Full version: KIWI
Mona-Lisa Nilsson
Undrar om någon har odlat kiwifrukter
Isåfall Var? När? Hur? ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Utomhus har jag odlat minikiwin Issai i zon 2, var dock dåligt självfertil och härdigheten är inte så god + frukterna var inte speciellt goda. De nya minikiwisorterna som är härdiga till zon 4-6 ska ha mycket godare bär, med dessa bör man ha minst en han och en honplanta för att få frukt.

Vanlig Kiwi med stora frukter går att odla i varmt och skyddat läge i zon 1-2 även här måste man ha en han och en honplanta för att få frukt.

Ofta tar det några år för en nyplanterad växt att börja sätta frukt.
Christine
Jag har odlat minikiwi, -Oskar och Pauline- heter mina sorter.
Jag bor i Zon 4-5 och fick mycket bra och god skörd både förra året och året före.

De växer mot carport väggen i söderläge och med god dränering så de slipper vara blöta om fötterna.

/Christine
Mona-Lisa Nilsson
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-03-2003, 07:57)
Utomhus har jag odlat minikiwin Issai i zon 2, var dock dåligt självfertil och härdigheten är inte så god + frukterna var inte speciellt goda. De nya minikiwisorterna som är härdiga till zon 4-6 ska ha mycket godare bär, med dessa bör man ha minst en han och en honplanta för att få frukt.

Vanlig Kiwi med stora frukter går att odla i varmt och skyddat läge i zon 1-2 även här måste man ha en han och en honplanta för att få frukt.

Ofta tar det några år för en nyplanterad växt att börja sätta frukt.

Tack för tipset
Mona-Lisa
Mona-Lisa Nilsson
CITAT (Christine @ 31-03-2003, 09:21)
Jag har odlat minikiwi, -Oskar och Pauline- heter mina sorter.
Jag bor i Zon 4-5 och fick mycket bra och god skörd både förra året och året före.

De växer mot carport väggen i söderläge och med god dränering så de slipper vara blöta om fötterna.

/Christine

Tack för tipset
MonaLisa
Christine
Varsågod! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon