MrNorth
08-06-2005, 07:47
Hej!
denna bambun står i ett skuggigt läge (zon1)... Den är nyplanterad för året och börjar få mer och mer såna här blad:
http://www.odla.nu/album/data/mrnorth/full...1431_p28433.jpgvad kan det vara för fel? Den får rikligt med vatten + gödning
/henrik
Jag har alla bambu i full sol, mullrik jord blandad med rosjord (lerhaltig). De torkade lite i våras, det var en torr vår, men nu kommer de igen.
Dina blad ser ut som torkskador, men har du vattnat mycket så vet jag ej. Skugga vet jag dock inte om det är rätt läge. Många sorter kräver väldigt varmt, har du kollat vad din ska ha?
MrNorth
08-06-2005, 13:40
hmm det går nog inte att ha varmare än zon 1 i sverige... hörde med ett annat forum och fick svaret att det kunde vara nån sorts mögelangrepp + frostskador.. hmm? Man rekommenderade nån sorts ekologisk svampdödande medel.
Eller är det bara inkörningsproblem kanske?
/Henrik
Ja, det var mer det skuggiga läget jag tänkte på, det är ju inte så varmt som i full sol. Och har den haft det fuktigt men inte så soligt så kanske det är mögel... fast det är bara gissningar...
Heddas matte
08-06-2005, 14:37
antar att du har kollat efter odjur? precis sådär såg mitt randgräs ut förra året och då hade det fått små gula bladlusliknande grejer. dom var rätt lätta att bli av med med såpvatten, men det tog ett tag innan jag såg dom..
Åtminstone hos mig brukar bambubladen se ut just så där varje vår och försommar innan det kommer nya fräscha blad.
Micke
Kan det vara torkskador beroende på att tjälen hölls kvar i det skuggiga läget då luftvärmen fick bambun att bli törstig?
Själv brukar jag töa tjälen till känsliga växter på våren genom att hälla varmt (absolut inte hett) vatten på marken runt växterna. Växter som tidigare fick torkskador varje vår mår nu betydligt bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.