inte om jag heller, men jag skrev så därför att vissa personer i min omgivning gör en stor affär av det. Åtminstone när klippet följer med inomhus.

Själv samlar jag bara ihop gräsklipp när jag vill ha det i köksland eller rabatter. Fast på uteplatsen växer gräset så dåligt att det inte är någon idé att samla ihop något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon