amaira
Jag har ju ett över hundraårigt hästkastanjträd. Pampigt och fint (fast "halv-döende", tyvärr). Men än lever den, och klarar våren och blomningen ganska bra.

Den är dubbelt så hög som huset, och med blommor som "kalendabrar" på grenarna.

Eftersom flera av er var förundrade över blommans skönhet, i Oldwolfies inlägg, sätter jag in några bilder på dem.

Ofta sitter blommorna i par, och den ena har en mittfärg som går i gult och den andra en mittfärg som går i rött/ rosa. Varför det är så, har jag ingen aning om.

Blommorna ser "mjuka och lena" ut, ju närmare man tittar, desto vackrare är de.

Särskilt humlorna uppskattar blomingen, och från trädet surrar och brummar det kontinuerligt. Här är det en åkerhumla som är på inflygning.

*solis*
Tyvärr har jag iår missat alla kastanjer som har blommat sad.gif
Här i Strängnäs finns det massor av kastanjer.
netaave
CITAT (solis @ 08-06-2005, 12:29)
Tyvärr har jag iår missat alla kastanjer som har blommat sad.gif
Här i Strängnäs finns det massor av kastanjer.

Men dom blommar ju just nu!
GrönAnna
Vilka vackra bilder, Amaira (igen)! Jag tycker också att hästkastanjens blommor är fantastiska, mäktiga, eleganta...men jag har aldrig tittat så nära på dem förut. Det finns massor med kastanjer här i Göteborg. Imorgon blir det närstudie för att kolla det där med färgerna! Märkligt.
Airamya
Åh, jag är lyckligt lottad biggrin.gif Jag har en kastanj på min gård wub.gif
amaira
CITAT (Airamya @ 08-06-2005, 23:55)
Åh, jag är lyckligt lottad biggrin.gif Jag har en kastanj på min gård wub.gif

Ja, jag vet biggrin.gif med en vit katt med randig svans i laugh.gif
Airamya
laugh.gif
Dzad
Finns en kastanj i närheten... såg blomningen då jag cyklade förbi, men jag tycker hästkastanjträd har överväxta blad. smile.gif
De är för stora och tunna för min smak.
Nåja, får man tag i några kastanjer i höst blir det definitivt att så en del till nästa år.
amaira
Du är mycket för att så träd Dzad. Det gillar jag också.

Tänk att "bebisar" av alla slag är så gulliga, även TRÄD-bebisar wub.gif .

Till skillnad från dig så överger jag träden när de börjar bli större - eller sätter helt sonika ner dom i jorden nånstans. "Träd" växer det så mycket här ändå, och det är ju de där som lätt sprider sig som jag tar "ungar" av.

Har ett antal kastanjebebisar också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon