Full version: Nemesia och Portulaca
Sulawesii
Har snurrat runt på nätet och letat info. Hittar inte så mycket.
Det jag hittat om Portulacan är att den är en ampelväxt som tål full sol. Det jag undrar är om den kräver mycket vatten och om den trivs bäst som solitär, eller om jag kan samplantera den med andra växter.

Nemesian hittade jag ingenting alls om vad gäller skötsel. Vill veta hur pass den tål sol och hur törstig den är.

Någon som kan hjälpa mig?
joulanta
Hej
Nemesia är en jättefin ettåring blomvillig ganska tålig vad det gäller sol klart den vill ha vatten och näring för att bli riktigt fin tongue.gif
Sulawesii
Men den dör inte om den torkar ut lite emellan varven, eller?
Eva i Skåne
Nemesia i rabatterna klarar sig som andra sommarblommor, inte ömtåligare i alla fall. Hur den är i krukor har jag ingen erfarenhet av. Den blommar rikligt både i sol och halvskugga.

Portlak har jag haft i amplar flera år. Den blommar också rikligt, tål en del torka, ska alltså inte ha jättemycket vatten. Jag har haft mina som ensamväxter. Tycker inte den är särskilt starkväxande så plantera inte ihopa med något som tar över och kväver den.
Sulawesii
Då ska jag se till att köpa en mindre ampel till Portolacan, så att den får spira ifred.
zaaritha
Är nemesia o gyckelblomster samma växt?
Eva i Skåne
CITAT (zaaritha @ 10-06-2005, 22:04)

Nej.
Gyckelblomster har mycket större blommor.
Nemesia finns i andra färger, t ex blått.
Dessutom är nemesia lite svårare att dra upp själv, kallstratifiering.
Sulawesii
CITAT (zaaritha @ 10-06-2005, 22:04)

smile.gif Jag har just de två ståendes bredvid varandra i rabatten. Kan ta en bild längre fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon