Tommy
Vill ha en klätterväxt som slingrar sig uppför stammen och in i äppelträdet och blommar när äppelblommen bedarrat. Är någon sorts klematis ett bra val?

Har precis tagit bort gräs och mossa under trädet och luckrat jorden med grep. Efter iblandning av gödsel tänkte jag så honungsört under trädet, kan det konkurera bort en klematis?
Gunvor Nilsson
Jag har tänkt samma tanke! Vi har två unga träd som inte hunnit bli så grenrika ännu och det skulle vara ganska läckert med klematis slingrande i träden.
Men - och här tvekar jag - vi lindar limringar runt stammarna på hösten så inte honorna av en skadeinsekt (äppelvecklaren?) ska krypa upp och lägga sina ägg. Kan möjligen klematisen bli till stege åt de här skadedjuren? Är det någon som vet? unsure.gif
Cilla
Limringar sätter man runt stammarna om man har frostfjäril. Man sätter upp dem strax innan första frosten på sensommar/höst och tar bort dem vid eller efter blom. Även äppelträdens vänner behöver kunna klättra upp för stammen (andra insekter).

Har man klättrande växter upp för stammen och in i kronan klättrar frostfjärilen upp på dem. Det blir också svårt att klättra i trädet utan att skada klätterväxterna. Om planteringen tar sig riskerar man att prioritera den mer ömtåliga men kortlivade klätterväxten framför skötsel av det långlivade trädet.

Ni hör min inställning... smile.gif Som trädvårdare gillar man inte konkurrenter till träden!
Gunvor Nilsson
Tack Cilla! Som jag misstänkte - det blir inga klematis i mina äppelträd för dom är jag rädd om! Ja visst var det frostfjärilhonan som klättrar!
Klematisen får nöja sej med en flätad pyramidställning.
Cilla
Jag satte alpklematis på norrsidan av ett par ekar hos mig för ett par år sedan, och de klättrade villigt upp. Men när jag ska klättra i ekarna får de stå ut med en rejäl beskärning...

Ofta har man andra träd i trädgården som inte behöver samma skötsel och tillsyn som fruktträden. Hannele har en tall om jag inte missminner mig, som en fantastisk kaprifol klättrar i. Det verkar bättre!
Tommy
hmm... nu pajar ni ju mina planer :/

Men det är väl lika bra att lyssna på proffsen smile.gif Får hitta något annat träd eller buske att bekläda men klematis. Kanske blir det effektfullt med en mörkröd variant i Gullregnet?!
Cilla
Klematis kan man låta klättra i och över det mesta, det är bara mindre lämpligt i fruktträden som man måste underhålla för att de ska må bra. Planterar man klematis på norrsidan av en stor sten, av ett träd, ett staket - så klättrar de åt söder och "omfamnar" underlaget.

Jag har lite klematis i ett stenparti som kommer med en och annan blomma. Dess blad syns inte, det ser ut som om blommorna kommer med varsin stjälk från marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon