Bjäbban
Har köpt ca 10 olika sorters Clematis, en del sattes förra året och ett par tidigt i våras. De växer som ”ogräs” har vuxit något otroligt!
Men de blommar inte (inga knoppar syns till….)
De värkar ju trivas, eftersom de växer så otroligt, men varför inga blommor???
Nej , det är inte helt sant…
På den ena ”President” har det kommit en stor fin knopp! Men bara en, föra året hade den flera!
Kan jag göra något för att de ska sätta knoppar??
Trodde att de jag satte föra året, och som inte blommade då, kanske inte gjorde det första året, att det var förklaringen, men i år syns det inte heller några knoppar…. sad.gif
pejori
kan det vara så att dom är senblommande? wub.gif nu är det ju dessuton rätt så kallt.
eller att det är för mörkt där dom står? huh.gif
avvakta så får du se om det kommer knoppar när värmen kommer smile.gif smile.gif
Xelma
Har du klippt ner dem vid fel tid? De ska ju klippas olika, men det vet du väl när du har så många.

Jag har köpt på Cedergrens som har mängder av sorter. Råden var att sätta dem 10 cm djupare än i krukan och klippa ner dem till 25 cm direkt efter blom när de är nyplanterade. De växer redan massor igen. De nyplanterade höstblomande har jag inte klippt ner än. Sen klipps de årligen på olika sätt, allt mellan inget eller helt.
KURT
Generellt så blir blir det också mera tillväxt och mindre blommning om den är planterad i mycket näringsrik (kväve) jord. Fosfor och kalium är ju alltid bra för blommning.
Heddas matte
mina klematis är jättesena i år, allihop. Dom har bara alldeles nyss börjat växa. Kanske beror det på kylan?
gunvor
Jag har en clematis - tror jag i alla fall - den är magnifik - växer som ogräs - klänger på staket o garagevägg och har små blå blommor - om man jämför en ädelros med vildros så skulle man kanske kunna kalla den vildklematis! Men jag har ett par andra oxå - dom är sena i år!
kristerh
Jag tror bara att de är sena pga kylan, det är väl bara de tidigaste sorterna som hunnit blomma ännu.
krister
Kajsa

Albina Plena E blommar hos mig, bilden 3 m hög nu och Tage Lundell E, det är dom enda tidiga jag har. Har mest Italiensk klematis och dom är på väg upp, men blommar i aug. Men Södertälje E har kommit långt 1.5 m tror att E- sorterna är tuffa och tål en del kyla, en kall vår verkar inte störa dom har kommit lika långt som vanligt.
kerstin z5-6
jag tycker du ska ta det lugnt Clematis tar tid innan de blir riktigt vackra
Bjäbban
Tack för alla svar! wub.gif
Jo, ”hösten kom tidigt i år” wacko.gif Tror också att kylan kan ha haft betydelse, samt att de är planterade föra året resp. i våras, så de är ju bara ”barn” ännu….(har nog dåligt med tålamod, ja)
Har nog också gett dom för näringsrik jord, tror jag, har nämligen satt dom i planterings jord.
Klippa?? Har inte klippt dom als….viste inte ens att man skulle göra det….(är total nybörjare på växter.)
pejori
CITAT (Bjäbban @ 09-06-2005, 22:13)
Klippa?? Har inte klippt dom als….viste inte ens att man skulle göra det….(är total nybörjare på växter.)

HM ja man ska visst göra det har jag hört.
men jag har lika dålig koll på det som du, så jag klipper inte speciellt heller.
dom blommar snällt.
Ewa L
De brukar delas in i tre grupper beroende på hur/när de skall klippas. Själv orkar jag bara hålla reda på den 3:e gruppen = radikal nedkärning på våren, ex.vis Jackmanii.
Xelma
Bl a Jackmanii klipps helt på våren
Alpklematis och clematis montana putsas i mars vid behov
Några sorter ska klippas till 1m, jag tror på våren

Det beror på hur de blommar. Tidiga sorter typ alpklematis verkar som om de bara ska putsas. Man ser på hur blomman kommer på stammen, om den blommar på gammal ved eller ny.

Men det är säkert bara tiden som saknas, de flesta blommar väl lite även om de borde ha kapats helt. Det bästa är att ha sorter som ska klippas lika ihop, annars blir det knöligt att reda ut vad som ska klippas.

Generellt är småblommiga lättare än storblommiga.
pejori
tack. laugh.gif laugh.gif
har sparat informationen i anteckningar, så jag kan kika när det är dags att klippa. smile.gif smile.gif
kristerh
CITAT (pejori @ 09-06-2005, 23:07)

HM ja man ska visst göra det har jag hört.
men jag har lika dålig koll på det som du, så jag klipper inte speciellt heller.
dom blommar snällt.

Du behöver inte klippa, det är mest en estetisk sak, men om du inte klipper så kommer den bara att ha blommor längst upp tillslut.
krister
pejori
vad bra. smile.gif smile.gif
då kan man bara klippa så den håller den höjd man vill ha då? huh.gif huh.gif
då får man blommorna i rätt höjd också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon