*solis*
Igår såg jag att Netto säljer Änglatrumpeter i tre olika färger för 29 kronor styck!
Fick sådan lust att köpa en men var skulle jag ha den:min balkong är jo så liten!?

Visst heter väl den blomman Datura på latinska?
Caprice
Änglatrumpet heter Brugmansia...
Har nedhängande blommor.

Datura är Spikklubba, och ettårig... (oftast)
Har upprättstående blommor..

Caprice
*solis*
CITAT (Caprice @ 08-06-2005, 12:39)
Änglatrumpet heter Brugmansia...
Har nedhängande blommor.

Datura är Spikklubba, och ettårig... (oftast)
Har upprättstående blommor..

Caprice

Tack wub.gif
Christoffer
I Sydamerika kallas Datura candida för "Florifundia", vilket jag tycker är ett underbart namn. Dessvärre nyttjas den där till "ickemedicinska" ändamål.
*solis*
CITAT (Christoffer @ 08-06-2005, 17:22)
I Sydamerika kallas Datura candida för "Florifundia", vilket jag tycker är ett underbart namn. Dessvärre nyttjas den där till "ickemedicinska" ändamål.

Det var mycket vackert namn smile.gif
GoSatta
finns det växter på netto? hade ja ingen aning om smile.gif . .ska ja kolla direkt om min netto också har trumpeter, min klarade tyvärr inte vintern.
Jeanette/västra götaland
Jag gjorde ett "klipp" för ett par veckor sedan på Netto.

Änglatrumpeter för 4,90 kr.
De var misskötta och hade tappat bladen.
Nu har de nya fina små blad, jättekul.

wub.gif
elleave
http://www.netto.se/internet/nettos/menu/main.nsf?Open
Sidan 8 i flygbladet.
uno
CITAT (solis @ 08-06-2005, 18:27)

"ickemedicinska" ändamål. Förklara!
krukan
KNARK! Antar jag huh.gif
shiva
CITAT (uno @ 09-06-2005, 13:21)
CITAT (solis @ 08-06-2005, 18:27)

"ickemedicinska" ändamål. Förklara!

Jag har erfarenhet av "experiment" med änglatrumpet. För massa år sedan provade jag att äta ett helt blad, fråga mig inte varför! Synen blev helt rubbad i flera dagar. Allting som var närmare än två meter var dimmigt, tex HELT omöjligt att läsa en tidning. Pupillerna var utspärrade till max, totalt omöjligt att vistas utomhus. wacko.gif
Det verksamma ämnet tror jag heter atropin, och används innom ögonoperationer, tror jag.
Samma ämne finns i belladonna bloman, som heter just som den heter för att damer förr i tiden åt växten för att få stora vackra ögon.
Jar kan dock försäkra er om att mina ögon INTE blev vackra! I tre dagar såg jag helgalen ut!
Magnus blink.gif wacko.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon