Full version: Aloe vera?
Icapika
Flera som har aloe vera? Hur sköter ni om era? Använder ni aloe veran till något?
Jag har fem stycken aloe vera. Vet inte riktigt vilken sort, men jag fick en av min faster som sa att det var en äkta aloe vera växt. Vad hon menar med det vet jag inte riktigt.
Bilder finns i mitt album iaf.
telli
Jag har gamla Veror som liknar den du har på bild 3. Moderplantan hämtades hem från NewMexico i mitten av 60-talet. Det tog många år innan vi hade ett namn på den, den kallades "Indianblomman"...

Vi använder den mest för att behandla brännskador. Om man pressar saften ur "bladen" när man bränt sej blir det inga brännblåsor! Min kusin fick het olja över handen, hennes mamma pressade 4-5 hela blommor på handen under 2 timmars tid. Kusinen fick en ynka liten blåsa mellan två fingrar - det var allt!
Maria i Helsingborg
Här kan hitta en del.....
Fenja
Den du har är Aloe barbadensis, den "riktiga läkealoen". Den kallas även aloe vera. Jag odlar mina i vanlig krukväxt jord, gödslar sommarmånaderna och så får de en viloperiod under vintern. Vattna inte för mycket då ruttnar de i rothalsen, de tål att torka ut hårt. När aloe vera står trångt sätter den igång att producera en massa små skott. Vill du undvika det odla dem i stora krukor.
Mvh
Fenja
ifibi
Vad gödslar du med då, Fenja?
Fenja
CITAT (ifibi @ 14-06-2005, 23:29)
Vad gödslar du med då, Fenja?

Jag använder flytande Blåkorn, men du kan säkert ta vilken gödning som helst!
Mvh
Fenja
SOLVEIG
Hejsan : Ja jag har alltid Aloe barbadensis hemma. Den sköter sig själv,i princip inget särskilt att tänka på. Utom att inte vattna för mycket!

Jag brukar bryta av ett blad och pressa ut gelen och använda om någon råkar bränna sig.

Ex: Om jag kommer åt något för varmt i ugnen,eller som när min make (naken) råkade dyka mitt i en brännmanet! Ja, vi hade nära hem!

Om någon bränt sig LITE för mycket i solen! Jag är ju ingen expert men så har vi gjort i 20 år.

Om man använder den "riktiga" Aloe-växten så vet man ju hur mycket gel den innehåller.

Och får jag ge ett gott råd? Använd badbyxor vid dykning,även om det är bara ni två, för:" När ni minst tror det eller minst väntar det så: Kan det vara en brännmanet!"

Många sköna bad önskar jag er för nu börjar väl badsäsongen!?
MariaS
.
solkatten
Min Aloe Vera tål inte sol, då blir den mörk och ser inte alls grön och frisk ut. Jag har den i en kruka som antagligen är liten för den storleken på växt men så ger den många rotskott också. Skruttig jord, lite vatten, liten kruka och inne i rummet så blir det nåt av att.
Tittiluringen
oj så kul! Det är den jag har oxå, men har undrat om det var den äkta. Använder den gör jag iaf. Brännskador och diverse småsår. Finnar lär den vara bra mot.
Just nu har jag ca 40 st för jag har just delat alla rotskott och satt i enskilda krukor tongue.gif

Tack Solveig för din målande beskrivning av din makes badeskapader laugh.gif

Kram Titti wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon