Full version: Mattram...
bikiv
Förra året frösådde jag Mattram. Trodde att det var en sommarblomma. Döm om min förvåning, den kommer upp i år igen! Tycker den ser ut som en perenn d v s den kommer upp på samma ställe från "moderplantan" och har inte spridigt sig av frön från förra året. Stora och kraftiga är plantorna , mycket större än de jag hade i fjol.
Ophelia
Jag har för mig att de räknas som tvååriga men att de frösår sig som attan och kan räknas som perenna. rolleyes.gif
fågelblå
I växtkataloger står Mattram som ettårig. En del av plantorna övervintrar, men det är inget att lita på. Akta dig för att kasta gamla Mattramplantor i komposten, för då har Du dem överallt sedan.
Fågelblå.
bikiv
CITAT (fågelblå @ 08-06-2005, 21:26)
Akta dig för att kasta gamla Mattramplantor i komposten, för då har Du dem överallt sedan.
Fågelblå.

Jag har en annan Mattramliknande växt som verkligen sprider sig. Den är mera lindblomsgrön i färgen och blommar i gulvitt. Jättelätt att rensa bort. (Den har jag nog kastat i komposten...)

"Min Mattram" sitter hårt som berg och går inte att "rycka" upp.
mrsgreen
Vilka andra sommarblommor frösår sig till kommande sommar med säkerhet??
Ophelia
CITAT (mrsgreen @ 09-06-2005, 16:01)
Vilka andra sommarblommor frösår sig till kommande sommar med säkerhet??

Vallmo, ringblomma och klint.
bikiv
Rosenskära, Pysslingkrage, Snokört är villiga att komma igen! Även Tagetes kommer upp men inte så pass att dom hinner blomma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon