Heddas matte
Ett gammalt päronträd, antagligen från 40-50talet nån gång.. vet inte vad det är för sort men det ser inte ut som de gråpäron jag sett men är ganska likt ett som jag tror är Herzogin Elsa. blommar lite grann men får ingen frukt. Har inte sett några päronträd i närheten så jag tänkte försöka med att ställa dit en pollineringskompis. Vilken sort kan vara lämplig? och hur långt ifrån varann kan träden stå?
wolkenkrabber
i min bok står det att Herzogin Elsa kan befruktas av,

Doyenné du Comice, Göteborgs diamant-päron, Conference, Bonne Luice, Esperens herrpäron, Williams och Clara frijs.
Cilla
Titta också på Ebe Plants hemsida, där finns pollineringslista för päron. Träden kan stå en kilometer ifrån varandra och ändå pollineras, men om det är ett blåsigt ställe flyger bin m fl inte så långt och kanske inte alls, och då måste de stå närmre.
Dzad
Det där med pollineringen tycker jag är krånligt. smile.gif
Om vi övergår till t.ex. äpple, om man planterar ett träd, hur nära måste det följande trädet finnas för att det ska kunna blomma och ge frukt?
Har ett plommonträd på gården som blommar lite nu, men har aldrig gett frukt, betyder det att det inte finns andra plommonträd i närheten?

Hade tänkt plantera ett äppelträd vid sommarstugan, men det kan vara jätte många kilometer till närmaste äppelträd, och då får det väl ingen frukt...?
wolkenkrabber
sätt två träd då, som pollinerar varandra,
Cilla
CITAT (Dzad @ 09-06-2005, 18:14)
Det där med pollineringen tycker jag är krånligt. smile.gif
Om vi övergår till t.ex. äpple, om man planterar ett träd, hur nära måste det följande trädet finnas för att det ska kunna blomma och ge frukt?
Har ett plommonträd på gården som blommar lite nu, men har aldrig gett frukt, betyder det att det inte finns andra plommonträd i närheten?

Hade tänkt plantera ett äppelträd vid sommarstugan, men det kan vara jätte många kilometer till närmaste äppelträd, och då får det väl ingen frukt...?

Hej! Pollinering är inte krångligt alls, om man inte går in i detaljer... Nästan alla fruktträd behöver en "partner" för att få barn, dvs kärnor som de skyddar med fruktköttet runt omkring. Det är bin, flugor och hos vissa arter vind som sköter befruktningen, dvs pollineringen. Äpple och päron behöver insekter för att pollineras.

Att träd blommar men inte ger frukt kan ha flera orsaker, men om du bor långt ifrån andra och bara har ett plommomträd så kan saknaden av en "partner" vara sannolikt skäl. Andra skäl är:
- regn, blåst, kyla under blommen (insekterna gör inte sitt jobb)
- dålig näring eller brist på vatten (trädet släpper karten)
- insekter som angriper blommen eller frukten (syns om man kollar)

Om det är flera kilometer till närmaste äppelträd är det bäst att sätta två träd som pollinerar varandra. är det något som plantbutiker brukar informera om så r det vilka träd som pollinerar varandra. Kolla annars på Ebe Plants hemsida.
mamamaggan
Om du inte vill köpa två träd så kan du kanske köpa ett famlijeträd. Vi har ett med tre sorter, Transparanche Blanche ( stavas det så?), Lobo och (tror jag) Ingrid Marie.

Det står vid vår sommarstuga och där är det nog minst 500 meter till närmsta äppelträd.Vi tycker att det är bra att det inte ger så mycket frukt av varje sort , kanske 30 - 40 st ,och det är vad vi äter upp direkt. Ingrid Marie lagrar vi till framåt jul.
Heddas matte
tack för tips!
då tror jag att jag provar ett Esperens herre på 15 meters avstånd... men det dröjer väl till nästa år innan man vet om det fungerar för nu har de väl pollinerat klart, väl?
Cilla
Om du menar att du ska sätta ett nytt päronträd så tar det nog lite längre tid. Grenarna på ett ungt träd måste bli tillräckligt gamla för att bli "könsmogna" (=sätta blom som kan bli frö som kan blli förökning med nya träd).

Det kan ta ett par till tio år innan det blir blom på ett nysatt päron.
Heddas matte
aj tusan.. 10 år ohmy.gif
det är väl bara att bita ihop och införskaffa tålamod då.. laugh.gif

men jag tyckte jag såg någon blomma på något fruktträd i plantskolan.. hur kan det komma sig då? kanske nån annan frukt kan blomma snabbare? eller var det bara tur?
Cilla
Man driver träden hårt i plantskolorna. Som tur är börjar de växa mer normalt i våra trädgårdsjordar. För att träd ska kunna bygga upp rejäla kronor krävs att energin går till detta. Varje frukt tar mycket energi att utveckla.

I plantskolorna vet man att det inte är optimalt att träden blommar i så ung ålder, men man vet också att blommande träd säljs mycket lättare.

Vill du ha frukt snabbare, sätt en päronspaljé. Med dem förväntar man sig inte ha lika stor mängd grenmassa som på ett kronträd, och horisontalsträckningen + den typiska spaljébeskärningen gör att de sätter blom tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon