Full version: Syrenträd
Diana
Hejsan på er! Ni som kommer ihåg att jag skulle flytta till hus och fick ett vackert syrenträd på köpet. Nu håller det på att börja blomma så jag undrar om någon här kanske vet namnet på denna underbara syren. I mitt album Trädgårdsbilder så ser ni hur knopparna och färgen ser ut. Vill ni ha mera bilder för att avgöra namnet så skrik till så springer jag ut i trädgården med kameran. biggrin.gif

Tack på förhand.
snofsan
Jag har också ett syrenträd och det heter Ludwig Spaeth (Späth) men det finns fler.
Kolla den här länken.
Men jag tycker att ditt syrenträd ser ut som Ludwig. laugh.gif
jendah
O ja, det kommer jag ihåg smile.gif

Tyvärr vet jag inte vad det är för sort, men grattis till huset, hoppas ni trivs!!
Diana
CITAT (snofsan @ 09-06-2005, 00:48)
Jag har också ett syrenträd och det heter Ludwig Spaeth (Späth) men det finns fler.
Kolla den här länken.
Men jag tycker att ditt syrenträd ser ut som Ludwig. laugh.gif

Jo det ser faktiskt ut som om det är Ludwig Spaeth men det kan även vara Esther Staley, för Congo ser för Ceris färgad. Jag skall titta närmare på den i morgon och dess blad, för nu är det för mörkt. Tusen tack för hjälpen.
Hittade en vacker syren på den länken som jag skall föröka få tag på "Sesation". wub.gif
Diana
CITAT (jendah @ 09-06-2005, 19:06)
O ja, det kommer jag ihåg smile.gif

Tyvärr vet jag inte vad det är för sort, men grattis till huset, hoppas ni trivs!!

wub.gif Vi stormtrivs och vill aldrig lämna detta ställe nu wub.gif
snofsan
Tänk på att alla bilder som finns på den där länken inte hör till träd. Där finns en hel del buskar också, så innan du eventuellt köper en ny sort, kolla om det är träd eller buske.

Jag har vita trädsyrener också men jag vet inte vad de heter. Får ta bilder när de blommar och jämföra. smile.gif
Diana
Tackar för det Snofsan!
snofsan
Nu har jag tagit en bild på min Ludwig Späth och den ser faktiskt mera cerise ut på fotot än i verkligheten precis som du påpekade Diana. De blommor som ligger i skuggan har den mest liknande blåcerise färgen. Måste bero på att min kamera (Olympus) ibland "värmer upp" färgerna åt det gula hållet.

Har du kommit underfund med om det är just den syrenen du har?
Diana
Snoffsan!
Jag har en Olympus jag med så det nog som du säger så att kameran värmer upp färgerna en aning. Efter vad jag luskat runt på nätet så verkar det vara en Ludwig Späth. Men när jag tittar närmare på din så har du ej en gul prick i mitten av blomman + att dina kanter på blomman verkar ljusare, vilken min ej är ???
Himla vacker bild du tagit där.

Här är min:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon