netaave
Små små oansenliga blommor men vilken doft!
Hela trädgården luktar tvål, så himla fräscht. wub.gif
Jejja
Och min silverbuske har just fått blad! De har inte hunnit växa till sig ens en gång... Blomning hos mig lär dröja...
amaira
Åhhh så underbart! De doftar underbart!
Min silverbuske är två dm hög och för ung för att blomma än. Tog ett rotskott förra året av grannen.
netaave
Jag har stammat upp min så den kommer i altanhöjd, den finns precis utanför där möblerna står.
Den är verkligen underbar ska ta en bild när jag blir lite piggare.
amaira
CITAT (netaave @ 09-06-2005, 15:58)
Jag har stammat upp min så den kommer i altanhöjd, den finns precis utanför där möblerna står.

Du har ju så mysigt Netaave, och gör så fint överallt ... hoppas verkligen att ni kan bo kvar ... *tänker på dig och håller tummarna*

Uppstammad silverbuske utanför altanen ... Mmmmmm wub.gif
netaave
CITAT (amaira @ 09-06-2005, 19:20)
CITAT (netaave @ 09-06-2005, 15:58)

Du har ju så mysigt Netaave, och gör så fint överallt ... hoppas verkligen att ni kan bo kvar ... *tänker på dig och håller tummarna*

Uppstammad silverbuske utanför altanen ... Mmmmmm wub.gif

Tack!
Ja vi hoppas det går på något sätt.

Har inte orkat vara ute idag, penicillinet tär på krafterna, ni får nöja er med den här bilden så länge.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/elaeagna/e...ea/elaecom4.jpg
Kakaduan
Från en som en tidigare uppmärksammat denna buske...

Lite mer info? Växtsätt? Höjd? Samplanteras? För- och nackdelar?

Kakaduan
snofsan
Inte snygg ensam, för tanig. Blir ca 1,5-2 m hög. Odlas för de silverfärgade bladens och den underbara doftens skull. smile.gif
snofsan
Vill stå relativt torrt. Betraktas som en stäpp-buske. Skjuter rotskott men inte besvärande många. smile.gif
zaaritha
Vackra blad! Visste inte att den blommar!! Intressant!
Har velat ha en, men sett risiga exemplar!
netaave
Jag har min uppstammad med lite varierande växter runt foten, eller ska man säga benet biggrin.gif Den är nu ca 3 m hög.
Först blommar där massor av Aklejor, Krolliljor, Malva, Gullris och sist men inte minst Höstaster.
Den står i söderläge i den uppländska leran men skuggas lite av stora träd och en hög syrenhäck.
Jag har också tagit reda på en del rotskott, men det är svårt att få ett snyggt växtsätt, så i år rev jag upp och slängde dom, hade annars ambitionen av en Silverbuskberså.

Det mysigaste med denna buske är att den är fin året om, bären som blir är matt silverskimrande och gör sig otroligt bra på hösten tillsammans med rönnkvistar. Lika fina är dom som sitter kvar i vintern i rimfrost. På höstarna plockas en del bär av traktens flickor som gör halsband av dom, de blir jättefina och hållbara om lackas med matt lack.

Nackdelar är väl rotskotten då, men dom tar vi med gräsklipparn. tongue.gif
Zazu
CITAT (netaave @ 10-06-2005, 21:54)
Jag har också tagit reda på en del rotskott, men det är svårt att få ett snyggt växtsätt, så i år rev jag upp och slängde dom, hade annars ambitionen av en Silverbuskberså.

om du orkar gräva upp ett rotskott så vill jag gärna ha ett rolleyes.gif

mvh zazu

har förresten svarat på din fuchsiaefterlysning..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon