Om man täcker mossa med 3-4 cm sand och ca 5 cm matjord och sår nytt gräs, växer då mosan upp igenom detta täcklager eller dör det?
ingen som vet? Eller ingen som orkar svara?
Jooodå! Jag orkar svara....

Men jag har ingen aning!
Kul idé. Andra växter man önskar bort kan man ju täcka och ibland odla på täcklagret direkt. Frågan är om mossan kvävs av ett nytt lager. Förmodligen gör stora delar det, och särskilt av gräsrötterna som bildar ett kompakt lager, men om grundförutsättningarna finns för mossa brukar den komma tillbaka ändå.
Någon som vet mer om mossans rötter, sporer, behov av syre etc får spåna vidare!
Gräsmatta är för övrigt det mest svårodlade jag känner till. Om man har ambitionerna att den ska bestå endast av ett par få gräsarter som tar sig likadant på stora ytor oavsett solbelysning eller skugga, inte ska torka och ändå klara våta perioder, inte ska locka sniglar och andra förgörare - så är det i mina ögon en gigantrabatt med krav på likformighet som inte liknar något annat i trädgården...
Grejen är ju den att jag med maskin tagit bort 98% av all mossa och gräs (svålen alltså) men är fundersam om de små "plättar" som finns kvar där det var lokala sänkor måste grävas bort för hand... VILL INTE, det är ju jobbit ju!
Hannele
31-03-2003, 14:20
Får man fresta med en bra bok?
"Moss Gardening" av George Schenk har underbart vackra och inspirerande bilder.[COLOR=purple]
'kan man inte bli kvitt sina fiender, kan man börja gilla dem...?'
Det dumma med mossa är att det blir så fult när jag tränar golfsvingar
Hannele
01-04-2003, 12:45
Och det gör du framför dina vardagsrumsfönster...??
CITAT (Hannele @ 01-04-2003, 13:45)
Och det gör du framför dina vardagsrumsfönster...?? 
Jajemensan! Brukar slå bollar tvärs över vägen ut på *hrm* åkern. Liiite koll har man ju på svingen
Gossen Ruda
01-04-2003, 20:57
Visst dör mossan av din behandling men eftersom du har den nu lär den komma tillbaka. Förökning och spridning är utmärkt om betingelserna är bra. Möjligen kan du hålla den i schack med bättre dränering, den gillar inte torrt. Så lägg på så sandig matjord som möjligt.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2003, 21:57)
Visst dör mossan av din behandling men eftersom du har den nu lär den komma tillbaka. Förökning och spridning är utmärkt om betingelserna är bra. Möjligen kan du hålla den i schack med bättre dränering, den gillar inte torrt. Så lägg på så sandig matjord som möjligt.
Kanot! Tackar Rudaboy
Hej
Gör som Gossen Ruda skriver.
Har du tur så kan du om några hundra år gräva upplite torv.
CITAT (Virgo @ 02-04-2003, 12:34)
Hej
Gör som Gossen Ruda skriver.
Har du tur så kan du om några hundra år gräva upplite torv.

Skall skriva upp det i min "Att-göra" som lämnas till yngre generationer
Bettson
03-04-2003, 19:03
Är det din egen åker du Svingar golfbollar mot. I så fall är et väl OK. I annat fall kan det vara en dyr träningsplats för golfsvingar. Om du visste vilken skada en skördetröska eller vallskördemaskin kan lida av en golfboll och vad det kostar att reparera dessa så skulle du nog träna någon annanstans. Du kan få tidernas faktura för reparationer av brukaren till åkern. Om du inte vet så kostar en skördetröska mellan 1-3 miljoner, reparationerna i storlek därefter.
Hälsningar Bettson
Gunvor Nilsson
03-04-2003, 20:36
CITAT (Tommy @ 31-03-2003, 12:35)
Grejen är ju den att jag med maskin tagit bort 98% av all mossa och gräs (svålen alltså)
Har du skalat av hela tomten för att få en utslagsplats? Det måtte väl räcka med några kvadratmeter! Svackorna kan du sanda och träna bunkerslag!
e_sedell
03-04-2003, 20:46
Mossan har inga rötter, den växer av luft och vatten som den tar via bladen. Jag ska göra en mossmatta av en bit av gräsmattan. Genom att mixa mossa och fil får man miljoner små plantor. Filen håller fukten...
Skördeträskorna är det nog inte så faligt för, om man inte odlar typ ärtor eller nåt så man måste slicka marken med slåtterbordet. Slåttermaskinerna tar nog inte så jättestor skada häller, men korna kan göra det. Om de får en halv golfboll i fodret kan de dö. Den ko som fick det och satte den i halsen vägrade äta på 3-4 veckor. Hon vågade helt enkelt inte... snacka om att hon blev mager.
CITAT (Bettson @ 03-04-2003, 20:03)
Är det din egen åker du Svingar golfbollar mot. I så fall är et väl OK. I annat fall kan det vara en dyr träningsplats för golfsvingar. Om du visste vilken skada en skördetröska eller vallskördemaskin kan lida av en golfboll och vad det kostar att reparera dessa så skulle du nog träna någon annanstans. Du kan få tidernas faktura för reparationer av brukaren till åkern. Om du inte vet så kostar en skördetröska mellan 1-3 miljoner, reparationerna i storlek därefter.
Hälsningar Bettson
Jag missade visst att säga att man odlar energiskog på denna bidragsåker, så nån tröska tar nog inte skada.
CITAT (Gunvor Nilsson @ 03-04-2003, 21:36)
CITAT (Tommy @ 31-03-2003, 12:35)
Grejen är ju den att jag med maskin tagit bort 98% av all mossa och gräs (svålen alltså)
Har du skalat av hela tomten för att få en utslagsplats? Det måtte väl räcka med några kvadratmeter! Svackorna kan du sanda och träna bunkerslag!

Kloka ord... jag tar då alltid i för mycket!
Men man tränar ju chipar och pitchar också... alla slag under 70 meter hamnar på min egen tomt och då vill man ju slå tillbaka oxå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.