Full version: Är det en iris
bikiv
För ca 8 år sedan skickade jag efter 80-talet Irislökar från Bakker. EN ynkans blomma kom upp!

I år har jag "något" i rabatten: En 3-4 cm tjock rot som delvis ligger ovan jord. Från denna växer blad som jag tycker ser ut som Iris. Ser ut som om det kommer en knopp också! Bladen är lancettlika och ganska hårda, tre blad på var sida om mitten. Kan det vara en Iris som tagit tid på sig? Eller är det en daglilja som spridit sig? Dagliljan har "mjukare" blad tycker jag!
(Fasiken att jag inte behärskr tekniken att lägga in en bild mad.gif
kristerh
Tycker det låter som en iris, de vill ju ligga grunt.
krister
Reserv
Du begravde nog knölarna lite väl djupt, det låter verkligen som att det skulle vara Trädgårdsirisen, då återstår bara att se vilken färg du valde då tongue.gif När den blommat över så försök att pilla lite i jorden och hjälp övriga knölar upp i ljuset, inte ovanför jorden men snudd på. wub.gif
bikiv
CITAT (Reserv @ 08-06-2005, 22:35)
Du begravde nog knölarna lite väl djupt, det låter verkligen som att det skulle vara Trädgårdsirisen, då återstår bara att se vilken färg du valde då tongue.gif När den blommat över så försök att pilla lite i jorden och hjälp övriga knölar upp i ljuset, inte ovanför jorden men snudd på. wub.gif

Det är en Iris! Blommar nu med mörklila färg med ett litet inslag av gult. Vacker! Tänk om alla 80 lökar skulle blommat... Nog kan jag försöka hjälpa de andra knölarna men frågan är ju VAR? Syns igenting ... och mycket har grävts ner i jorden sedan jag satte lökarna. Tänk om man kunde skikt-röntga jorden för att se vad som finns under ytan? Massor med knölklockerötter, men vad övrigt?

Tänk om man kunde hålla fingrarna i styr på våren och låta bli att rensa och rycka upp sån´t som man är "säker" på att det är ogräs!!! Men man, åtminstone jag, vill ju så gärna "börja"...
kerstin z5-6
ja en iris smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon